SiD

Snapchat er blitt som et pornoblad. Hvor blir debatten av? | Tora Ovidia Berg

  • Tora Ovidia Berg (15)
Overskrifter på Snapchat om kjendiser som viser «alt» i bikini, som trener og pynter seg. Det er tydeligvis greit, skriver Tora Ovidia Berg (15).

Si ;D-innlegg: Overskrifter på Snapchat om kjendiser som viser «alt» i bikini. Det er tydeligvis greit.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Vi blir fortalt fra ung alder at hvis du ser ut som henne, da er du pen. Vi får høre at ditt utseende er en viktig del av deg, og alle har rett til å dømme det.

Nå protesterer du sikkert litt som voksen, for dere har på ingen måte fortalt oss det. Det er riktig, men i dette tilfellet handler det mer om hva dere ikke har fortalt.

Å gå nedover Karl Johan er som å gå på et moteshow. Du ser bilder av tynne kvinner i lite klær overalt.

Å prøve disse klærne er som å finne ut at du ikke ser ut som en modell. Vi har akseptert det, men strever fortsatt for å oppnå de urettferdige kravene.

Å scrolle nedover Instagram er som å se på kunst. Alle pynter og jåler seg for å være mesterverket. Mesterverket alle sikter til, er vanligvis photoshoppet. Det bryr vi oss ikke om.

Å lese nyhetene på Snapchat er som å lese et pornoblad. Overskrifter om kjendiser som viser «alt» i bikini, som trener og pynter seg. Det er tydeligvis greit.

Ved ikke å heve et øyenbryn – gjør vi ikke seksualisering av kvinner normalt?

Alt påvirker alt. Inntrykk fører til handling.

Jeg elsker at #metoo er en av de viktigste kampanjene i dag. Jeg elsker at urettferdige lønnsforskjeller blir tatt opp. Men hvor blir det av debatten om seksualisering av kvinnene? Hvor blir det av spørsmålene om stillheten?


13-21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Si ;D
  2. Kroppspress
  3. Sosiale medier