SiD

Skjønnhetstyranniet

  • Agathe Brautaset Waage (16) Su
Retusjerte reklamer er blant de største syndebukkene for skjønnhetstyranniet, skriver Agathe Brautaset Waage (16).

Alle disse sykelige forventningene må stoppes.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Vi lever i et samfunn med et konstant press på utseende. Overalt hvor man går er det et press på at vi jenter må være slanke, veltrente, pent sminket og velkledd. Man finner presset i reklameplakater, filmer og i sosiale medier.

Aldri god nok

Som tenåringsjente hender det at jeg ikke føler meg god nok. Hverken tynn nok, veltrent nok eller pen nok. Sammen med noen andre jenter var jeg med på å sette ord på alle forventningene og kravene det stilles til oss. Vi satt i over en halvtime og kom frem til en liste med mer enn 30 krav samfunnet og media har, til hvordan man skal være en "vakker" jente.

Blant kravene var det at man må ha "thigh gap" – mellomrom mellom lårene, utstikkende kravebein, langt rett hår og pent sminket. Man må ha ren hud, velstelte negler, barberte legger, en veltrent kropp og selvfølgelig være tynn.

Sosiale mediers rolle

De siste årene har sosiale medier vokst enormt. Via Facebook, Instagram, Tumblr, Twitter, blogger og andre sosiale medier blir vi matet med bilder av tynne og veltrente jenter i vakre klær og med pen sminke.

Blant kravene var det at man må ha "thigh gap" – mellomrom mellom lårene.

Tidligere kom presset på utseende bare fra magasiner og reklameplakater. Men nå, i en mer digitalisert verden, kommer det skjønnhetspresset fra alle kanter. Til alle døgnets tider. Derfor kan man si at presset er blitt verre, etter sosiale medier ble en del av hverdagen.

Retusjerte reklamer

Hvis man skal finne noen av de største syndebukkene for skjønnhetstyranniet, er det bare å finne en Hennes & Mauritz-butikk. Billigkjeden er en kronjuvel av et eksempel på hvor forferdelige media kan være med på å skape uoppnåelige idealer. H&M lager spesiallagde klær for modellene sine, som faktisk er så små at de ikke selges i butikkene. I tillegg redigeres bildene deres så mye, at hvis modellene skulle levd i virkeligheten ville det ikke vært plass til organene i magen.

Billigkjeden Target skal også nevnes, med tanke på flausen de hadde for en stund siden. Noen modeller var redigert så dårlig at armene så ut som spaghetti – og "thigh gap" var laget slik at det så ut som at noen hadde klippet i modellenes underliv.

Jenter rammes hardest

Undersøkelser viser at 90 % av dem som lever med spiseforstyrrelser er jenter. Det viser tydelig at det er jenter som rammes hardest av forventningene og kravene samfunnet har til oss. Alle disse syke forventningene må stoppes. Det viktig at media skjønner at all reklamen de sender ut, med syltynne vakre modeller, bidrar til å gi jenter så dårlig selvtillit at mange sulter seg selv. Flere kjeder bør også bruke modeller i alle slags størrelser, særlig "Plus Size", sånn at man får aksept for alle typer kropper.

Undersøkelser viser at 90 % av dem som lever med spiseforstyrrelser er jenter.

Vi som blir rammet av dette må sende ut et klarsignal på at vi ikke syns det er greit å holde på med slik billedredigering som blant annet H&M gjør. Sosialistisk Ungdom jobber for et internasjonalt krav om merking av retusjert reklame. Vi må vise tydelig at vi ikke aksepterer skjønnhetstyranniet.