SiD

Amazonas brenner, men regjeringen er mest opptatt av å redde bilen | Hulda Holtvedt

  • Hulda Holtvedt (20)
    Hulda Holtvedt (20)
    Talsperson i Grønn Ungdom

Statsministeren Erna Solberg holdt pressekonferanse om bompengestriden fredag 23. august. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Klimakrisen krever politikere som tør å ta tøffe prioriteringer. Vi kan ikke strø penger på alt.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Det er klimaet som står igjen som den store taperen i bompengestriden. Regjeringens bomløsning vil føre til mer kø, kork og klimagassutslipp i byene våre.

Avtalen, i grove trekk, går ut på at kommuner kan få mer penger til kollektivtransport hvis de går med på å redusere bompengene. Byene blir satt i en umulig situasjon: Det er bra med mer penger til kollektivtransport, men det er en dårlig idé å redusere bompengene, som er vårt mest treffsikre virkemiddel for å begrense biltrafikken.

Bompenger er genialt

Bompenger er genialt. Det finansierer kollektivtransporten vår. Det omfordeler fra dem som har råd til bil, til de som ikke har det. Og ikke minst bidrar bompengene til mindre biltrafikk og lavere utslipp. Regjeringens kollektivmilliarder vil dessverre ikke ha den samme trafikkregulerende effekten som bompengene har.

Hulda Holtvedt (20), talsperson i Grønn Ungdom, mener at en avtale som gjør det billigere å kjøre bil er en dårlig avtale. Foto: Morten Uglum

Regjeringen har lovet at all vekst i persontransport rundt byene skal tas med kollektivt, sykkel og gange. Reduserte bompenger setter denne målsetningen i fare. Kombinert med den massive veiutbyggingen som regjeringen legger opp til, blir det stadig vanskeligere å holde biltrafikken i sjakk.

Les også

LES OGSÅ: 10 kjappe med Hulda Holtvedt

Regjeringen er mest opptatt av bilen

Klimakrisen krever politikere som tør å ta tøffe prioriteringer. Vi kan ikke strø penger på alt. En avtale som gjør det billigere å kjøre bil er både dårlig klimapolitikk og dårlig pengebruk.

Hvis regjeringen mener alvor med å redusere bompengene, bør de heller droppe de planlagte gigantmotorveiene på E18 og E39. Dette er pengesluk i milliardklassen som vil føre til mer biltrafikk og økte utslipp.

Amazonas brenner, gradestokken stiger og vi får stadig dårligere tid på å redde klimaet. Regjeringen er mest opptatt av å redde bilen. Frps panikk over dårlige målinger har fått trumfe hensynet til vår tids viktigste sak. De siste ukenes bompengesirkus viser hvor viktig det er å stemme frem politikere som aldri vil forhandle bort klimaet vårt.


Vil du lese mer om bompengestriden? Ta en titt på disse:

Les også

MDG slakter Venstres bompenge-forslag

Les også

Samferdselsbyråden i Oslo sier nei til regjeringens bomløsning. Vil heller øke bomtakstene ytterligere.

Les også

Statsministeren om ultimatumet til egne regjeringsfeller: – Det er dette dere må ta. Ellers så går dette gærent

Les også

– Bompengestriden har stjålet fokuset fra lokalpolitikken


Har du fått med deg ungdomspartilederdebatten fra Arendal? Se den her:


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Bompenger
  2. Klima
  3. Miljø og klima
  4. Miljøpartiet De Grønne (MDG)
  5. Kollektivtransport
  6. Miljøpolitikk
  7. Byutvikling

Flere artikler

  1. SID
    Publisert:

    Vi har noe å lære av Luxembourg

  2. POLITIKK
    Publisert:

    Venstre setter foten ned: Ikke flere biler i byene

  3. POLITIKK
    Publisert:

    Endelig skal vi drive valgkamp, sier Skei Grande

  4. POLITIKK
    Publisert:

    Dette er fagmiljøets dom over regjeringens bompengeløsning

  5. SID
    Publisert:

    Klimastreikerne er blitt hørt i statsbudsjettet

  6. SID
    Publisert:

    Elvestuen svarer Ragnhild (17): - Jeg mener alle busselskaper må innføre billige ungdomskort