10 gode råd for et langt liv for bilen

Glem restverdi og gode innbyttepriser, fokuser heller på hva du kan gjøre for at bruktbilen får et langt liv.

For få år siden snakket vi om restverdi og gode innbyttepriser. Glem det, i dag tilbys du knapper og glansbilder for din innbyttebil, om forhandleren i det hele tatt vil ha den.

Tipsene skal du begynne å praktisere fra den dagen du drar hjem fra nybilforhandleren.

Gjennomsnittsbilen i Norge i dag er på 19,8 år. Vi foreslår ikke at du skal bilen så lenge, men for å få et så problemløst og kostnadsforutsigbart liv med bilen, er det noen små regler du gjerne må følge:

1. Bytt motorolje regelmessig.

Slitt olje forringer smøreeffekten mellom bevegelige deler. Unngå skitten olje, skift olje og filter innenfor kjørelengdene som produsentene oppgir. Kjører du ikke så langt i løpet av et år, skift olje likevel. Minst en gang i året. Småkjøring og korte turer når bilmotoren ikke blir ordentlig varm, gjør ikke saken bedre.

2. Bruk et serviceverksted som du stoler 100 prosent på.

Bare når alt blir gjort riktig etter boka, serviceplanen og den enkelte bils forfatning, er regelmessig service verdt pengene. Skader, mekanisk, elektronisk og karosserimessig blir oppdaget så tidlig som mulig, og skadeomfanget kan reduseres. Det er smart å holde seg til serviceintervallene, spesielt lurt er det å skifte tannreimen når den skal skiftes. Det er dyrt å skifte, men tar du sjansen på å la være, blir det garantert mye dyrere når kunststoffreimen ryker.

Følg oss på Facebook!

3. Start bilen forsiktig.

Når du starter opp bilen din, spesielt i vinterhalvåret, tar det tid å få smørende olje fram til de bevegelige delene i motoren. Du må starte, men du trenger ikke ruse opp motoren. Den som vil beholde bilen lenge, kjører ikke opp i mer enn 2500 omdreininger per minutt de første 10 kilometerne. Kjør, men ta det med ro til instrumentet på dashbordet viser at temperaturen stiger i motoren.

4. Nedkjøring.

Har du kjørt inspirert og/eller effektivt før du skal sette bilen fra deg, er det smart å la motoren gå seg litt ned flør du skrur av tenningen. Spesielt turbomotorer trenger nedkjøring og nedkjøling før du trykker stopp. Turboen surrer utrolig fort rundt, produserer høy temperatur som må temmes, ikke bare slukkes.

5. Reduser mengden småkjøring.

Har du mulighet til å redusere antallet av de helt korte turene, det vi kaller småkjøring, har du mye å spare på slitasje og belastning av motoren. Drivstoff som kondenserer, tynner ut motoroljen, kalde motordeler som blir halvvarme og så kalde igjen, gang på gang, sliter på teknikken.

6. Kjøring på høyt turtall av motoren betyr mer slitasje enn normal drift på mellomregisteret.

Gir derfor så fort som mulig opp i høyeste gir. Under forbikjøring må du gjerne gire ned å gi betydelig gass. Det er uunngåelig og nødvendig, men ikke kjør på lave gir og høyt turtall over lenger tid. For en bensinmotor er gjerne 3500 o/min optimal fart på motoren. For en dieselmotor finner du deg best tilrette i arbeidsområdet hvor dreiemomentkurven er på topp, for eksempel fra 1750 til 2750 o/min.

7. Parker på egnet sted.

En bil som får lov å stå i en godt luftet garasje, eller under tak i en carport, har et lenger liv enn en bil som må stå ute måned etter måned i regn og snø, stekende sol og sterk vind. Bil innendørs er flott, men husk at bilen må stå luftig. En tett garasje som ikke slipper ut fukt og damp, er verre enn noe. Hulrom i karosseriet blir lett angrepet av rust i tette garasjer.

8. Rengjør bilen regelmessig .

Vi tenker ikke på turene gjennom vaskemaskinen, men det skikkelige håndvasken. Den som rengjør under dører, fjerner skitt og saltlake, asfaltrester og oljegrus. Bruk gjerne høyttrykkspyler, såpe og vann. Lakkrens, polish og lakkforsegler er heller ikke noe å kimse av.

9. Sjekk rust .

Det er ofte der du ikke kan se at rusten griper fatt. Den som vil ta vare på bilen sin, tar det arbeidet som skal til for å beskytte hulrom og kanaler med rustbeskyttende olje som kryper oppover og innover i konstruksjonene betydelig lenger enn dit du klarer å spraye. Det finnes rustbeskyttende oljer som holder seg plastiske og friske hele bilens levetid.

10. Sjekk dekk og forstilling så ofte du kan .

Har du mistanke om at ikke alt er som det skal, må du søke profesjonell hjelp. Skjevheter og vibrasjoner må rettes opp, ellers slites dekk, styring og opphengsdetaljer unødvendig fort.