SiD

Sweatshop var første skritt mot nye løsninger. Nå fortsetter arbeidet. | Frida Ottesen (20)

  • Frida Ottesen

Frida Ottesen (20) (bildet, i midten) var med Aftenposten til Bangladesh for å spille inn Sweatshop. At serien har nådd ut til millioner av mennesker, har en effekt, skriver hun. AFTENPOSTEN

Si ;D-innlegg: For første gang diskuterer Stortinget en etikklov for å påvirke klesbransjen.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

I Si;D 29 august kritiserer Håvard Norli Rensvold Sweatshop-serien. Han mener det blir for mye tårer og for få løsninger.

Han har åpenbart ikke fått med seg hvor viktig denne serien har vært. For første gang diskuterer Stortinget hvordan Norge kan få en etikklov for å påvirke klesbransjen. Nå behandles saken av regjeringen, og for meg er dette et kjempefremskritt!

  • Her kan du lese innlegget til Håvard Norli Rensvold: Tårer redder ikke verden

Politikerne lar seg påvirke

Framtiden i våre hender har også fått inn 23863 underskrifter på kampanjen sin «Jeg vil vite – Ja til etikklov!», som de skal overrekke Regjeringen neste tirsdag.

Når politikere fra alle partier forteller at de har latt seg påvirke av serien, har vi gjort noe viktig. Nå diskuteres forholdene i klesindustrien, og en norsk etikklov kan kanskje kopieres av andre.

Virkeligheten er fortsatt slavelønn

Det er bra at bransjeorganisasjoner som IEFH, Virke og store aktører som H&M fokuserer på arbeidsforhold og levelønn i sine strategier. Men det er bare strategier på et papir. Virkeligheten for de fleste arbeiderne er fortsatt slavelønn og dårlige arbeidsforhold. Samtidig øker kleskjedenes enorme overskudd hvert eneste år.

Med bevisstgjøring kommer press på de store aktørene.

I andre sesong av Sweatshop jobbet vi hardt for å få H & M i dialog og la dem vise det gode arbeidet de hevder at de gjør. Vi ønsket å fokusere på løsninger. H&M henviste oss til strategier og rapporter det var umulig for oss og kontrollere. Skulle vi tatt dem på ordet?

Flere kjenner de mørke sidene

Sweatshop har nådd ut til millioner av mennesker over hele verden. Å nå ut til så mange mennesker med et klart og tydelige budskap gjør forbrukeren mer bevisst. Og med bevisstgjøring kommer press på de store aktørene og endring.

Jeg føler ikke at jeg trenger å unnskylde tårene mine. De er ekte.

Mange ansatte i klesbutikker kan fortelle at flere spør om klærnes opphav. Det mener jeg tyder på et større engasjement hos forbrukerne, og et ønske om å vite hvor klærne kommer ifra.

Det går for sakte!

Vi er begge enige om at tekstilarbeidere skal ha gode arbeidsforhold og en levelønn, og du har rett i en ting: det går for sakte! Problemene i klesbransjen har vært kjent i mange år, og jeg synes merkevarekjedene gjør altfor lite.

Jeg føler ikke at jeg trenger å unnskylde tårene mine. De er ekte. Tårer betyr at noe inni oss er vekket, og i meg har det vekket et stort engasjement for tekstilarbeiderne. Jeg både ønsker og jobber for å se en endring, i likhet med mange andre som har sett Sweatshop.
Sweatshop var første skritt, og nå fortsetter arbeidet med å presse frem nye løsninger. Vi håper du er med på laget!


Sweatshop-serien har ført til mye debatt rundt tekstilarbeidernes rettigheter. Her kan du lese litt mer:


Hør Aftenpodden Si ;D:

Live Nelvik skal redde verden (litt). Det kan du også gjøre.

– Det som er med klima, er at alle må ta et tak, sier Live Nelvik. Hun har lagt om livsstilen for å bli en miljøengel – det kan du også gjøre.

Med seg har hun Sunniva Dahl (16), som er vegetarianer, kjøper brukte klær, og er medlem i Natur og Ungdom.

Hør den med ett klikk her:

Slik blir du abonnent:

— For iTunes: Trykk her

— Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.

— Soundcloud: Trykk her


Les mer om

  1. Video: Sweatshop
  2. Framtiden i våre hender
  3. Stortinget
  4. Mote

Video: Sweatshop

  1. ØKONOMI

    Nordea-sjef: Dette ville en skjorte kostet om fabrikkarbeiderne i Bangladesh skulle fått en levelig lønn

  2. VERDEN

    - De risikerer livene sine for å få en levelønn

  3. VERDEN

    Vakten: - Ikke la dem gå inn! Ikke la dem gå

  4. VERDEN

    - De fraktes som dyr

  5. SID

    Sweatshop: Tårer redder ikke verden | Håvard Norli Rensvold