SiD

Undervisningen må bli mer homo | Maja Olivia Eriksson

  • Maja Olivia Eriksson (16)

Kunnskapen vi får, må være mer omfattende. Vi burde lære om hvordan det er å tvile på sin egen identitet og hvordan det føles. Foto: Chief Crow Daria / Shutterstock / NTB scanpix

Si;D-innlegg: De som skulle lære meg om samfunnet vi lever i nå, sviktet oss.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Undervisningen vår, spesielt seksualundervisningen, burde ikke bare dreie seg om homofile og lesbiske, men alle på det skeive spektrumet, som bifile, panfile, aseksuelle og transpersoner.

Hittil har jeg gått på fem ulike skoler, og seksualundervisningen har vært like skuffende overalt. For selv om vi har lært om mye viktig, som mensen, fødsel, naturlig hårvekst og omskjæring, så holder det ikke.

Når homofili blir tatt opp i klasserommet, får jeg sommerfugler i magen. Endelig! Men det blir alltid en kort samtale.

Ingen skammet seg over å spørre

I tiende snek jeg meg inn i en annen klasses seksualundervisning. Læreren skrev nummeret sitt på tavla og lot alle sende inn meldinger anonymt. Det ble sendt så mange meldinger at jeg tviler på at læreren fikk svart på alle.

Læreren skammet seg ikke over å lære bort, så ingen av elevene skammet seg over å spørre. Sånn burde det være.

Maja Olivia Eriksson Foto: Privat

Hvis du hadde spurt elevene på trinnet mitt hva en sleikelapp er, eller hva det innebærer å være gender-queer, så ville du nok fått dårlige svar. De vet ikke.

Sex er ikke bare penis og vagina

Da jeg fikk meg jentekjæreste, ble vi nødt til å definere sex på egenhånd, lære om prevensjon selv og lærte jevnaldrende om det vi nettopp hadde funnet ut av.

Om skolen hadde stilt opp, hadde vi visst at sex ikke bare innebærer penis og vagina og at de rundt oss hadde hatt mer kunnskap å møte oss med.

Fører til hverdagshomofobi

Kunnskapen vi får, må være mer omfattende. Vi burde lære om hvordan det er å tvile på sin egen identitet og hvordan det føles. Heterofile cis-personer (red.anm. at du identifiserer deg med det biologiske kjønnet du er født med og oppdratt til) vet altfor lite om problemstillingene og utfordringene som kommer med det å være skeiv, og dette fører til ignoranse og hverdagshomofobi.

Alle jeg har møtt hittil har ikke møtt meg med noen intensjon om å vise ignoranse, men de har bare ikke hatt nok kunnskap om det skeive miljøet. På videregående blir homo brukt som skjellsord, og det å komme ut av skapet blir kødda med. Dette er fordi få forstår hvor vanskelig det kan være.

Som skeiv tenåring har det vært vanskelig å navigere seg i en jungel av merkelapper og identiteter. Helt siden barneskolen har jeg identifisert meg med en rekke ting. Lesbisk, heterofil, panfil, bifil - you name it.

Jeg trenger ikke være noe

Disse betegnelsene lærte jeg meg via internett, noe som var nyttig, men som også fikk meg til å tenke at jeg var nødt til å ha en merkelapp. Først da jeg så på Giske Agledahls Jævla homo, innså jeg at jeg ikke trengte å være noe. At jeg bare kunne være skeiv. Så der har jeg endt opp nå: skeiv.

Det var ingen på skolen som fortalte meg at man kan være mer enn homofil og lesbisk, og at man ikke trenger å være noen av delene. De som skulle lære meg om samfunnet vi lever i nå, sviktet oss.

Kanskje du vil lese disse også?

Les også

Gi meg mer nytelse, sex og følelser i skolen | Jakob Semb Aasmundsen

Les også

I én time skoletime lærte vi om det å være skeiv. Én skoletime! | Asgeir Holmseth Snerten

Les også

Seksualundervisning er mer enn å tre et kondom på en banan | Silje Brekke Bakke


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Si ;D
  2. Sex
  3. Undervisning
  4. Skole
  5. Kjønn

Si ;D

  1. SID

    Mamma har fått kreft. Men dette er ikke et trist innlegg

  2. SID

    I desember er vi omtenksomme. Så kommer det nye året, og vi blir selvsentrerte igjen

  3. SID

    Jeg har vært klimaaktivist i seks år, men aldri vært så provosert som nå

  4. SID

    I Brasil lærer jeg mer om feminisme enn jeg gjorde på skolebenken

  5. SID

    De nye klesreglene til SATS er ikke krenkende. Å trene i magetopp er ingen menneskerett.

  6. SID

    Slangebitt er en glemt helsekrise det må snakkes mer om