Prøvekjørt Audi A8: Denne bilen er en tech-fest
Audi A8 har stort sett havnet i skyggen av konkurrentene, men denne gangen gjør de et nytt forsøk. De når ikke helt opp, men er nærmere enn noen gang.
Øverst i premiumprodusentenes hierarki er luksusbilene. De er ikke nødvendigvis de dyreste bilene fra merkene, men de største, med mest avansert teknologi og luksus.
Biler som skal være et bevis på hva produsentene kan, når de har nok plass og penger.
Audi A8 har stort sett havnet i skyggen av konkurrentene fra BMW og Mercedes-Benz, men denne gangen gjør de et realt forsøk på smette forbi 7-serien og S-klasse.
I A8 er det så mye ny teknikk og teknologi at en gjennomgang krever plassen til en liten bok.
Bilen har 41 ulike systemer som bruker radar, kamera, ultralyd og laserskanner. Det skal gjøre bilen sikrere og mer behagelig i bruk.
A8 skal også være klargjort for nivå tre av selvkjøring, hvilket ikke betyr at den kan gjøre alt selv - men mer enn andre biler på markedet i dag. For sjåfør og passasjerer betyr dette først og fremst at bilen er like komfortabel som et flygende teppe med lenestoler.
Stor SUV-guide: Disse 11 har vi testet i år
Velbehag
Komforten er den absolutte kjerneverdien her. Bilen skal gi maksimum utslag på velbehagsskalaen. At nye A8 er litt tyngre enn modellen den erstatter, er med på å understreke dette. For det er brukt enda mer avanserte materialer, som gjør bilen sterkere, og i utgangspunktet lettere, men alt utstyret gjør likevel at den veier mer enn forrige versjon.
Testbilen er i tillegg i lang versjon, noe som gjør at den flyter inn i den virkelige overklassen.
For her snakker vi om en bil som er 530 centimeter lang, det er 37 centimeter lengre enn en Audi A6 sedan.
God plass
Innvendig føles bilen som en toroms. Bakseteplassen er formidabel, og med avtakbare skjermer på forsetenes rygg blir det som en egen underholdningsavdeling bak.
Nå er biler av denne art egentlig ikke familiebiler, til det er de for fine og på sitt vis ikke praktiske nok. Det er luksusmissiler for forretningsfolk i venstre felt på autobahn.
Men er man først i en situasjon der bilen skal være for familien, kommer ungene knapt til å tro hva som møter dem.
Plass, komfort, de tekniske løsningene og underholdningsmulighetene, med tv og data på skjermene, gjør at dette er en bil der baksetespørsmålet om det er langt igjen, aldri kommer.
Samtidig er altså ikke dette noe man kan kalle en familiebil i tradisjonell forstand. Biler som dette kommer aldri som stasjonsvogn, og plassen i bagasjerommet står ikke i stil med det omfangsrike ytre.
Peker framover
Det er en type kjøretøy som kler høy motorveihastighet, med én passasjer som har det travelt. Understellet absorberer ujenvheter, og testbilens firehjulstyring gjør den rimelig lettbent.
Man glemmer aldri at det er en diger bil, men den kan strammes opp, og den tar svinger uten å krenge. Motorstøy og vindsus blir aldri påtrengende, og V6-bensinmotoren på 340 hestekrefter har mer enn nok kraft.
Dette regnestykket har du kanskje ikke lyst til å se: Så mye koster bilen deg årlig
Biler av denne typen er også med på å peke ut kursen for framtidige modeller fra merket, og i inventaret har man videreutviklet Audis digitale instrumentpanel og fjernet knapper til ventilasjon og slikt. I stedet har produsenten laget nok en skjerm som betjener dette, etter samme mal som man finner i Range Rover Velar.
Mild hybrid
I denne forbindelse har man også fjernet navigasjonshjulet. Det er litt upraktisk, men Audi kontrer med å servere den beste berøringsskjermen på markedet. Skjermen gir følelsen av at man trykker inn en knapp når man presser fingeren på den, såkalt haptisk teknologi.
Slike ting er det grunn til å tro vil drysse nedover Audis modeller i årene som kommer.
I tillegg er drivlinjen en såkalt mild hybrid, som gjør at man får litt hjelp fra en elektrisk enhet underveis. Det gjør neppe stort med forbruket, men hinter igjen om hvordan drivlinjene fra Audi kommer til å utvikle seg.
Stor guide: Disse ni el- og hybridbilene har vi testet i 2017
A8 har blitt et fascinerende kjøretøy, men det finnes en to tonns elefant i rommet: Mercedes-Benz' S-klasse. Den fikk nylig en midtlivsoppgradering, og den føles rett og slett mer eksklusiv.
Det er umulig å peke på den eksakte årsaken, det er heller summen av alt som gjør at A8 heller ikke denne gangen når helt opp til S-klasse. Men de er nærmere enn noen gang.
Pluss og minus
+
Formidabel komfort
Enormt med utstyr
Behagelig motor
–
Frisk pris på ekstrautstyret
Ikke bedre enn sin argeste, og eldre, konkurrent