SiD

Partiene burde være ærlige om bompenger | Mansoor Hussain

  • Mansoor Hussain (20), leder AUF i Oslo

Å tro at vi kan fjerne bompenger og bruke like mye penger på alt annet i Norge som vi gjør i dag, er ikke mulig, mener debattanten. Foto: Fredrik Hagen/ NTB scanpix

At parti etter parti nå snur seg vekk fra bompengene, er farlig av flere grunner.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Man kan si mye om bompenger, men én ting skal vi ha helt klart: Du får dem uansett.

Da er det et problem at flere av partiene på Stortinget, inkludert Arbeiderpartiet, nå prøver å vri seg så langt som mulig unna det de har vedtatt. For eksempel har flere tatt orde for veiprising, og Senterpartiets Marit Arnstad snakker om å nedskalere bypakker for å få mindre bompenger.

At parti etter parti nå snur seg vekk fra bompengene, er farlig av flere grunner. Noen av dem er:

1. Penger til å satse

Bompenger gir oss mer penger til samferdselssatsinger, som f. eks ny T-banetunnel i Oslo. Oslo skal snart bli en millionby.

Bompengene gir Oslo en videre satsing på å ta grønne valg. Det trenger byen min, mener debattanten. Foto: OLAV OLSEN / AFTENPOSTEN

Om vi skal kunne ta imot så mange, er vi helt avhengig av å løfte kvaliteten på T-banen, bussene, trikkene og å lage mer rom på veiene.

I Oslo skaffer bompengene som blir betalt inn, byen min en T-banetunnel i sentrum slik at den kan gå hvert femte minutt i hele byen, blant annet i Groruddalen, der jeg kommer fra.

Bompengene gir Oslo nye trikker, flere bussavganger og en videre satsing på å ta grønne valg. Det trenger byen min.

Les også

Bompengeinntektene i Oslo én milliard kroner lavere enn planlagt

2. Renere luft

Bompenger fører til renere luft, slik at astma ikke er en grunn til at de som har det, ikke kan bevege seg fritt.

Politikk skal være til for å svare på problemer folk opplever i hverdagen, uansett hvor liten gruppen som opplever problemet, er.

Det finnes deler av Oslo som har så dårlig luft at det er helseskadelig, og det er de med dårligst råd som blir rammet hardest av dårlig luftkvalitet.

Det burde ikke være et privilegium å ha ren luft i det vi kaller verdens rikeste land.

3. Tryggere veier

Bompenger bidrar til tryggere veier og mindre trafikk. Med bompenger får vi tryggere veier, fordi det er mindre trafikk. Foreldre kan trygt sende barna sine til skolen uten å måtte bekymre seg over at den ene bilen etter den andre suser forbi uten å ta hensyn.

Les også

Statens vegvesen: Veiprising kan bli dyrere enn dagens bompengeordning

Med mindre trafikk er det også enklere for folk som må ta bilen, å komme seg frem. Tryggere veier vinner alle på.

Når jeg tar T-banen, forventer jeg ikke å kjøre gratis, og av samme grunn kan ikke bileiere forvente å benytte seg av veien uten å måtte betale.

Å tro at vi kan fjerne bompenger og bruke like mye penger på alt annet i Norge som vi gjør i dag, er ikke mulig. Og da bør man heller bare si det.


Les også

Bompengemotstanden er en skam for Norge, skriver Simen Bondevik

Les også

Bompengepartiet i Oslo: Vil skrote den nye bomringen og fjerne rødmalte sykkelfelt

Les også

Dette er bakgrunnen for bompengeraseriet over hele Norge


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Oslopolitikken
  2. Bompenger
  3. Samferdsel
  4. Bil
  5. Internrevisjonen ung

Relevante artikler

  1. SID

    Da kommentarfeltet gikk av skaftet

  2. POLITIKK

    Én milliard mindre i bompengeinntekter i Oslo

  3. OSLOBY

    Nye motorveiplaner i Oslo vil gi enda mer bompenger

  4. SID

    En appell mot å bygge ut flere bomstasjoner - fra et venstresideperspektiv

  5. NYHETSANALYSE

    Bompengeraseriet sprer seg over hele landet. Hvordan skjedde det?

  6. SID

    Vi har noe å lære av Luxembourg