SiD

Her har mobbing og mistrivsel nesten forsvunnet

  • Kamilla Amundsen Willix

Fra 2010 og til i dag har andelen elever som oppgir at de blir mobbet ved Uranienborg skolen, falt fra 10 til 2 prosent i den årlige Elevundersøkelsen. Elevrådsleder Astrid Rose Hegnar (15), rektor Randi Tallaksen og nestleder i elevrådet Martinus Enzell Tangen (15) er stolt av arbeidet skolen har lagt ned, og at de nå blir tildelt årets Benjaminpris. Foto: Kamilla Amundsen Willix

Uranienborg skole har jobbet systematisk mot rasisme og mobbing. Derfor er de vinnere av årets Benjaminpris.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

— Det er fantastisk med anerkjennelse og veldig motiverende for oss, utbryter elevrådsleder Astrid Rose Hegnar (15) inne på rektors kontor. Der har hun vært mange ganger før, for på Uranienborg skole mener ledelsen, med rektor Randi Tallaksen i spissen, at alle elevene har rett til å bli hørt.

Egen ressursbank for elevene

Mandag mottok Astrid Benjaminprisen fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, på vegne av elevrådet ved Osloskolen med nærmere 700 elever.

Les Si ;D-innlegget til skolens elevråd:

Les også

Små og store tiltak gjør oss til vinnere av Benjaminprisen

Prisen deles ut hvert år til skoler som utmerker seg med et systematisk arbeid mot rasisme og mobbing i skolen.

— Først og fremst er den til minne om et rasistisk og hårreisende drap på en gutt som ikke hadde gjort noe galt, annet enn å ha en annen hudfarge, sier Røe Isaksen.

Elevrådet har skrevet dagens hovedinnlegg på Si ;D hvor de forklarer hvordan skolen jobber mot rasisme, diskriminering og fordommer på en daglig basis.

Et eksempel er at av i alt 180 elever på ungdomsskoletrinnene, er mellom 40 og 50 involvert i skolens utvidede elevråd.

— Vi bestemte oss for å opprette en slags ressursbank for alle elevene som ville engasjere seg og bidra i arbeidet, forteller rektoren. Hun mener involvering av elevene er nøkkelen til at skolen lykkes.

Holdningsarbeid fra 1. trinn

— Man må ikke sitte i elevrådet for å delta i utviklingen av et godt skolemiljø. Er du glad i å bake og lage mat, kan du hjelpe til med driften av skolens kantine. Hvis du er idrettsfan kan du arrangere idrettsdager og fotballturneringer for de andre elevene, forklarer Astrid.

– Først og fremst er prisen til minne om et rasistisk og hårreisende drap på en gutt som ikke hadde gjort noe galt, annet enn å ha en annen hudfarge, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: NTB Scanpix

Fra 2010 og til i dag har andelen elever som oppgir at de blir mobbet ved skolen, falt fra 10 til 2 prosent i den årlige Elevundersøkelsen. På landsbasis oppgir 3,9 prosent at de blir mobbet to-tre ganger i månedene eller oftere, en tydelig nedgang fra årene før.— Helt fra 1. trinn jobber vi med å lage et godt skolemiljø, og gode holdninger er nok nøkkelen til at vi gjør det så bra på elevundersøkelser nå, skyter Martinus Enzell Tangen (15), også medlem av elevrådet, inn.

— Vi prøver å skape samhold mellom elevene. For er det en ting vi mangler her på Frogner, så er det fritidsklubber og arenaer hvor vi kan møtes utenfor skoletid, fortsetter han videre.

Ingen typisk «vestkantskole»

Nå vil elevene oppfordre kunnskapsministeren til å bevilge mer penger til forebyggende tiltak i alle landets skoler.

— Vi må starte med de yngste og forebygge ekstreme holdninger som vi har sett mye av i mediene den siste tiden, sier Astrid.

Astrid og Martinius ble overrasket da meldingene kom fra Kunnskapsdirektoratet tidligere i januar. Ikke fordi de ikke har tro på eget arbeid, men fordi prisen kan deles ut til alle landets grunnskoler og videregående. Konkurransen har med andre ord vært hard.

— Denne prisen kan nok bryte med litt stereotyper, det er sikkert en del som tror at vi er en skikkelig «vestkantskole» med bare en nasjonalitet representert. Det er helt feil, for hos oss er det 54 ulike morsmål, sier Astrid.

- De jobber langsiktig

Kunnskapsminister Røe Isaksen skryter av skolens arbeid.

— De tenker systematisk og langsiktig, og har bevist at arbeid mot rasisme og mobbing ikke kan gjøres ved skippertak, sier han.

Han mener at innsatsen har vært god de siste årene i norsk skole, men at det ikke er «godt nok» når tusenvis av barn oppgir å mobbes på norske skoler hvert år.

— Benjaminprisen er veldig viktig fordi den gir oppmerksomhet og anerkjennelse til skoler som tar tak i denne viktige problematikken. Det er viktig å sikre at absolutt alle har en trygg skolehverdag hvor rettighetene deres blir ivaretatt, fortsetter han.

Oppfordrer til midler og åpenhet

- Hva kan andre gjøre for å lykkes på samme måte som dere har gjort?

— Politikerne må helt klart bevilge øremerkede midler til antimobbe-arbeid. Skolehelsetjenesten må også være god, mener Astrid.

Det er rektor helt enig i. Hun vil gjerne at kunnskapsministeren gjeninnfører en obligatorisk «klassens time» på timeplanen igjen. I tillegg mener hun at foreldrene må anerkjenne sin forpliktelse.

— Lærerne må også bli flinkere til å høre på elevene. Vi ser ofte bedre hvem som ikke har det så bra i klassen og hvem som er bråkmakerne, sier Martinius.

Les mer:

  1. Les også

    Norske ungdommer forteller: Her er vår hjertesak <3

  2. Les også

    Vant konkurranse med diktet «Ytringsfridomen lever»

  3. Les også

    Gutten som skrev seg ut av ensomheten

– Først og fremst er prisen til minne om et rasistisk og hårreisende drap på en gutt som ikke hadde gjort noe galt, annet enn å ha en annen hudfarge, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: NTB Scanpix

Relevante artikler

  1. NORGE

    Ny rapport: Voksne oppdager ikke skolemobbing

  2. NORGE

    «Jubeluke» med testresultater, men disse tallene bekymrer Skole-Norge

  3. NORGE

    Forteller om mobbing i Drangedal: – Jeg var ikke typen som sladret. Kanskje det var derfor de aldri sluttet.

  4. NORGE

    Regjeringen vil lovfeste tidlig innsats: «Når du sitter på skolen og ikke får hjelp, så opplever du nederlag hver eneste dag»

  5. NORGE

    Kunnskapsministeren: Fallitterklæring med adgangskontroll på videregående

  6. FAMILIE OG OPPVEKST

    Skoleforsker: Disse mobbetiltakene fungerer