SiD

Du må forstå hvorfor naboen går med hijab og læreren ikke drikker alkohol | Sarah Zahid

  • Sarah Zahid (20)
Det bør være et minimumskrav å kjenne til et emne før man sier noe om det, mener Sarah Zahid (20).

Si ;D-innlegg: Jeg ønsker meg en samfunnsbasert religionslære, ikke snikislamisering.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Mangel på kunnskap skaper frykt, hat og vold. Terrorisme, apartheid og Holocaust er bare noen eksempler og dype sår i vår historie. Innsikt i disse hendelsene er nødvendig for å unngå at det gjentar seg.

I dag vet vi hva krig er. Vi har innført lover og organisasjoner som skal opprettholde fred. Det ville vært logisk å anta at tidligere generasjoner har blødd nok, og at vi vet nok til å unngå videre ødeleggelser og drap. Dessverre står uvitenheten sterkt i det moderne samfunn.

Nå er vi på villspor

23 prosent av verdens befolkning tror på en religion basert på kjærlighet og fred, som forveksles med terrorisme. En rasistisk, kvinneundertrykkende og fremmedfiendtlig homofob er blitt valgt til å lede USA. Vi debatterer om det er greit å gi mennesker som ståri fare for å dø, tak over hodet. Det bunner ut i ignoranse.

Vi er sinte og frustrerte fordi vi ikke er oppdaterte. Vi drukner i egne begjær fremfor å utdanne oss selv gjennom enestående litteratur og direkte kommunikasjon. Frykt hindrer oss i å kvele våre fordommer. Vi er på villspor, men jeg velger å være positiv. For å komme på rett spor, trenger vi mer kvalifisert religionslære.

Kunnskap er et minimumskrav

De siste årene har debatten rundt islam og muslimer vært viktig. Jeg har hørt mennesker dømme troende til fundamentalister og forbanne troen uten grunnlag. De kaller islam mannsdominerende og kvinnefiendtlig. Jeg hørte en guttegjeng i 20-årene rope «ikke spreng dere» til en hijabkledd gruppe i Akersgata. Det skremmer meg.

Det er mange nok troende til at religionskunnskap er viktig.

For å forstå medmennesker, må vi forstå deres grunnleggende verdier. Det er over 100 000 muslimer i Norge i dag. En stor del av antimuslimske uttalelser kommer fra mennesker som tydeligvis aldri har satt seg inn i religionen.

Det bør være et minimumskrav å kjenne til et emne før man sier noe om det. Ville det ikke vært latterlig å gå opp til muntlig eksamen for å reflektere over egne antagelser basert på et par inntrykk?

Fordommer regjerer i kommentarfelt, klasserom, TV og åpne gater.

Muslimer og fundamentalister

Jeg ønsker meg en samfunnsbasert religionslære på skolen som bidrar til å fjerne fordommer blant unge. Ingen snikislamisering eller koranskole for å misjonere, men en mer detaljert undervisning, særlig i muslimenes grunnleggende og mest omdiskuterte verdier. Da vil flere forstå hvorfor naboen går med hijab, hvorfor læreren ikke drikker – og ikke minst den klare forskjellen mellom muslimer og fundamentalister.

Mange vil nok argumentere mot mer religionslære ved å hevde at religion er oppspinn i utgangspunktet. Gud er død! Likevel er det mange nok troende til at religionskunnskap er viktig. Dessuten vil spørsmålet om Guds eksistens og livet etter døden for alltid være et mysterium for menneskeheten.

Å være ateist er ikke synonymt med å undertrykke troende. Ignoranse er en farlig sykdom med opphav i frykt og fremmedfiendtlighet. Det fører igjen til hat og vold. For å skape harmoni, må vi klare å se hverandre på tross av religion, rase og bakgrunn. Det kan vi gjøre gjennom mer kunnskap om hverandre.


Vil du få flere innspill om religion? Da kan du kanskje begynne her:

Les også

  1. Denne fra Zahid Ali var det mange som leste i sommer:Religion er steining av fornuften

  2. Her får Zahid Ali svar fra Espen Ottosen: Ikke stein religionsfriheten!

  3. Justisminister Per-Willy Amundsen (FrP): Hvorfor jeg er kritisk til islam

Hva med en podkast-episode om temaet?

Er antisemittisme et problem i Norge i dag? Slik er det å være ung og jødisk i 2016.

Rachel Mizrachi (20) og Yuval Regev (19) deler sine erfaringer. Mizrachi turte aldri å fortelle lærerne om jødehetsen hun opplevde på skolen. Hun var redd for offerrollen.

Hør episoden her:

Les mer om

  1. Undervisning
  2. Religion
  3. Fordommer
  4. Hijab
  5. Skole