Motor

Batteribytte langs veien: Nio lover fullt batteri på fem minutter. Vi har prøvd.

Vil gjøre batterilading like kjapt som å fylle opp tanken med diesel eller bensin.

Nios batteribyttestasjon kan se ut som en avansert bilvaskemaskin. Men her er det strøm, og ikke vann det går i.
  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
    Journalist

Det er ikke snakk om hurtigladere med ekstreme hastigheter, men muligheten til å bytte batteri. Ja, du leste riktig. Det brukte batteriet byttes med et fulladet. Uten at du behøver å gå ut av bilen.

Tanken er besnærende, men hvor godt fungerer det i praksis? Vi har testet Nios første batteribyttestasjon utenfor Kina.

En Nio-teknikker sørger for at batteribyttet går rett for seg.
På sikt er Nios plan at alle stasjonene i Norge skal være ubemannede.

Batteribyttestasjon langs E18 i Lier utenfor Drammen, er den første av i alt 20 stasjoner Nio planlegger å åpne i løpet av året.

Men før vi bytter batteri, koster vi på oss et lite tilbakeblikk til det som skjedde i elbilverden i 2013:

  • Da gikk israelske Better Place konkurs. Sammen med Renault prøvde de seg med batteribyttestasjoner i Israel og Danmark. Kundene kjøpte en Renault Fluence ZE uten batteri og tegnet et batteriabonnement hos Better Place.
  • Det samme året sto Elon Musk på scenen og demonstrerte batteribytte på en Model S. Musk hadde i kjent stil stor tro på at batteribytte skulle slå an. Slik skulle det ikke gå, og i 2015 la Tesla batteribytte-piloten sin på is. Laber interesse blant kundene og Teslas raske hurtigladere fikk skylden.
Her demonstrerer Tesla batteribytte på en Model S i 2013.

Tilbake til Lier og 2022:

Jeg hadde gjort en avtale med Nio om å prøve batteribyttestasjonen klokken 11.30 dagen etter den offisielle åpningen. Slik skulle det ikke gå.

Da jeg ankom byttestasjonen til avtalt tid, var stasjonen bemannet med tre teknikere fra Nio, som skulle kvalitetssikre ladeopplevelsen.

De var travelt opptatt med å få byttestasjonen til å spille på lag med en pressebil, som ved en misforståelse var forhåndsladet til 100 prosent før batteribytte.

Det gikk til slutt. Min tur. Men da kommer Nio-kunde Jan Sigurd Sørensen kjørende inn for å bytte batteri. Hans første batteribytte. Det skal heldigvis bare ta fem-seks minutter.

Ifølge Nios teknikere er den foreløpige rekorden på Lier-stasjonen på 5:09 minutter. Det er de godt fornøyd med.

Jan Sigurd Sørensen har byttet fra Tesla Model S til Nio ES8.

Fornøyd er også Sørensen. Med både bil og batteribytte. For han var det et opplagt valg å kjøpe bilen uten batteri, og heller gå for et batteriabonnement som koster han 1990 kroner i måneden.

– Vi kjøpte først og fremst Nio ES8 på grunn av den gode plassen, men løsningen med batteriabonnement oppleves både fremtidssikker og fleksibel. Batteribytte er genialt på lengre turer, og til daglig bruk er rekkevidden god nok. Det er også attraktivt at Nio planlegger å tilby et batteri på 150 kilowattimer (kWt) i løpet av året.

Han synes batteribyttet gikk smertefritt og lot seg ikke skremme av litt risting og lyder da det tomme batteriet ble tatt ut og et fulladet ble skrudd på plass. Eller rettere sagt et batteri ladet til 90 prosent. Et valg Nio har gjort for å forlenge levetiden på byttebatteriene.

Syversen er ikke spesielt engstelig for å være en av de første Nio-kundene, og forteller at han også var tidlig ute med å kjøpe en Tesla.

Han frykter heller ikke køer på batteribyttestasjonene, selv om han tar høyde for at det kan skje på travle dager. Og han stoler på at Nio øker kapasiteten hvis det skulle vise seg at noen av stasjonene blir flaskehalser.

På stasjonsområdet har Nio også plassert to ladestolper for vanlig hurtiglading.

Ikke før baklysene til Sørensen forsvinner ut fra ladeområdet, ruller det inn en ny Nio-kunde. På åpningsdagen hadde det bare dukket opp fem kunder i løpet av hele dagen.

Det er nå det skjer. Misforståelsen mellom teknikerne som gjør at nødstoppen må aktiveres. Det skal av ulike tekniske årsaker vise seg å ta tid å få stasjonen operativ igjen denne gang.

– Sånt må man regne med i starten, og det er bedre at det skjer med teknikere til stede, sier den blide kunden som kjører videre med det samme batteriet han kom med.

Klokken er 14:58. Det er surt og kaldt i Lier. Endelig er det min tur.

Bilen fikser alt selv

Bilen gir deg oversikt over ledige batterier på stasjonen.
Du starter batteribyttet når du er på plass i «startområdet».
Et oppmerket felt foran åpningen til ladestasjonen.
Bilen kjører seg selv på plass.
Og «spennes fast» under lading.
Et nytt batteri er satt på plass.
Så er det bare å kjøre ut selv med et batteri ladet til 90 prosent.

Hvordan fungerte mitt batteribytte?

  • Jeg konstaterer at batteribyttet gikk knirkefritt på cirka fem minutter. Det vil si, du kjenner det rister litt når bilen løftes opp og batterier skrus til, men dette er på ingen måte sjenerende.
  • Det eneste jeg måtte gjøre var et par trykk på skjermen for å starte innkjøring og selve batteribyttet.
  • Det var rett så imponerende hvordan bilen rygget seg selv på plass, og batteriet ble byttet.

Hvor godt det fungerer når man triller inn en bil full av is og snø en sprengkald vinterdag, gjenstår å se.

Med 13 batterier i sirkulasjon i laderen og cirka fem minutter pr. bytte, bør ti batteribytter i timen være innen rekkevidde når alt fungerer som det skal.

Foreløpig er det kun batteriene på 100 kWt som er i bruk. De første 75 kWt batteriene skal være på veien i andre kvartal.

Slik ser selve batteriet ut. Legg merke til skiltene på veggen som brukes til å manøvrere bilen selvkjørende på plass.

Er batteribytte kommet for å bli denne gang?

Det er det store spørsmålet. Rundt 90 prosent av Nios kunder velger å kjøpe bilen med batteriabonnement og mulighet for batteribytte.

I Kina har Nio passert 546 ladestasjoner og fire millioner batteribytter.

Flere peker på en felles standard for byttebatterier, som en avgjørende faktor for suksess. Slik at kundene kan bytte batterier på tvers av stasjoner og bilmerker. På samme måte som med vanlige hurtigladere, hvor også Tesla er i ferd med å åpne opp for andre kunder enn Tesla-eiere.

Det er med andre ord ikke overraskende at Nio ønsker at flere vil tilby batteribytte. De har derfor åpnet for å gi andre interesserte tilgang til sin egen batteribytteteknologi.

Får vi noen gang se en Tesla som bytter batteri på en Nio byttestasjon, og en Nio som hurtiglader på en Tesla-lader?

Jeg ville kanskje ikke ha satset sparepengene på det, men det hadde utvilsomt vært brukervennlig.

Les også

  1. Prøvekjørt Nio ES8: Denne elbilen kan noe ingen andre kan

  2. Vi har prøvekjørt fem spennende elbiler

Les mer om

  1. Elbil
  2. Hurtiglading