SiD

Jeg blir trolig aldri lærer

Min store drøm som barn var å bli lærer. Men mørke skyer truer i horisonten.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Streiken er en kamp om yrkesstolthet, tillit og respekt, skriver Sigurd Arnekleiv Bækkelund (18). Poppe, Cornelius

Mor er lærer. Begge bestefedrene mine var lærere. Og en av barndomsdrømmene var å bli rektor — akkurat som bestefar. Mest sannsynlig kommer det aldri til å skje.

Vil utgjøre en forskjell

Jeg liker følelsen av å fortelle; å videreformidle noe verdifullt til andre. Å prøve å gi andre den samme gløden som jeg har for et emne. For meg handler læreryrket om å gi umistelig kunnskap videre, og å utgjøre en forskjell for andre mennesker. Jeg er nok ikke den eneste som tenker slik.

Det er merkelig hvor fort Regjeringen glemte alt snakket om «fleksibelt arbeidsliv» når det ble lærernes tur

For selv om vi snakker om et hardt yrke, er læreryrket også et av de mest givende: gleden hos en elev som endelig har lært seg å lese, begeistringen over å overvinne utfordringer, engasjementet for å lære mer. Det er nok å ta av. Den norske skolepolitikken skal være med på å skape de små og store øyeblikkene, som bygger elever til voksne mennesker. Men da må vi tørre å stole på lærerne.

Hvorfor må det være slik at nær halvparten av alle lærere har vurdert å slutte?

Sloss om tiden

De siste årene har det blitt stadig mer papirarbeid på lærerne. Mange melder ifra om at dette tar for mye av tiden de kunne brukt på elevene.

I stedet må man fylle ut bunkevis med skjemaer dag ut og dag inn, som i detalj kontrollerer jobben som gjøres. Hvor ble det av tilliten til lærernes evner og kunnskaper?

Under den nåværende streiken, er det tiden man slåss om. Lærerne bruker timevis på foreldremøter og elevsamtaler, noe som ikke er mulig å gjennomføre i skoletiden.

Når prøver skal rettes, elever skal følges opp og planer utarbeides varer fort en arbeidsdag til langt ut på kvelden. Nå vil KS at alt dette skal gjøres på 7,5 timer, fem dager i uken, uten rett til å utføre noe av arbeidet hjemme.

Et lærersvik fra Høyre

Selv om forslaget har møtt sterk motstand fra de ansatte, nekter myndighetene å snakke om saken. Det er merkelig hvor fort regjeringen glemte alt snakket om «fleksibelt arbeidsliv» når det ble lærernes tur. Vi ser et lærersvik fra Høyre, og det er ikke pent.

Jeg har endelig innsett hvorfor det er streik. Egentlig er ikke dette en kamp om klokken. Det er en kamp om yrkesstolthet, tillit og respekt. Lærerne vil jo bare bruke tiden sin på det de kan best: Å undervise. Er egentlig det for mye forlangt?

Bak skyene er himmelen alltid blå. Det er i alle fall lov å håpe.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund (18)

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Læreren er blitt syndebukk for inkompetente politikeres populistiske beslutninger. Hvorfor?

  2. SID

    Nei til trynefaktoren i skolen – ja til anonym retting | Daniel Fladvad

  3. DEBATT

    Kjønnsforskjeller i skolen: Lærernes vurderingspraksis er verdt å debattere

  4. KOMMENTAR

    «Ulvedebatten på Østlandet blir en mild sommerbris mot dette»

  5. SID

    Unge Høyre-lederen streiket for klimaet, men sier også ja til mer oljeleting

  6. DEBATT

    Ny kurs i fremtidens skole | Steffen Handal