SiD

Funksjonshemmede barn diskrimineres

Tenk deg at du opplever at skoledøren smekker igjen foran deg. Du er ikke som alle andre og får dermed ikke skolegang.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Barn og unge er verdens fremtid. Derfor bør alle barn ha de samme mulighetene, funksjonshemmet eller ei, når det gjelder utdanning, mener Mathilde Gjerde Førland (15). NTB Scanpix

Som liten gutt går du og drømmer i årevis om å bli noe stort. Det nærmer seg første skoledag, og kameratene dine går forbi deg inn porten, du henger litt etter, for du ser ganske dårlig med en medfødt skade på høyre øye. Så opplever du at skoledøren smekker igjen foran deg. Du får beskjed om at du ikke får gå på skole. Du er nemlig ikke som de andre.

Ingen tilgang på skole

I dag er det den internasjonale dagen for funksjonshemmede. Ni av ti barn med funksjonshemning opplever ikke å ha tilbud om skolegang, ifølge FN. Dette er overraskende høye tall og er et klart brudd på menneskerettighetene.

Altfor mange skoler mangler bl.a. lærere til å gjennomføre undervisning til funksjonshemmede barn. Dette er en av de største grunnene til at mange av dem ikke blir inkludert i skolen.

Å bli stengt ute fra klasserommet, er å bli forskjellsbehandlet. Det er ikke bare urettferdig, det er diskriminerende.

Hva skjer med samfunnet?

Mange stenges også ute fra resten av samfunnet.

Enkelte funksjonshemmede barn blir låst inne i hjemmet av sine egne foreldre, som skjemmes over barnet sitt .

De blir sett på som unormale. Mangel på kunnskap og informasjon gjør også at enkelte småsamfunn ikke klarer å behandle alle likt.

Akkurat i dag, på verdens internasjonale dag for funksjonshemmede, opplever rundt 150 millioner barn det samme som generasjoner før dem opplevde, fordi de lever i land som er fattige. Barn og unge er verdens fremtid. Derfor bør alle barn ha de samme mulighetene, funksjonshemmet eller ei, når det gjelder utdanning.

Norge må gå foran

Men det handler ikke bare om ikke å få skolegang.

Mange funksjonshemmede barn i utviklingsland opplever at naboene, og samfunnet rundt dem også, stenger dem ute .

Norge har en stor jobb å gjøre internasjonalt. Vi kan ikke fortsette med å se på at verden gjør dette. Vi må få en tydeligere stemme internasjonalt på dette området, særlig overfor land som mottar norsk bistand.

Alle barn, uansett alder, kjønn, religion eller utseende har krav på de samme rettighetene.

Les flere Si ;D-innlegg:

Les også

Det er ikke bare på klimatoppmøtet det gjelder

Les også

- Julen kan også handle om gjenbruk, økologisk kjøtt og veldedighet

Les også

«Min generasjon har ennå ikke hatt sjansen til å stemme over EU-spørsmålet. Den håper jeg vi en dag får.»

Les også

– Jeg så ingen annen utvei

Mathilde Gjerde Førland (15)

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Norge brukte milliarder på sivil bistand. Men fremdeles nektes millioner av afghanske barn skolegang

  2. NORGE

    Rom-barn gikk ikke på skolen. Foreldre ble politianmeldt. Men de siste årene mener mange det har skjedd noe.

  3. NORGE

    Mange mener alle skoler i landet må stenge nå. - Jeg er skrekkslagen over utviklingen, sier sykepleier.

  4. KRONIKK

    Skolen har et humanitært problem

  5. SID

    Vi unge skal få forbudet mot barneekteskap vedtatt

  6. NORGE

    Oslo-skolen manglet 37 barn etter ferien. «Syk bestemor». «Mistet flyet». Det er standardforklaringene rektoren får.