Motor

Ny elbileier? Syv ting du bør vite om lading, rekkeviddeangst og bremsing

Rekkeviddeangsten snur raskt til irritasjon over ladekøer, lover eksperten.

– Det er ikke noe problem å ferdes med elbil, man må bare tenke på en annen måte, sier Nils Sødal i NAF.
  • Synne Hellum Marschhäuser
    Journalist

– Hvis du forstår noen grunnleggende ting om elbil, får du mer utbytte av den om vinteren. Fordommene i folkedypet om at elbilen går tom for strøm i kulden, nesten før du rekker å si kake, stemmer ikke, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.

Bør du ha lader hjemme? Kan sameiet eller borettslaget si nei? Hvordan lader du best mulig? Kan du kjøre i kollektivfeltet? Det er litt å sette seg inn i som fersk elbileier. Vi har bedt to eksperter liste opp hva man bør vite: Frydenlund i Elbilforeningen og Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

1. Bør du ha egen ladeboks hjemme?

Lading er en nøtt, ifølge Sødal:

  • Det er en fordel å kunne lade hjemme selv når strømprisene er høye. Man får ikke billigere drivstoff enn strøm hjemme, uansett hvordan man snur og vender på det, viser en undersøkelse Nafs medlemsblad Motor har utført.
  • I bilbudsjettet bør man ha en sum for å kjøpe og installere ladeboks hjemme, for eksempel 15–20.000 kroner.
  • Få en elektriker til å vurdere det elektriske anlegget. Tåler anlegget ladeboksen?
  • Hvis du har et anlegg som ikke tåler så mye, kan du kjøpe en lader med mindre effekt. Både for å slippe store investeringer i elanlegget hjemme og fordi du kanskje ikke får utnyttet en lader med stor effekt.
  • En del elektrikere begynner å få god peiling på lading. Stadig flere av elektronikkbutikkene selger ladere billig uten inkludert installasjon. NAF anbefaler å kjøpe en totalpakke via elektrikeren. Gjør research på hva som lønner seg for deg.
Med lader hjemme kan du styre den så den lader når strømmen er billigst, ifølge Sødal. Det kan man oftest gjøre via ladeboksen, strømleverandøren eller bilen.

2. Lader i borettslag eller sameie?

Man har en lovfestet rett til å installere ladeboks i borettslag eller sameie hvis man har parkeringsplass, men det kan likevel være en prosess, ifølge Sødal. Man bør ikke kjøpe boks før det er avklart med styret, anbefaler han.

Styret skal ha veldig gode grunner til å avvise deg for lading på egen plass eller fellesparkering, ifølge Frydenlund.

– De kan kun argumentere med brannfare eller at det er for dyrt. Styret har også bevisbyrden, sier han.

Det er altså styret som må bevise at det blir for dyrt eller at det er brannfarlig.

Det er grunnleggende å få på plass et fellesanlegg så man kan bygge ut med flere ladebokser senere, mener Frydenlund. I prinsippet bør sameiet eller borettslaget investere i grunninfrastruktur og så betaler den enkelte beboer for sin ladeboks, ifølge Frydenlund. Er parkeringsplassen ute, kan det kreve en gravejobb. Det kan bli mer kostbart enn når man kan bruke vegger til å montere kabler og ladebokser på.

3. Hurtiglading og priser:

– Har du aldri hatt elbil før, er det et virvar. Man må laste ned flere apper fra ulike operatører, registrere seg som kunde og legge inn betalingskort. Det er en jobb som må gjøres, men man får fort oversikt, sier Sødal.

Prisen er ikke lik fra operatør til operatør, og den beregnes også på ulik måte. Noen tar betalt kun pr. minutt, noen tar en kombinasjon mellom antall minutter og kilowatt-timer og andre pr. kilowatt-time. NAF mener sistnevnte er lettest å sammenligne og vil at alle skal ha priser i kilowatt-time.

