Å ha to lærere i flere fag er dyrt, men det fungerer | Ingeborg A. Salterød
Si ;D-innlegg: Men en ekstra lærer vil vi se de store forskjellene på elevene bedre.
På Hovedgården ungdomsskole har vi to lærere i basisfagene, men hvorfor har vi ikke det i for eksempel naturfag? Mange syntes naturfag er et vanskelig fag, og når relativt mange ungdommer sliter med faget, hvorfor gjør vi ikke da noe med det? Én lærer til vil være en god start.
Det er umulig for en lærer å undervise på to nivåer hele tiden
Naturfag og realfag bør generelt satses mer på, sier myndighetene. Og det gjelder spesielt hos jentene. Hvordan kan det satses mer på når halve trinnet som går, ut fortsatt ikke kan pensumet de skal ha lært?
Én lærer klarer ikke å få med seg alle
De flinke elevene trenger vanskeligere undervisning, mens de elevene som sliter trenger kanskje mere repetisjon. Det er umulig for en lærer å undervise på to nivåer hele tiden, for så å hjelpe alle. Med én lærer til tror jeg vi vil se de store forskjellene på elevene bedre, fordi én lærer ikke klarer å få med seg alle.
Kanskje får det flere til å satse på realfag?
Derfor synes jeg at kommunene burde prioritere å ha flere lærere i flere fag, slik at vi kan få tilpasset timene våre etter hvilket nivå vi ligger på. Jeg tror dette vil føre til økt læring og forståelse. Kanskje til og med flere vil satse realfag?
Å ha to lærere i flere fag er dyrt, men jeg tror ikke pengene vil gå til spille.
Si ;D får inn mange gode tekster om lærere
Her kan du lese noen flere:
Si ;D-podkast: Hva er en god lærer?
Espen Ween er faglærer i medier og samfunnsfag på Rosenvilde videregående skole i Bærum. Han ser blant annet på Paradise Hotel for å holde følge med elevene.
Katja Saanum går i tredjeklasse på Elvebakken videregående og deler sine tanker.