SiD

Nei til trynefaktoren i skolen – ja til anonym retting | Daniel Fladvad

  • Daniel Fladvad (19), leder av Asker Unge Høyre
Med anonym retting vil elevene ha alt å vinne og lærerne ingenting å tape, skriver Daniel Fladvad (19).

Si ;D-innlegg: Skjebnen til gode hoder kan ikke overlates til noe så tilfeldig som om læreren liker deg eller ikke.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Mange spente elever har nå tatt fatt på sitt første år på videregående. Karakterene de vil få i løpet av de kommende årene, kommer i stor grad til å avgjøre hvilke muligheter de vil ha i fremtiden.

En femmer kan åpne en dør, en treer kan lukke en annen.

I dag rettes ikke elevenes prøver anonymt. For mange elever resulterer dette i at de ikke får noen belønning for arbeidet, uansett hvor hardt de har jobbet.

Elevene kan gi blod, svette og tårer uten at det lønner seg. Læreren har på forhånd satt karakteren.

Fordel for smiskerne

Man skulle tro det var utenkelig at elever får karakter ut ifra hvor godt læreren liker dem. Men dette er i dag realiteten.

To av tre elever føler trynefaktor har påvirket karakterkortet deres. Dette må tas på alvor. Men løsningen er i bunn og grunn ganske enkel: De store prøvene bør rettes anonymt.

Daniel Fladvad (19)

På mange skoler rundt omkring i landet er det ikke arbeidet som blir vurdert, men personen bak det.

Noen elever tjener på en slik ordning. Istedenfor å konsentrere seg om det faglige arbeidet, tar de snarveier.

Gutten som bruker litt ekstra tid på å styrke imaget sitt hos læreren, kan med det sikre seg en toppkarakter. De som nødvendigvis ikke tenker på å legge inn det beste imaget hos læreren, kan lettere bli lettere offer for trynefaktoren.

Menneskelige feil

Vi kan ikke ha et karaktersystem som baserer seg på at læreren ruller terning med karakterene til elevene.

Skjebnen til gode hoder kan ikke overlates til noe så tilfeldig som om læreren liker deg eller ikke.

Både jeg og Unge Høyre ønsker en skole med like muligheter for alle, og ikke for dem som kan smiske.

Les også

Min lærer turte. Tør deres?



Anonym retting av prøver er ikke basert på mistillit mot lærerne i skolen, for det finnes fantastisk mange dyktige lærere i norske skole. Men lærere er også kun mennesker som lar seg påvirke, som alle oss andre.

Lærere er kun mennesker som lar seg påvirke, som alle oss andre

Med anonym retting vil elevene ha alt å vinne og lærerne ingenting å tape. Skolen må legge opp til at de mest kompetente elevene får muligheten til å ta de mest utfordrende studiene.

Norge har ikke råd til at potensielt dyktige leger og ingeniører ikke kommer inn på studiet sitt på grunn av noe så banalt som trynefaktor.


Lærere og skolekarakterer opptar mange som skriver til Si ;D. Her er flere innlegg:

Les også

  1. Thomas (19): Hadde jeg vært ekstrovert, hadde jeg fått bedre karakter

  2. Julie (16): Jeg blir tvunget til å bytte skole på grunn av karakterene mine


Har du hørt Si ;D-podkasten?

Da Cecilie Glittum gikk ut av videregående i fjor, hadde hun 20 av 21 mulige 6-ere på vitnemålet. Sammen med Markus Borge Harbo (20), som hadde 26 av 26 mulige 6-ere på vitnemålet, gjester hun ukens podkast for å dele sine tips.

— Det viktige er ikke å pugge, men å forstå og skaffe oversikt, sier Borge Harbo.

Flere konkrete tips? Hør podkasten med ett klikk her:

Slik blir du abonnent på podden vår:

— For iTunes: Trykk her

— Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.

— Soundcloud: Trykk her

Les mer om

  1. Skole
  2. Lærere