De fleste bilene har etter hvert fått lik ladeplugg, men Nissan Leaf har en som ikke passer på alle stasjoner, ifølge Sødal. Sjekk ut rabattavtaler for hurtiglading, anbefaler han. Det er flere tilbydere.

4. Trenger du å ha rekkeviddeangst?

– Rekkeviddeangsten er nok til stede for de ferskeste elbileierne, men man venner seg til det. Man må bli trygg på hvor langt man kan kjøre og ha litt is i magen, sier Sødal.

Han anbefaler at man planlegger ladestopp når man kjører lengre. Hvis du legger inn ruten, vil mange biler foreslå ladestopp underveis.

Ladeangst på grunn av ladekø og defekte ladere er vanligere for rutinerte elbileiere enn rekkeviddeangst, mener Sødal.

De fleste steder er det vanskelig å se hva prisen er for lading, ifølge Sødal. Det burde stått tydeligere, mener han. Enkelte steder er det også litt manko på hurtigladere og ladekøer.

5. Kan jeg kjøre i kollektivfeltet?

I utgangspunktet kan man kjøre elbil i kollektivfeltet, ifølge Frydenlund. Det er imidlertid flere unntak. Noen kollektivfelt har underskilt som signaliserer at man må være to eller flere i bilen.

I Oslo må man ha med passasjer om man kjører i kollektivfeltet i rushtiden. Det gjelder for både riks- og europaveier. Det gjelder fra 06–10 mot Oslo og 14 til 18 ut av Oslo. For kommunale veier i Oslo er det krav om passasjer i kollektivfelt hele døgnet.

Det viktige er å sjekke underskilt på den aktuelle strekningen, ifølge Frydenlund. Står det «Gjelder ikke elmotorvogn», er det ikke adgang for elbiler. Blir du tatt, kan du få forelegg på 5850 kroner.

Følg med på underskiltene.

6. Bråbrems iblant

Elbiler regenererer. Det vil si at de bremser av seg selv og lagrer litt strøm, for eksempel ned en bratt bakke, ifølge Sødal.

Man bruker knapt bremsene. Både bremseskivene og mekanismen som får klossene til å stramme seg om bremseskiven, kan ruste.

– Vi får inn en del elbiler med ordentlig rustne bremseskiver, særlig i områder med mye veisalting. De er ofte bare noen år gamle, sier Sødal.

Bråbrems skikkelig med jevne mellomrom, er Sødals råd. Det må gjøres i trygge omgivelser, ikke i tett trafikk. Bremser man hardt, kan man få løsnet begynnende rust.

7. Hvor mye mindre batteri har du om vinteren?

Noen biler går vesentlig kortere i vanlige vintertemperaturer, men det varierer fra bil til bil, ifølge Sødal.

– I salgsmaterialet sies det sjelden noe om rekkevidde om vinteren. Det burde forbrukerne fått langt bedre og mer enhetlige opplysninger om, sier Sødal.

  • Klimaanlegget kan påvirke kapasiteten. Du kan spare litt hvis varme kommer fra sete og ratt.
  • Tommelfingerregelen er cirka 25 prosent redusert batteri om vinteren, fra 0 til minus 10 grader.
  • Batteriet kan forvarmes i de nyere bilene. Gjør det mens bilen er koblet til laderen så du ikke bruker opp kapasiteten. Et varmt batteri har bedre kapasitet.

En elbil med varmepumpe klarer seg generelt bedre gjennom vinteren med tanke på strømforbruk til oppvarming av kupeen, ifølge Frydenlund. Sammenlignet bruker en elbil med kun klassiske PTC-varmeelementer mer strøm. Med varmepumpe er strømforbruket til oppvarming typisk 1/3, som igjen gir mer rekkevidde.

Det er imidlertid ikke bare oppvarming som krever mer av bilen om vinteren, påpeker Frydenlund. Det er mer motstand fra vær, føre og kalde hjullagre. Det gjelder også fossilbiler.

Les mer om

  1. Elbil
  2. Lading
  3. Bil
  4. NAF
  5. elbilforeningen
  6. Hurtiglading
  7. Nissan Leaf