Russetiden er blitt en millionbusiness - og vi går i fella alle sammen

Aktørene vet hvordan de skal få lurt til seg mest mulig penger, skriver Dina Storvik (18).

Det som før var en 17 dagers feiring er nå en treårig livsstil.

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes inn her.

Russetiden har tatt helt av! Jeg er på ingen måte uskyldig i dette, da jeg er medlem av en russebuss og dermed sannsynligvis medskyldig i det voksende problemet. Dog synes jeg det er noe vi burde gjøre noe med.

Helt siden jeg startet på videregående har jentegjengen snakket om russetid. Vi har alle sett frem til vår egen russetid etter at vi selv ble for gamle til å samle på russekort.

Det som før var en 17 dagers feiring er nå blitt en treårig livsstil. Helt siden jeg var en ussel, liten 16-åring, har aktører prøvd å prakke på vennene mine og meg det de har å tilby.

Som 16-åring har man stort sett ikke så mye å sammenligne med, og en velger ofte leverandører basert på om det følger med en gratis T-skjorte på kjøpet eller ikke. Uavhengig om de leverer bra varer til god pris og med best mulig service.

Pengebruken i russetiden har økt betraktelig. Foreldre, og til og med eldre søsken, snakker om hvor mye mer de fikk for pengene da de var russ. Aktørene vet hvordan de skal få lurt til seg mest mulig penger. Russ har skapt en millionbransje, og vi går i fella alle sammen.

Hvordan man forbereder seg til en russetid og unngår de største økonomiske feilene, er noe vi, årets russekull, nå er eksperter på, og vi eier alle små minibedrifter verdt millioner av kroner.

Dessverre er vi snart «graduates» innen fagfeltet, og et nytt kull skal inntre vår posisjon og er klar til å lære av sine feil.

Det går ikke an at pengebruken skal stige i så stor grad som den har gjort til nå de neste 30 årene. Da er mine barn nødt til å få forskudd på arven for å drikke seg dritings i et fartøy siste våren på videregående.

Følg Aftenposten Si;D påFacebookogTwitter

Dina Storvik (18)