SiD

Jeg hadde 5 i standpunkt, fikk 4 på eksamen, klaget og fikk 3

  • Sindre Stewart Grimstad (19)

Hvis karaktergrunnlaget varierer så mye mellom lærere og skoler, må det bety at mange elever får bedre karakterene enn de egentlig fortjener, mens andre får dårligere, mener debattanten. Foto: Nerijus Juras / Shutterstock / NTB scanpix

Si ;D-innlegg: Hvordan kan det være så stor forskjell på lærernes mening?

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan ulike lærere kan ha så ulik forståelse av karaktervurdering. Jeg kom opp i treningslære 2 denne våren.

Jeg ble overlykkelig fordi jeg hadde 5 i faget fra før. Jeg tenkte at dette var en mulighet til å forbedre snittet mitt.

Jeg jobbet beinhardt og fikk til og med komplimenter fra både lærere og medelever om innsatsen.

Vi hadde nettopp hatt treningslære-prøveeksamen, og jeg endte opp med karakteren 5, noe som gjorde meg veldig glad.

Angrer på klage

Da jeg fikk eksamensoppgaven, smilte jeg for meg selv fordi oppgavene var akkurat det jeg hadde øvd på, bortsett fra den ene. Men jeg hadde mer enn nok tid til å lese meg opp på den i løpet av dagen.

Jeg satt med oppgaven så lenge jeg hadde lov, og til slutt endte jeg opp med over 12 sider.

Jeg følte at dette gikk bra, og at jeg kom til å få en 5-er. Hvis jeg var heldig, kunne jeg kanskje få 6. Men heldig vil jeg nok ikke si at jeg var. Jeg endte opp med en 4-er, noe som jeg ble litt skuffet over.

Det fikk meg til å lure hva kunne ha gjort galt, men ettersom man ikke får skriftlig tilbakemelding på eksamen, vet man ikke hva man har gjort galt, og hva man kan forbedre.

Jeg sendte derfor en mail til to lærere på skolen og ba dem vurdere eksamensoppgaven min. Svaret jeg fikk, var at dette var en sterk 4-er, en 5-er om jeg var heldig.

Så jeg bestemte for å klage, noe jeg angrer veldig på nå. De nye sensorene valgte å sette meg ned fra 4 til 3.

Jeg lurer derfor på hvordan vurderingen mellom lærerne kan være så forskjellige? Hva er greia?

Forskjeller på skoler

For ett år siden kom også en kompis av meg opp i eksamen. Han fikk karakteren 1, men da han klaget, fikk han 3!

Hvordan er dette mulig?! Hvordan kan det være så stor forskjell på lærernes meninger?!

Det som skremmer meg, er at hvis karaktergrunnlaget varierer så mye mellom lærere og skoler, så må det bety at mange elever får bedre karakterene enn de egentlig fortjener, mens andre får dårligere.

Disse karakterene vil følge oss resten av livet. Jeg vil virkelig bare vite hva feilen er, og om dere som styrer, kommer til å rette opp i dette?

Etter min mening kan det ikke fortsette sånn. Mange liker skolen, blant annet meg, og jeg synes det er veldig morsomt å lære.

Men da er det synd at mange andre skal oppleve det samme som meg. Rett skal være rett, og skolen skal være rettferdig.

Karakter i innsats

Jeg vil også komme med et tips for å gjøre skolen enda bedre.

Det er bra at vi får karakter både muntlig og skriftlig, men hvorfor gir man ikke en egen karakter etter innsats?

Da tror jeg fraværet til mange elever vil synke. Da vet elevene at de ikke må gi opp selv om de ikke klarte det så bra muntlig eller skriftlig.

De har fortsatt sjansen til å få en bra karakter for innsatsen sin. Dette vil også hjelpe arbeidsgivere.

For hvem vil vel ikke ha en elev eller arbeidstaker som jobber hardt?

Mer om tematikken? Vi anbefaler:

  1. Les også

    – Ungdom opplever at hovedårsaken til de psykiske helseplagene er skole

  2. Les også

    På tide å forandre eksamensordningen i norsk skole? spør svenske Anna-Karin Aas

  3. Les også

    Josefine Oudmayer Simensen: Ulike fylker, ulik hjelp på eksamen. Det er grunnleggende urettferdig.

Les mer om

  1. Skole
  2. Lærere
  3. Eksamen

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    «Flytende engelsk», mente én sensor. «Dårlig flyt», sa den andre. Ingen vet hvem som har rett.

  2. SID
    Publisert:

    Klageprosedyren i videregående skole er urettferdig

  3. SID
    Publisert:

    Årets avlyste eksamener går utover fjorårets avgangselever

  4. NORGE
    Publisert:

    Vi har analysert 200.000 eksamensbesvarelser: – Her er det mange elever som får feil karakter

  5. NORGE
    Publisert:

    Aftenposten har analysert 38.000 eksamensklager. Sjekk forskjellene mellom fagene.

  6. POLITIKK
    Publisert:

    Eksamener avlyses i grunnskolen og på videregående