SiD

Stein Henrik Vestly gjorde bare jobben sin, men for eleven Linnéa (13) endret samtalen alt

  • Anders Veberg
    Anders Veberg
    Journalist

– Fordelen din, Linnea, er at diagnosene dine har gjort deg til den du er i dag, sier Stein Henrik Vestly. – Så da ville jeg vært stokk dum uten dem? Det er juks da! – Nei, men det er en fordel du har, så bruk det. Det gjør at du klarer å fokusere bedre på skolearbeidet du gjør, svarer læreren. Foto: Anders Veberg

Lærer Stein Henrik Vestly hadde ikke tenkt noe særlig over samtalen med eleven sin før den dukket opp i avisen. Da forstod han hvor mye den hadde betydd.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Linnéa Jonsmyr Stensrud (13) rørte hele landet da hun forrige uke skrev Si ;D-innlegget «Jeg har ADHD og Aspergers. En samtale med læreren forandret livet mitt».

Innlegget handler om samtalen 13-åringen hadde med læreren Stein Henrik Vestly og ble det soleklart mest delte innlegget i Norge den dagen.

– Jeg hadde ikke tenkt mer over samtalen før jeg leste om det i avisen. Det var ikke noe jeg planla, det var en spontan samtale jeg tok da jeg så henne sitte på gangen. Det var ikke noe ekstraordinært over det, men det er slike ting som gjør at jeg gleder meg til å dra på jobb, sier Vestly (33).

Les også

Du kan lese Linnéas sterke innlegg her: Jeg har ADHD og Aspergers. En samtale med læreren forandret livet mitt.

I innlegget forteller Linnéa om samtalen mellom de to, som forandret hennes syn på seg selv. Ifølge henne var dette noe av det Vestly sa:

– Hvis du er annerledes, eller har en diagnose (eller to), så har du to muligheter: Du kan enten prøve å skjule at du er annerledes og prøve å være en annen person enn du egentlig er. (...) Men du har også en mulighet: Du kan være stolt av den du er. For du er du, du er unik og god nok som du er. Du kan se på alle de positive sidene med ADHD og Aspergers, siterer Linnéa i innlegget.

Les også

Torbjørn (29) har Aspergers. Det er en styrke i jobben hans.

«Utsetter» elevene for dårlig humor

Foran en fremmed journalist blir det vanskelig for Linnéa å fortelle om reaksjonene på innlegget hun skrev.

– Det har kanskje hjulpet litt, svarer hun, men er langt mer interessert i å spøke med læreren, en varm type med tørr humor. De har et nært forhold, det forteller også Stein Henrik Vestly selv.

– Vi har ganske lik humor. Hun er en person jeg kan tulle mye med, og som jeg kan være seriøs med. Det, og at jeg prøver å se henne på lik linje med de andre i klassen, gjør at vi har en god tone. I en klasse på 30 må du se 30 individer, og ikke én gruppe. Alle har sine interesser, og det handler om å treffe dem der de er, forteller Vestly.

– Av og til er det elever som trenger noen å snakke med. Det er noe av det som gjør at jeg gleder meg til å dra på jobb, forteller Stein Henrik Vestly. Foto: Anders Veberg

Han går sammen med Linnéa gjennom gangene på skolen i Andebu i Sandefjord kommune. Ved trappen kommer den tørre humoren hans frem.

En elev han kjenner igjen, kommer ned trappen og blir møtt av en hånd med to utstrakte fingrer. «High two», sier Vestly og får to forvirrede fingrer som svar.

Et eksempel på den dårlige humoren han utsetter elevene for, som han selv sier.

– Jeg prøver å være der for elevene mine så godt jeg kan. Jeg tøyser med dem, og så tar jeg noen seriøse samtaler av og til, sier Stein Henrik Vestly. Foto: Anders Veberg

– Mye handler om at elevene skal føle seg sett. Det er like vanskelig som det er enkelt. En av de beste tilbakemeldingene jeg har fått fra en elev, var «takk for at du så meg».

Linnéas innlegg om samtalen deres rangeres også høyt – en tekst som kom som en total overraskelse på læreren.

En helt typisk tenåring

Linnéa snakker fort, bruker mye tid på å se ned på mobiltelefonen og synes det er forferdelig flaut å snakke om følelser.

Men når hun snakker om naturfag og forbildet, Jacob Barnett, går praten mye lettere.

Barnett ble kjent i 2011, da han mente at han kunne motbevise relativitetsteorien til Albert Einstein.

Da var han 12 år og hadde en IQ på 170. I tillegg er han autist. Linnéa, som også blir beskrevet som faglig sterk, og som interesserer seg for blant annet kvantemekanikk, ser noen paralleller mellom Barnett og seg selv.

– Barnett gjør det beste ut av diagnosen sin og er veldig smart. Moren hans kaller ham et geni, men det liker han ikke selv å bli kalt. Han gjør bare det han synes er morsomt, selv om han regnet med kvantemekanikk da han var 12 år. Jeg liker heller ikke å bli kalt smart, sier Linnéa.

– Du er veldig lite dum, da, bryter Stein Henrik Vestly inn.


Vil du lese mer om tematikken?

Les også

  1. Linnéas innlegg: Jeg har ADHD og Aspergers. En samtale med læreren forandret livet mitt.

  2. Dette er ADHD, og dette er mytene

  3. Forsker mener det er store mørketall blant «flinke» jenter med udiagnostisert Asperger

  4. Lurer du på om barnet har ADHD?


Hør Si ;D-podkasten: Hvordan nå målene sine?

Si ;D-psykolog Jørgen Flor gir råd! Her er noen av målene vi går gjennom og gir råd om:

– Begynne å trene mer
– Få bedre karakterer/jobbe mer med skolen
– Spare penger
– Bare spise godteri i helgene
– Legge seg tidligere

Les mer om

  1. Skole
  2. Lærere
  3. Autisme