SiD

Det danske skolemiljøet har feilet. Jeg vil ikke bare være et tall. | Camilla Konnerup

  • Camilla Konnerup (14)
Det er for mye fokus på resultater, skriver Camilla Konnerup (14).

Si ;D-innlegg: Vi blir målt og veid helt fra barnehagen, og vi blir utelukkende dømt ut ifra vår faglige kompetanse.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Debattanten er født og oppvokst i Danmark. Hun var en av deltagerne under Nordisk Ungdomskonferanse i Trondheim forrige uke.

Allerede fra grunnskolen merker elever et daglig karakterrace, samt en intern konkurranse om et tosifret tall. I Danmark har vi nemlig karakterer fra -3 til 12. Men avspeiler karakteren som er blitt stemplet i pannen vår, hvem vi virkelig er?

Er greit at en 8.-klassing er skoletrøtt?

Når jeg kommer hjem fra en seks timer lang skoledag i 8. klasse, er jeg sliten i kroppen og hodet av alt presset på skolen. Er det egentlig greit at jeg, en 8.-klassing, allerede skal være skoletrøtt?

I dag mistrives mange på skolen, og en stor del av elevene lider av at de føler seg presset. Det viser den danske rapporten «Børn og unges mentale helbred». De ambisiøse forventningene og de høye opptakskravene stiger i takt med flere stressede og skoletrøtte unge.

Drømmeutdannelsen

Jeg får daglige «peptalks» fra foreldre og lærere om at det presset jeg og andre elever opplever daglig, er selvforskyldt og unødvendig. De sier at presset er noe vi har oppe i hodene våre. Men er det riktig?

Daglig merker jeg kampen blant elevene om å oppnå høyeste karakter.

Det er en intern konkurranse mellom elever som før var klassekamerater, men som i dag er blitt mine konkurrenter.

Alle kjemper om å oppnå drømmeutdannelsen.

Stigende opptakskrav og de konstante nasjonale og internasjonale målingene hjelper lite. Jeg er sikker på at de som er skyld i problemet, mener det godt.

Vi har mistet gleden av selve læringsprosessen

Forhåpentligvis er hensikten å utvikle selvstendige unge, som er godt rustet til arbeidsmarkedet. I stedet utvikler samfunnet stressede unge, som er redd for å ta sjanser og å feile.

Prestasjonskultur

Det danske skolemiljøet har feilet. Det er for mye fokus på resultater, og det brukes for mye tid på å sammenligne seg med andre.

Vi blir målt og veid helt fra barnehagen, og vi blir utelukkende dømt ut ifra vår faglige kompetanse. Vi er alle blitt til overfladiske tall som venter på å bli oppdaget og anerkjent.

Vi har mistet gleden av selve læringsprosessen. I stedet er det blitt utviklet en prestasjonskultur der det eneste viktige er den entydige karakteren.

Fjern presset

Hvem kan man stille til ansvar for problemet? Er elevene skyld i karakterstresset? Er det lærerne? Eller er det et resultat av vårt prestasjonssamfunn? Vi elever kan ta på oss noe av skylden ettersom vi presser hverandre og sammenligner alle resultater.

Samtidig er vi blitt påvirket av noe utenfra. Kanskje samfunnet, systemet eller noe helt annet.

Vi er blitt resultater av et skolemiljø med en forskrudd tilnærming til læring.

Jeg mener ikke at karakterene skal avskaffes, men det skal være mindre fokus på dem. Fjern det store presset på elevene. Gi oss en mulighet til å være unge, gi oss en mulighet til å leve livet før vi for alvor trer inn i de voksnes rekker.


Les flere innlegg og saker om presset i skolen her:

Les også

  1. Gi oss én time undervisning om psykisk helse i måneden, skriver Hartvig Kristiansen (21).

  2. Jente (14): «Problembarn» er ikke problemet. Problemet er hjelpen de får.

  3. Les mer: Ida Storm: Hvorfor lærte vi ingenting om psykisk helse på skolen?


Hør Aftenpodden Si ;D: Hva er en god lærer?

Espen Ween er faglærer i medier og samfunnsfag på Rosenvilde videregående skole i Bærum. Han ser blant annet på Paradise Hotel for å holde følge med elevene.

Katja Saanum går i tredjeklasse på Elvebakken videregående og deler sine tanker.

  • Hør med ett klikk her:

Les mer om

  1. Skole
  2. Ungdom
  3. Barn og unge