Prøvekjøring av Renault Koleos: Vil være med på SUV-festen
Renault gjør sitt første forsøk med en ganske stor SUV i det norske markedet. Totalpakken en brukbar, men skal bli vrien å få solgt i store mengder.
Renault er historisk sett forbundet med småbiler, flerbruksbiler, og i Norge elbilen Zoe, som slett ikke er stor.
SUV-er har de i liten grad befattet seg med, men de senere år har det skjedd noe her. Captur er en noe oppjekket, liten, crossover, mens Kadjar er en kompakt-SUV.
De har ikke laget de helt store hjulsporene i markedet, men det viser at Renault ikke er helt blind for folkets ønsker, selv om produsenten ikke har gitt opp flerbruksbilen, noe de demonstrerte med en ny Grand Scenic tidligere i år.
Med Koleos har de nå også en representant blant de større SUV-ene. Den deler mye teknikk med Nissan X-trail og tilhører samme sjikt i segmentet.
Det er langt ifra en premiumbil, men den er meget velutstyrt. Mangelen på premium ser man innvendig hvor interiøret er i enklere materialer og en simplere design enn tilsvarende biler fra for eksempel BMW, Audi og Range Rover. Og man ser det heldigvis på prislappen.
Testbilen er en Koleos med 175 dieselhestekrefter, automatgir og firehjulstrekk, i tillegg har den det aller meste av utstyr. Startprisen er på 540.000 kroner. En tilsvarende BMW X3 starter på 80.000 kroner mer, og der er det grunn til å tro at tilsvarende utstyrsnivå som man finner i denne.
Renaulten vil gjøre et ytterligere kraftfullt innhugg i lommeboken. Pris og markedsmessig sloss Renault Koleos med biler som nevnte X-trail og Skoda Kodiaq om oppmerksomheten.
Trinnløs girkasse
Den innvendige plassen er omtrent som hos konkurrentene.
Bagasjeplassen er litt mindre, mens bakkeklaringen er noe høyere enn hos Kodiaq. På veien er X-trail vel så bra, og det samme gjelder Kodiaq.
Der X-trail og Koleos sliter litt ekstra sammenlignet med Skodaen, er girkassen. De har en trinnløs variant, som riktignok er av de bedre av denne typen, men den gjør at bilene føles, og er, treigere. DSG-kassen fra Skoda virker et tiår mer moderne.
Renaulten har mest å melde utvendig. Merkets nye front fungerer veldig bra på Koleos, og den gir et inntrykk som er noe mer raffinert enn totalpakken. Dette er store biler, og elegante blir de aldri, men i sin sjanger er Koleos en vellykket bil utvendig.
På veien er det en bil med bra komfort, som er ganske mykt satt opp, med grei lydisolering. Som i de fleste SUV-er er styringen vag og lett. På lumske høst- og vinterveier ville det vært fint med en bedre tilbakemelding fra underlaget gjennom rattet.
Ikke syvseter
I svinger vil Koleos krenge en del hvis farten er høy, man merker også at det er en del vekt over forstillingen, slik at understyring kan forekomme. Samtidig er ikke dette et veldig viktig punkt, da bilen på ingen måte er ment å være noen sportsbil, noe kundemassen helt sikkert vil være innforstått med.
Sittekomforten er i utgangspunktet fin, men setet manglet lengdejustering av sitteplaten, noe som kan bli slitsomt for lengre personer. Den kan ikke, i motsetning til mange av konkurrentene, leveres som syvseter.
Førermiljøet er adekvat, med mange funksjoner samlet i en midtstilt skjerm, litt for mange. Noe som gjør at man ofte må treffe et lite punkt med pekefingeren mens man kjører. Ikke helt bra for oppmerksomhet viet veien foran.
Hard konkurranse
Et par nyttige funksjoner er i tillegg plassert litt ulogisk – rattvarme til venstre bak rattet og cruisekontrollaktivisering på en knapp ved girspaken. Dette er naturligvis noe man venner seg til, men det er ikke veldig god planlegging.
Problemet til en bil som Renault Koleos er ikke bare at det allerede er mange andre modeller som leverer på samme eller høyere nivå allerede, vel så viktig er mangelen på moderne drivlinjer.
Selv med en ganske så grei pris når man ser på hva bilen byr på, så vil plugin hybrider og ikke minst de elektriske SUV-ene som er på gang, gjøre at Koleos' sjanse til få en grei markedsandel er på nivå med fiskefingre på fiskebrygga.
Pluss og minus
+
Fin design til en SUV å være
Mye utstyr inkludert i prisen
–
Drivverket er ikke moderne nok
Ikke syvseter