Motor

Lurer du på hvilke sommerdekk som er best?

Vi hjelper deg.

Dette er tiden av året der sommerdekktestere kappes om å gi deg de beste rådene.

For kort tid siden publiserte vi tyske GTÜs sommerdekktest, der Continental ble utropt til vinner.

Flere av våre lesere kritiserte testen, i Facebook-kommentarfeltet, for å mangle sommerdekk fra Michelin.

Nå har bladet Motor foretatt sine vurderinger. De skiller seg noe fra de tyske konklusjonene (se faktaboks), med nevnte Michelin litt bak de beste.

Resultatene i Motors test finner du i tabellen nederst i saken.

Bli venn med oss på Facebook!

Tre på topp

Den tydeligste fellesnevneren mellom de to testene, til tross for at dekkutvalgene er ulike, er at finske Nokian og koreanske Hankook gjør det bra i begge.

Samtidig er testresultatene i toppsjiktet så jevne at de i praksis skiller lite, med et lite unntak for Dunlops testdekk.

Hankook, Nokian og Pirelli deler uansett førsteplassen på poeng i Motors test:

— Mye av hemmeligheten til de beste dekkene, ligger gjemt under flere lag med gummi. Når vi i denne testen kårer Hankook Ventus Prime 2 - den store overraskelsen i årets test, Nokian Hakka Blue og Pirelli Cinturato P7 som de beste dekkene, er det med 65 prosent vekt på resultatene på våt asfalt. Bremsing, evnen til å motstå vannplaning og grep sideveis er uten tvil det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk.

Her er bunnsjiktet

Hvert dekk ble testet i åtte forskjellige deldisipliner: På våt og tørr asfalt med bremsing, vannplaning og grep i kritisk manøver, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy.

Blant vinnerne, var den tydeligste forskjellen at Pirelli hadde nye tydligere vekting mot tørr asfalt. GTÜ vurderte på sin side dette dekket noe annerledes i sin test.

De tre siste plassene bekles av Barum, Jinyu og BF Goodrich. Dårligst er det sistnevnte - og polskproduserte. Det får grei score for komfort, støy og lav rullemotstand. Men:

— Dette er vanskelig å kombinere med godt grep på våt vei. Dekket bremser dårlig på våt vei og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god – først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.

Det kinesiske Jinyu-dekket leverer kun på meget lav pris og ditto rullemostand:

— Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei er dårlig, konstaterer testerne.

Svært ulike behov

— Noen produsenter lager dekk som er støysvake, men klarer ikke å kombinere den egenskapen med også å lage dekk med godt grep på våt vei, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Han understreker at folks dekkbehov selvsagt er ulike, og at det gjelder å finne ut av egne behov — ved å se på hvordan dekkene gjør det i de ulike delene av testen.

Motor har uansett lagt mest vekt på egenskapene på våt vei, med 65 prosent, fordi dette regnes som den den mest kritiske sikkerhetsfaktoren.

— På sommerføre og våt vei er utfordringene store. Man får de lengste bremsestrekningene og det er lettere å få vannplaning.

Han legger til at dersom kjørekomfort, støy og lav rullemotstand hadde vært hovedpoenget, ville Motor-testen fått en annen vinner.

Feilslått med piggfrie

NAF anbefaler bileier å be om pristilbud fra minst tre forskjellige leverandører når man har tatt avgjørelsen om hvilket dekk man skal kjøpe.

Hvis du ikke har råd til de dyreste dekkene, bør du ikke velge å kjøre videre med halvslitte eller slitte piggfrie vinterdekk.

— Vi vet at det er en del bilister som velger å kjøre på sommerføre med piggfrie vinterdekk i den tro at dekkene har gode egenskaper. Det har de definitivt ikke. Det dokumenteres fra tidligere tester med svært dårlig kvalitet i alle deltestene, med unntak av komfort.

- Mange kan kanskje innbille seg at slitte vinterdekk er gode på sommerføre fordi de har fin komfort, men vi fraråder på det sterkeste å kjøre med disse dekkene, sier Engebretsen.

Her er resultatene

I tabellen under kan du lese hvordan de ulike dekkene presterte i de åtte deldisiplinene i Motors test. De fire øvelsene på våt asfalt ble vektet med 65 prosent, mens tørr asfalt-delen gir 25 av total score.

Merkenavn- og modellforklaring finner du under tabellen.

Våt asfalt 65 H  N    P C  M G   D  B  J  BF
Bremsing 20101099989766
Kritisk grep2091099989866
Vannplaning 15108988109786
Kjørefølelse subjektiv 1081099897765
Tørr asfalt 25                   
Bremsing 1598108988776
Kjørefølelse subjektiv 109101010998676
Økonomi/ komfort 10                  
Støy 58988899788
Rulle-motstand 58798887899
Total 1009,29,29,28,78,78,68,57,26,86,2

Tabellforklaring og detaljer: H =Hankook Ventus Prime 2, N =Nokian Hakka Blue, P =Pirelli Cinturato P7, C =Continental Premium Contact 5, M =Michelin Pilot Sport 3, G =Goodyear EfficientGrip, D =Dunlop SP Sport, B =Barum Bravuris 2, J =Jinyu YU63 og BF =BF Goodrich g-Grip.

Sjekker du nøye før du kjøper sommerdekk? Kommentér saken!