Parkeringsboten var 0 kroner, likevel fikk han inkassokrav

Odd Oddsen Skjæveland fikk parkeringsbot, men beløpet var null kroner på giroen. Seks uker senere mottok han inkassovarsel med krav om å innbetale 622 kroner.

— Siden det ikke stod noe beløp på giroen, regnet jeg dette som en advarsel. Ikke visste jeg hvor mye jeg skulle betale heller siden summen var blank på giroen, forklarer Odd Oddsen Skjæveland.

Inkassovarselet på 622 kroner betalte Odd Oddsen Skjæveland rimelig fort - uten at han har slått seg til ro med situasjonen.

— Jeg får ikke dette til å rime helt, sier han.

Her er historien

Fredag morgen den 21. september klokka 08 parkerer Odd Oddsen Skjæveland sin røde Renault utenfor Maxi i Sandnes. Han skal til tannlegen og tenker ikke på at det er ulovlig å parkere på den private parkeringsplassen utenfor Maxi utenom ordinær åpningstid.

Mellom klokka 08.05 og 08.16 skriver trafikkbetjenten i Sandnes Parkeringsdrift AS ut kontrollavgift og fester giroen til frontruta. Men på giroen er ikke beløpet utfylt.

Følg oss på Facebook!

Prøver å ringe

— Alt det andre som står på boten stemmer. Jeg stod parkert der ved Maxi, mot Gravarsveien, klokka åtte den fredag morgenen, sier Skjæveland.

Samtidig kan han ikke slå seg til ro med at han har fått bot uten beløp. Litt senere prøver han å ringe telefonnummeret som står oppført på giroen, uten å få svar.

— Det virket som telefonen ikke var i bruk, forklarer Odd Oddsen Skjæveland.

Da vi kontrollringer telefonnummeret (51 97 60 60) kommer vi til en telefonsvarer.

«Samtalen kan ikke fullføres som oppringt. Sjekk katalogen og ring på nytt - dette er en innspilling». Det viser seg at nummeret på giroen er gammelt. Nytt nummer er 51 33 60 60. ## Fikk inkasso i posten

Odd Oddsen Skjæveland kommer til at det hele må være en advarsel, siden det ikke står oppført hvor mye han skal betale. Første uka i november dumpet inkassovarselet ned i postkassen hans.

— Da betalte jeg umiddelbart, fordi jeg var redd det skulle bli enda dyrere. Men fortsatt mener jeg det er noe som ikke stemmer her, sier Odd Oddsen Skjæveland.

Beløp skal alltid være utfylt

Og det har Odd Oddsen Skjæveland helt rett i, viser det seg.

— Hvis folk får en giroblankett på vinduet, skal det stå beløp. Det overrasker meg mye hvis det ikke gjør det, sier Kjell Veire, daglig leder i Sandnes Parkeringsdrift AS.

- I dette tilfellet gjør det ikke det. Hva kan ha skjedd?

— Hvis vi har gjort feil, så skal vi rette opp i dette, selv om det har gått lang tid. Det skal alltid stå beløp på giroen. Vi er opptatt av å behandle kundene våre rett, påpeker Kjell Veire.

Han legger til at han er overrasket over at kunden ikke har tatt kontakt med dem.

— Jeg har ikke hørt om denne saken før nå, sier Veire.

- Har dere hatt lignende saker før?

— Det har forekommet tidligere. Og vi har ryddet opp i dette for dem som har kontaktet oss. Kunden må gjerne ta kontakt med oss, sier Veire, og legger til at alle som blir ilagt kontrollavgift har anledning til å klage.

Glad for tilbakemeldingen

Odd Oddsen Skjæveland er glad for tilbakemeldingen fra Kjell Veire.

— Det er for så vidt greit dette. Pengene betyr ikke alt, men jeg vil nok ta kontakt med parkeringsselskapet. Uten beløp på giroen, var det lett for meg å tro at det bare var en advarsel, sier Odd Oddsen Skjæveland.