SiD

Uber er løsningen på en overpriset og lite innovativ drosjenæring | Nicolas Wong

Si ;D-innlegg: Politiet prioriterer dårlig når de avskilter Uber-sjåfører som bidrar til lave priser og trygge hjemreiser for passasjerer.

Ulikt fra tradisjonelle pirattaxier, må Uber-sjåfører levere vandelsattest, ha godkjent motorvogn, turen må dokumenteres i en app, og ingen kontanter er involvert, skriver Nicolas Wong (18). © Toby Melville / Reuters / X90004

  • Nicolas Wong (18), Politisk nestleder, Vestre Aker Unge Høyre

Mandag forrige uke leverte Delingsøkonomiutvalget sin rapport til finansminister Siv Jensen (Frp), der de konkluderte med at løyveordningen burde oppheves, i tråd med OECD, Konkurransetilsynet og Forbrukerrådets anbefalinger.

Bare i Oslo har Uber over 15000 registrerte brukere. Til tross for å være elsket av Oslos befolkning, er det under dagens lovverk ulovlig å kjøre Uber.

Utdatert

Argumentene for å beskytte taxinæringens monopol er svake. De siste ti årene har prisen på en drosjetur økt med 65 prosent, langt over inflasjonen. Kvaliteten på taxinæringen er også nærmest uendret.

Dagens løyveordning som fastsetter hvor mange som lovlig kan kjøre taxi, er en utdatert lov fra en tidligere tid, som står i veien for et viktig teknologisk fremskritt.

Nicolas Wong (18). Erlend Bruvik

Svindel er lite lukurativt

Tjenester som Uber gir oss forbrukere et billig og sikkert alternativ til en overpriset taxinæring. Ulikt fra tradisjonelle pirattaxier må Uber-sjåfører levere vandelsattest, ha godkjent motorvogn, turen må dokumenteres i en app, og ingen kontanter er involvert.

Dette gjør svindel, trusler og voldsbruk mot passasjerer lite lukrativt når sjåførens identitet er i passasjerens hender.

Uber er med på å revolusjonere personlig transport og en gammeldags drosjenæring

Likevel klarer Uber å holde prisene sine på en brøkdel av de tradisjonelle drosjene. Til tross for det har over 60 Uber-sjåfører blitt avskiltet av politiet. Dette mener jeg er en dårlig prioritering av politiets begrensede ressurser.

Smart koordinering av reiseruter

Uber gir et billig og trygt alternativ, særlig for ungdom, som ønsker å komme seg hjem etter at siste nattbuss har kjørt.

Trafikkflyten i storbyene har også bedret seg grunnet appens smarte koordinering av reiseruter. Terskelen for ikke å eie bil i byene blir naturlig nok også mye lavere når alternativene er billigere, noe som har en betydelig miljøgevinst.

Uber er med på å revolusjonere personlig transport og en gammeldags drosjenæring. Hvis vi ikke ønsker nye ideer og bedre løsninger velkommen, vil vi aldri bevege oss fremover.


Les flere innlegg om debatten omkring bruken av Uber her:

Les også

Endringer gjør alltid vondt - for noen, skriver Aftenposten kommentator Joacim Lund.

Les også

Anne Siri Koksrud Bekkelund fra Internrevisjonen: Slipp drosjenæringen fri.

Les også

Støtte til lovbrudd? spør Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.


Hør Aftenpodden Si ;D: Slik kan du være med på å redde verden

– Det som er med klima, er at alle må ta et tak, sier Live Nelvik. Hun har lagt om livsstilen for å bli en miljøengel – det kan du også gjøre.

Med seg har hun Sunniva Dahl (16), som er vegetarianer, kjøper brukte klær, og er medlem i Natur og Ungdom.

  • Hør den med ett klikk her:

Les mer om

  1. Transport
  2. Uber
  3. Delingsøkonomi

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Han er gullgutten som skapte Uber. Nå kjemper Travis Kalanick mot anklager om sextrakassering og lovbrudd.

  2. OSLOBY

    Regjeringen vil ha taxi-frislipp - fratar lokalpolitikerne muligheten til å selv bestemme

  3. NORGE

    Om tre måneder skulle det vært frislipp av taxier. Nå kan reformen bli utsatt.

  4. ØKONOMI

    8 ting som ikke har gått Ubers vei den siste tiden

  5. NORGE

    Foreslår store endringer i taxibransjen: Vil ha frislipp og fjerne krav om kjentmannsprøve

  6. DEBATT

    Politikerne har skapt Norges første lutfattige arbeiderklasse og en taxinæring preget av sosial dumping