SiD

Press er et privilegium | Remy Aleksander Johansen

  • Remy Aleksander Johansen (21)
    Remy Aleksander Johansen (21)

Etter å ha begynt på tredje studieår i USA på en bachelorgrad i finans innser jeg at det norske skolesystemet er meget komfortabelt, skriver Remy Alexander Johansen (21). Foto: giggsy25 / Shutterstock / NTB scanpix

Når man hører på enkelte norske elever, virker det som om man trakk vinnerloddet i verdenslotteriet helt til man måtte ha eksamen i engelsk.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Det er nærmest blitt tabubelagt å diskutere prestasjoner i Norge, spesielt i skolen. Man hører ofte argumenter om at det er så «sykt mye å gjøre», «det går utover privatlivet» eller «jeg takler ikke forventningene».

Etter å ha begynt på tredje studieår i USA, på en bachelorgrad i finans, innser jeg at det norske skolesystemet er meget komfortabelt.

Presset de fleste elever føler, kan tolkes som en smule overfladisk når man sammenligner det med presset mange andre mennesker i land som er mye dårligere stilt enn Norge, opplever.

Vinnerlodd vs. eksamen

Ekte press er for eksempel en mor i et utviklingsland som ikke vet om barna hennes får rent vann når de står opp om morgenen, ikke hva du får på tentamen i norsk.

Presset og forventningene elever i det norske skolesystemet kjenner på, bør heller bli ansett som et privilegium. At man i det hele tatt er såpass heldig at man har muligheten til å ta en god utdanning, er i høyeste grad det. Denne muligheten blir dessverre møtt med klaging og protester fra mange, som for eksempel leksestreiken arrangert av Rød Ungdom i 2011.

Jeg mener altfor få verdsetter mulighetene man har i Norge. Det hadde vært bra om flere var konsekvente når de diskuterte hvor heldige man er. Folk sier: «Er du født i Norge, trakk du vinnerloddet». Det er helt riktig, men når man hører på enkelte elever, virker det som om man trakk vinnerloddet helt til man måtte ha eksamen i engelsk.

Les også

Jeg skulle vise at jeg var på fester, men også at jeg var en stjerneelev. Én ting lærte jeg så altfor sent.

Gjør ditt beste

Det er nok bare i Norge man kan debattere hvorvidt det er negativt eller positivt å stille høye krav til prestasjoner. Dette bør være en selvfølge, fordi alternativet er så mye dårligere. Tenk om man skulle gått inn i hver prøve på skolen med en innstilling om at «jeg går for karakteren 3».

Uansett om man er elev, student eller i jobb, bør man forsøke å jobbe for best mulig resultat.

Det handler om å sette krav til seg selv og ha ambisjoner om å gjøre det best mulig. Om man ser på seg selv som helt middelmådig, så blir naturligvis resultatene deretter.


Vil du lese mer om samme tema? Ta en titt på disse:

Les også

Man er ung i Norge og har det vondt inni seg. Samtidig «sulter barn i Afrika». Burde man ikke bare holde kjeft?

Les også

Du vet det nok ikke selv, men jeg setter pris på å ha deg som lærer

Les også

Spør skolemakten: «Hvorfor er det så lite tilrettelegging for de sterke elevene?»


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Skole
  2. Stress
  3. Student
  4. Utdanning

Relevante artikler

  1. SID

    Eksamen motiverer oss til å følge med i timene

  2. SID

    Alt kan ikke måles i tall. Vi trenger ikke eksamen i gym.

  3. SID

    Kunnskapsministeren svarer: – Det blir ikke flere eksamener

  4. SID

    Sterke elever burde ikke være «heldige» når vi får tilrettelagt undervisning

  5. SID

    Hjemmeskole gir økt press i en allerede vanskelig hverdag

  6. SID

    Jeg vil ikke høre flere historier om elever som kun har seksere på vitnemålet