Motor

Slik vil bilbransjen redusere utslippene

Og det er ikke ved hjelp av flere ladestasjoner i byene.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener den rødgrønne regjeringen slett ikke er opptatt av å redusere CO2-utslippet med sin nye klimamelding.

NBF mener flere stikkontakter for lading av elbiler vil ikke redusere utslippene siden det er en aldrende bilpark som står for den verste forurensingen.

– Regjeringens fokus er fremtidens biler, men disse vil aldri være problemet. En fortsatt reduksjon av CO2 fra biler vil komme av seg selv, uavhengig av hva regjeringen foretar seg, mener direktør Stig Morten Nilsen i NBF.

Løser problem som ikke finnes

Han mener regjeringen forsøker å løse et problem som ikke finnes ved å sette strenge krav til utslipp på fremtidens biler. EU-direktiver og bilfabrikantenes teknologiske utvikling kommer til å sørge for mer miljøvennlige biler uavhengig av politikk i Norge.

– Det er på tide at regjeringen kommer med målrettede tiltak for å redusere utslipp, ikke bare sende politiske signaler, mener Nilsen, og sikter til den aldrende bilparken i Norge.

I følge tall fra SINTEF er 20 prosent av landets 2,4 millioner biler over 15 år gamle. Disse 20 prosentene står for 50 prosent av CO2-utslippene.

NBF mener at dagens politikk og praksis ikke motiverer til raskere utskifting av bilparken.

Høyere vrakpant, lavere omregistrering

Bilbransjen mener selv at enkle virkemidler kan sette fart i arbeidet med å bli kvitt de mest forurensende bilene i landet.

Vrakpanten kan bli progressiv. Det kan bety at vrakpanten fjernes på biler inntil syv år gamle, for så å øke etter alder opptil 15 år til mellom 8000 og 10.000 kroner. Blir bilen eldre enn 15 år synker vrakpanten igjen, slik at man motiverer til å vrake før bilen blir enda eldre og mer forurensende.

Sammen med den progressive vrakpanten foreslår Bilbransjeforbundet å gjøre om på omregistreringsavgiften, slik at det blir enklere å kjøpe ny eller nyere bil.

NBF mener avgiften bør senkes kraftig på nyere biler og økes på eldre biler.

– Da får man økonomiske motiver i begge ender for å skaffe seg en mer miljøvennlig bil, mener Stig Morten Nilsen.

Følg oss på Facebook!

Er klimameldingen fra regjeringen feilslått i forsøket for å redusere CO2-utslippene? Debattér saken!