SiD

Er felleski, Norrøna og Iphone betingelser for søndagsturen?

  • John (18)
Jeg forstår ikke at felleski kan skape mer turglede enn en tube rød klister for Ola Nordmann, skriver John (18).

Si ;D-innlegg: Pakkeliste: Klær som er så dyre som mulig, utstyr som er så dyrt som mulig, pluss Iphone til å dele bilder av aktiviteten med.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Blir du skuffet når trikkeskinnene i marka er dekket med et par centimeter nysnø? Skuffet over at Norrøna var tomme for de populære turbuksene i vinter?

Eller blir du skuffet når telefonen går tom for strøm slik at du ikke får delt skrytebilder av turen med din sosiale omgangskrets? Du er ikke alene, dessverre.

Er vi vitne til at friluft blir status?

I en årrekke har friluft og glede vært synonymer. Er vi vitne til at friluft blir status?

Ingen andre steder i verden finner vi en så stor andel av befolkningen som drar på utflukter, korte som lange, på en fast ukedag.

Vi er unike som folkeslag i den forstand at vi bruker naturen for alt den er verdt – helt fra vi blir født.

Kamp om det perfekte skrytebildet

For noen tiår tilbake fantes ikke sosiale medier, det som fantes var turglede! Man nøt det å være ute i naturen. I dag er det å være i naturen blitt en kamp om å ta det perfekte skrytebildet like mye som å nyte opplevelsen.

I tillegg har det at «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær» gått så hardt inn i ryggmargen på oss nordmenn, at vi tømmer sportsbutikker for turklær.

Vi kjøper klær av dyre merker som aldri før. De fleste av oss trenger ikke de dyreste på grunn av kvaliteten, når de bare blir brukt på jobb eller til å lufte hunden med, og kunne like gjerne nøyd seg med et billigere merke.

Men forventningene er like høye uansett om du er ute på ski én gang i året, eller om du er aktiv mosjonist.

Det samme gjelder årets trend, felleski. Dette er blitt allemannseie, selv for dem som kun tar frem skiene i påsken.

Det er bra at mange utfører tiltak som fremmer deres egen helse, for all del, men jeg kan på ingen måte forså at felleski skaper mer turglede enn en tube rød klister for Ola Nordmann.

Nasjon av bortskjemte turgåere

Samme hvilke tiltak som innebærer fysisk aktivitet vi foretar oss, enten vi trener på treningssenter eller plukker blåbær i marka, er det tre svært sentrale ting vi sørger for å ha på plass.

Klær til formålet – gjerne så dyre som mulig, mobiltelefonen vår – gjerne av type Iphone, for å dele bilder av aktiviteten på sosiale medier, og utstyr for å utføre den aktuelle aktiviteten, gjerne dyrt dette også.

Den utviklingen vi nå er vitne til, gjør at mange som har fokuset på gleden med aktivitetene, fremfor utstyret og bildedelingen, kanskje ikke føler at de har innpass i dette miljøet lenger.

Kanskje det gjør at de holder seg unna skiløypene fordi de blir fragått av alle med felleski og Norrøna-bukser.

Når samtalen går rundt lunsjbordet etter ferier, særlig i vinterhalvåret, vil du ikke være den som «bare» har ligget på sofaen.

Det gir sosial status å ha vært på toppturer på lik linje som å drive med annen idrett. Det skaper et press i samfunnet. Hvor har det blitt av fokuset på glede i det hele?

Er vi blitt en nasjon full av bortskjemte turgåere som har større fokus på å dele bilder av turen og fortelle til alle at «der var jeg i går», enn faktisk å nyte naturen og koble av fra det hektiske hverdagslivet?


Derfor burde du gi til andre - fysisk sett!

Visste du at hjernen reagerer fysisk når du gir til andre? Å gi til andre kan ha samme effekt på hjernen din som å spise sjokolade eller ha sex.

Hør psykolog Aksel Inge Sinding fortelle mer om hvorfor du burde gi noe til andre. Og det trenger ikke å koste skjorta!

  • Hør gratis med ett klikk her:

Les mer om

  1. Trend
  2. Tur