SiD

Jeg hadde aldri i verden sett for meg en slik norskeksamen

  • Usman H. (16)
Ungdom gikk håpløse hjem med et skremmende inntrykk av deres første eksamen, skriver Usman H. (16).

Si ;D-innlegg: Det var en trøst i seg selv at rektor gikk rundt under norskeksamen og spurte hver enkelt elev hvordan det gikk.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Årets norskeksamen for 10. trinn var for mange en krevende jobb. Eksamen med temaet «Arven etter Ibsen - Sette problemer under debatt», har nå gått viralt rundt i hvert eneste norske hjem.

Ungdom gikk håpløse hjem med et skremmende inntrykk av eksamen. Deres første eksamen!

  • Les årets norskeksamen her

Selv satt jeg der, time etter time, oppgitt over oppgave A1. «Matte var enkelt sa folk», det irriterte meg. Jeg ble nemlig glad over å ha kommet opp i norsk.

Gleden var kortvarig. Frustrasjonen fløy rundt i hodet mitt, jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre.

Udir visste det var for krevende

Som en faglig sterk norsk gutt på 16 år, hadde jeg ikke sett for meg en slik eksamen. Den lignet jo ikke i det minste på tidligere eksamener.

Temaet hadde lite med oppgaven å gjøre. I oppgave A1 skulle vi analysere en teateromtale, med ord som «Neokapitalisme».

Det viser jo at de visste hvor vanskelige og håpløse oppgavene som de delte ut til over 18.000 elever var

I oppgave A2 skulle vi forklare hvordan en medelev kunne angripe teateromtalen på en god måte. Det beviser bare at Udir visste hvor krevende oppgaver de ga.

Det viser jo at de visste hvor vanskelige og håpløse oppgavene som de delte ut til over 18.000 elever var.

Hvordan skal dette håndteres?

Bokmålseksamen var kun rettet mot faglitteratur, mens sidemålseksamen hadde lukkede oppgaver hvor skjønnlitteratur var den eneste sjangeren.

Dette var en skjev fordeling, som minner oss tilbake i tid, og gjorde at elevene ikke kunne vise sin sterke side på best mulig måte.

Selv rektor ble bekymret. Hun kom opp, støttet og spurte hver enkelt elev hvordan det gikk.

Det var en slags trøst i seg selv at ikke bare jeg, syntes oppgaven var krevende og håpløs.

Hvordan skal Udir håndtere dette? «Ta hensyn, om den er vanskelig», sier de. Det er lettere sagt enn gjort.


Årets norseksamen har skapt blest.


Radiodokumentar - ett år i livet til en avgangselev

Avgangselev Selma Moren (19) brukte lydopptager som dagbok et helt skoleår. Her er resultatet. Rått og ærlig.
Hør podkasten med ett klikk her:


Superstudentene gir deg tips før eksamen

Da Cecilie Glittum gikk ut av videregående i fjor, hadde hun 20 av 21 mulige 6-ere på vitnemålet. Sammen med Markus Borge Harbo (20), som hadde 26 av 26 mulige 6-ere på vitnemålet, gjester hun ukens podkast for å dele sine tips.

– Det viktige er ikke å pugge, men å forstå og skaffe oversikt, sier Borge Harbo.

Flere konkrete tips? Hør podkasten med ett klikk her:



Slik blir du abonnent:

  • For iTunes: Trykk her
  • Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.
  • Soundcloud: Trykkher

Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Skole