SiD

Ta kvinnekroppen tilbake!

Spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde er resultat av retusjert reklame. Dette bør motebransjen ta konsekvensene av, skriver Tora Ask Fossen og Runa Fjellanger.

Retusjering skaper et uoppnåelig ideal. Vi tar opp kampen.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

I en tid da det ellers i samfunnet er stort fokus på mangfold, er det i mote— og reklamebransjen et sorteringssamfunn som råder.

Selv om enkelte butikkjeder de senere årene har begynt å ta i bruk mer formfulle kvinner, er den dominerende trenden fortsatt at det bare er én type kropp som gjelder, én størrelse, og modellene retusjeres til det ugjenkjennelige.

Skavanker blir luket vekk, bryster og hofter forstørres, og modellene blir gjort tynnere rundt livet og beina.Det snakkes mye om kroppens grenser. Men hvor er disse grensene i reklamebransjen?

De grensene vi ellers setter for kroppen, overskrider vi hver dag i reklamenes fiksjon, noe som fører til at ungdommer over hele landet streber etter et uoppnåelig skjønnhetsideal.

Flere undervektige jenter

De store klesgigantene har en enorm makt til å påvirke unge menneskers syn på seg selv og egen kropp, og med dette følger et ansvar de fleste i bransjen så langt har valgt å ignorere.

Retusjering av reklame skaper en fremmedgjøring overfor kroppen. Kroppen blir fremstilt som det fremmede, det uforståelige, det uoppnåelige.

Likevel fortsetter ungdommer å sammenligne seg med modellene de ser på plakatene, for så lenge reklamebransjen ikke sier fra om at kroppene er retusjerte, sender den samtidig ut signaler om at det er realistiske kropper.

En undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå viser at blant 17-årige jenter i Oslo-området, er det mer enn dobbelt så mange undervektige som overvektige.

50000 norske kvinner lider i dag av spiseforstyrrelser, og én av tre jenter oppgir at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote.

Dette bør reklamebransjen ta konsekvensene av, og en måte å gjøre det på, er å merke retusjert reklame.

Vi aksjonerer

Frem til da tar vi saken i egne hender og gjør det selv.

I de to kommende ukene skal ungdommer over hele landet, i regi av nettverket Ungdom mot Retusjert Reklame, aksjonere for å merke klesgigantenes reklamekampanjer, for å spre budskapet om at de kroppene vi ser på plakatene ikke eksisterer i virkeligheten.

Nettverket ble startet opp av Rød Ungdom i 2010, og består i dag av Sosialistisk Ungdom, PRESS, AUF, Ungdom og medier, KrFU og Grønn Ungdom.

Den unge, danske poeten Olga Ravn skriver i diktet «Reklamepigebarnet» at «Pigen står langt inde i stemmen, langt inde i munden». Det er på tide å ta eierskapet tilbake over kvinnekroppen, og å la «pigen» snakke selv, med sin egen munn.

Runa Fjellanger (20)

Tora Ask Fossen(19)

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    VERDEN
    Publisert:

    Ut med Starbucks. Inn med Stars Coffee. Slik erstatter Russland de amerikanske kjedene.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5