SiD

Ungdom betaler prisen for reklame- og mediebransjens skitne triks | Karoline Steen Nylander

  • Karoline Steen Nylander (leder I Press)

Brun og Blid, Nettavisens Side 2 og Side 3 og Bik Bok er nominerte til Årets Gullbarbie. Foto: NTB Scanpix/Skjermdump/Andris S�

Si ;D-innlegg: Gullbarbie er prisen til den som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Har du noen gang følt deg skikkelig dårlig fordi du gikk forbi en reklameplakat som viste en høy og mørk fyr med masse muskler? Eller har du kanskje følt at du burde droppet den ekstra porsjonen til middag når du ser en tynn, blond og blåøyd dame på Bik Bok-plakaten som er umulig å unngå i bybildet?

Det har jeg også!

Det er lett å ikke tenke over det

Ifølge NOVA – rapporten fra Ungdata henger dårlig psykiske helse tett sammen med et negativt kroppsbilde. Men hvor stammer dette kroppspresset fra?

Trolig kommer mye fra en mektig medie- og reklamebransje. Hver dag får vi slengt omtrent 4–5000 reklamebudskap i ansiktet helt ufrivillig. Reklamen viser ofte de samme modellene, gjerne i veldig seksualiserte settinger.

Noen tjener rett og slett penger på at du ikke føler deg bra nok.

Når vi ser dette ofte nok er det lett ikke å tenke over det. Det er lett å si at du bare kan se unna og tenke på noe annet. Men i underbevisstheten går dette inn på mange.

Man tenker kanskje at man ikke er tynn nok, «fit» nok, eller har nok muskler. Veien er kort fra å tenke slike tanker til dårlig selvtillit, dårlig selvbilde og generelt dårlig psykisk helse.

Dette begrenser hverdagen vår veldig. Ungdommer må betale prisen for at reklame- og mediebransjen bruker skitne triks for å selge oss ting. Noen tjener rett og slett penger på at du ikke føler deg bra nok.

  • I fjor fikk Dagbladet den lite ærefulle prisen – her kan du lese om de andre nominerte.

Unge mennesker liker ikke seg selv

Jeg ønsker meg en motvekt til dette. Jeg er lei av ensidig reklame som bruker gamle kjønnsroller og seksualisering for å tjene penger. Jeg er lei av mange unge mennesker ikke liker seg selv fordi reklamen bare viser at det finnes én måte å se perfekt ut på.

Det er derfor jeg synes Gullbarbie er viktig. Gullbarbie er prisen til den som er best på å få ungdom til å føle seg verst, og det er ungdom selv som stemmer. Du kan med andre ord be reklame- og mediebransjen en beskjed om å skjerpe seg kraftig – det trenger de!

5. januar lanserte vi årets finalister. Det er kleskjeden Bik Bok, Brun og Blid og Nettavisens Side 2 og Side 3.


Her kan du lese flere innlegg om kroppspress som engasjerer ungdom:

Les også

Kroppspress rammer ikke bare jenter. Her skriver syv gutter om utfordringene med å være ung gutt i dag

Les også

Komiker Halvor Johansson: Nei, kroppspress er ikke bare en kvinnesak. Og nå er jeg forbanna.

Les også

Helene Skjeggestad: Kampen mot retusjering er ikke nok. Det er ikke der vi vinner krigen mot kroppspresset.

Podkast: Hvordan bli kvitt tanken om at du må være perfekt?

Er du en av dem som tenker at du ikke kan slappe av før du er perfekt? Det er du ikke alene om.

Psykolog Aksel Inge Sinding gir deg råd til hvordan du kan kvitte deg med denne tankegangen.

Episoden er første episode i miniserien vår om negative leveregler vi pålegger oss selv.

  • Hør gratis med ett klikk her:

Les mer om

  1. Ungdom
  2. Medier
  3. Kroppspress
  4. Psykisk helse
  5. Reklame

Relevante artikler

  1. SID

    Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst

  2. SID

    Vi er 25.000 ungdommer som vil ha dere i tale, Victoria’s Secret. Hvorfor svarer dere ikke?

  3. DEBATT

    Reklamebransjens skitne triks ødelegger unges psykiske helse | Øystein Kolstad Kvalø

  4. SID

    Erika (16): – På skolen lærte jeg om farger og komposisjon i reklamesjangeren. Men aldri om retusjeringen og manipuleringen.

  5. SID

    Flere ungdommer skriver: Merk all retusjert reklame i Oslo!

  6. SPREK

    Langer ut mot populært treningsmerke: – Skaper et urealistisk syn på hva trening og sunnhet handler om