Norge er best i Europa på lavest utslipp fra nybilsalget

Ingen land i Europa har lavere samlet utslipp fra nybilsalget enn Norge.

STØRST REDUKSJON: Skoda er den av de store produsentene som hadde det største utslippskuttet i fjor, mye takket være den nye utgaven av Fabia.

Hvert år måler analysebyrået JATO snittutslippet fra nybilsalget til de store bilprodusentene. Målingene tar for seg de 20 største merkene i Europa, og det rangeres etter land og utslippsnivå, målt i CO2 per kilometer.

På nasjonsnivå tok Norge over førsteplassen fra Nederland.

Norges snitt falt fra 110,5 gram i 2014 til 100,5 i fjor. Norge hadde også den desidert høyeste nasjonale reduksjonen. Dette er naturligvis et resultat av et stort innslag nullutslippsbiler, det klart største i Europa.

Alle de europeiske landene reduserte utslippet, men dårligst i klassen er Sveits, med et snittutslipp på 134,6 gram per kilometer.

Ny førsteplass

I 2015 var det også forandringer i toppen blant bilmerkene, altså blant dem som slapp ut minst.

Peugeot kunne vise til det laveste snittet, med 103,5 gram CO2 per kilometer.

I likhet med de aller fleste merkene på listen var dette en reduksjon fra året før. Renault, som lå best an i 2014, klarte ikke å kutte ned snittet like mye som Peugeots 5,8 gram, og falt fra første til tredje med et snitt på 105,9 gram.

Mellom disse to er det nok et fransk merke, nemlig Citroën, med 105,7 gram.

Kun to av de 20 øverste merkene har en økning fra året før – Nissan og Fiat.

– Det er en rekke grunner til forbedringene i CO2-utslippene i 2015. Nye og lettere modeller, mer effektive motorer og et økt salg av hybridbiler og elektriske biler, bidrar til at vi kan tro på ytterligere reduksjoner i fremtiden, sier Felipe Munoz, sjefanalytiker i JATO Dynamics, i en pressemelding.

TESTER: Peugeot kjører egne tester med utslipp i «virkeligheten». Det er også det bilmerket som har det laveste snittutslippet fra sine nye biler i Europa.

SUVer

Grunnen til at Renault ikke holdt på førsteplassen mener JATO er at merket økte sitt salg av SUVer og crossover-modeller, som Captur. Den har større motor enn de små volumselgerne som tidligere har preget merkets totalutslipp.

Nissan havnet på femteplass, med et snitt på 114,3, og endte dermed opp med et høyere utslipp enn året før. Dette skal henge sammen med et økt salg av bensinmotorer i Qashqai.

Av topp 20-merkene var det Skoda som bedret seg mest, med et kutt på 6,2 gram per kilometer, godt hjulpet av et bra salg av den nye generasjonen Fabia.

Land Rover utmerket seg blant produsentene på utsiden av de 20 største, med en reduksjon på 11,4 gram.

– Selv om det gjennomsnittlige utslippsnivået fra SUVer er høyt i 2015, er forbedringene lovende for bilindustrien og deres fremtidige strategier for å kutte utslipp, særlig meg tanke på at dette segmentet er bestselgeren i Europa, sier Munoz.

Interessert i elbiler og miljø? Sjekk ut disse utvalgte sakene: