Her er neste års bilnyheter: SUV-trenden fortsetter og Tesla får flere konkurrenter
Se hele oversikten.
Går du med planer om å kjøpe ny bil? Det kan hende du skal drøye det noen måneder til.
For i 2018 er det mye spennende som skjer på bilmarkedet. Nye elbiler kommer, nye SUV-er til en grei pris, og ikke minst en helt ny måte å eie bil på rulles ut i 2018.
– Det blir et veldig spennende bilår, slår biljournalist i Bladet Motor, Rune Korsvoll, fast.
Han får støtte av NTBs biljournalist Morten Abrahamsen.
De to trekker frem de bilene de tror kommer til å bli populære i Norge det kommende året. På listen finnes elbiler, SUV-er og en Volvo som «kommer til å selge seg selv».
Se hele oversikten lengre ned i saken
– SUV utgjør cirka en tredjedel av markedet i personbilsektoren i dag. Og det blir bare større og større. Det kommer mange nye SUV-aktige biler fordi markedet der er i stadig vekst. Spesielt Volvos XC40 kommer til å bli superpopulær i Norge. Den blir riktignok litt dyr, men den bilen trenger Volvo egentlig ikke å reklamere for. Den kommer til å selge, mener Abrahamsen.
Prøvekjørt: Dette er drømmebilen for familier med en fyldig pengebinge
Tror leasing blir mer vanlig
Mange nordmenn står på venteliste for å sikre seg noen av neste års bilnyheter. Men å kjøpe bil på den tradisjonelle måten kan være på vei ut.
Korsvoll trekker frem tre trender for 2018:
- Det kommer flere nye elbiler med lang rekkevidde og en pris som treffer folk flest.
- SUV-trenden fortsetter. Folk vil gjerne ha biler hvor de sitter litt høyt og med god bakkeklaring. Trenden er lik over hele Europa og veldig tydelig i Norge. Det kommer mange SUV-er neste år.
- Og så vil privatleasing komme mer og mer. Der har vi sett en kraftig økning og den vil fortsette.
– Noe av årsaken tror jeg at flere er usikre på hva som skjer i bilmarkedet de neste årene, sier Korsvoll om det siste punktet.
Sjekk også denne oversikten fra bilnorge.no over hva som er ventet inn på markedet i 2018.
Ny teknologi vil forandre hvordan vi eier, kjører og kjøper bil
Elbilen kommet for å bli
Og om du var i tvil – elbilen er kommet for å bli.
– Det virker sånn. Norge har vært et foregangsland i verden når det gjelder elbil. Når andre, større land kommer etter, så blir det mer interessant for bilprodusenter å produsere elbiler. Kina er det største elbil-landet i verden. De satser kraftig på elbil. Når de store landene kommer, da er det ingen vei tilbake, mener Korsvoll.
Han får støtte av Abrahamsen.
– Etterspørselen etter elbiler er større enn det de klarer å produsere. Produsentene må klare å levere nok biler. Det er et skrikende marked etter de bilene.
– I løpet av tre-fire år kommer det elbiler i alle former og fasonger. Det er jo det vi skal kjøpe nå. Det er i og for seg greit, men utvalget er litt rart. Man får ikke tak i de nye bilene. Skal du ha elbil så må du ta det som finnes. Det er lang ventetid på de fleste elbilene, sier Abrahamsen.
Her er nykommerne
Biljournalisten spår følgende utvikling i 2018:
– Det er fire modeller som sannsynligvis blir kjempeviktige: Elbiler blir viktig og det dukker opp tre stykker som kan bli veldig populære. Det er Jaguar I-Pace (en SUV som «alle» vil ha), Audi e-tron (som er forhåndsbestilt av veldig mange nordmenn) og Hyundai KONA (skal gå borti 50 mil – er en bil som kan selge mye).
– I tillegg vil det komme en haug av helt vanlige biler som selvsagt vil selge.
Rune Korsvoll trekker frem disse ti bilene:
Audi e-tron
En elbil som vil være en Tesla-konkurrent. En større elbil med lang rekkevidde, men den vil koste litt. I underkant av tre tusen nordmenn står i venteliste for å sikre seg denne bilen.
Dacia Duster
En billig firehjulstrekker. En SUV som passer fint som familiebil. Relativt billig (rundt 250.000 kroner).
Hyundai KONA
En SUV som kommer i butikkene i disse dager. Liten kompakt SUV med bensinmotor og forhjulstrekk. Kommer som elbil til sommeren. Mange tusen nordmenn har sagt de ønsker seg denne bilen.
Jaguar I-Pace
En elbil som på en måte hører til SUV-segmentet. Mange nordmenn er interessert i denne. Lang rekkevidde. En Tesla-konkurrent. Relativt dyr. God plass.
Nissan Leaf
Den nye Nissan Leaf kommer i februar. Er den elbilen som har solgt aller mest i Norge. Kommer til å bli populær. Får litt lenger rekkevidde enn dagens biler, rundt 300 kilometer.
Seat
Seat gjør comeback i Norge. Var her for 10–15 år siden, da ble det flopp. Kommer med Arona (SUV) og Ibiza (mindre bil). Harald A. Møller skal forhandle bilene i Norge. Skal ikke ha vanlig forhandlerapparat i Norge. Det meste skal kunne gjøres på nett. Leker også med planer om en egen tapasbar og utstilte biler i samme lokale i Oslo. Spis og prøvekjør.
Skoda Karoq
En kompakt SUV i god Skoda-ånd. En halv størrelse større enn de andre SUV-ene de konkurrerer med. Mye bil for pengene. Kommer like over nyttår.
Tesla Model 3
Dette blir folkebilen til Tesla. Salget i USA går tregt, tregere enn forutsett. Kommer etter planen til Norge i andre halvår av 2018. Tipper den vil komme til å koste rundt 400.000 kroner.
Volkswagen T-Roc
Kompakt SUV. Blir en konkurrent til Skoda Karoq. Kommer rett over nyttår. Hakket mindre og billigere enn Tiguan som VW har hatt stor suksess med. Kommer til å bli en storselger i Norge.
Volvo XC40
Kommer til Norge i februar/mars. Er i klassen under XC60. Blir den første rene elbilen fra Volvo (etter hvert). Kommer først med bensin- og dieselmotor. Skal bygges i Kina og eksporteres. Blir en bil du kan abonnere på. Man tegner et abonnement på 24 måneder til en fastpris hver måned. Etter 24 måneder kan du bytte bil.
– Det blir ikke noe enklere å kjøpe bil i 2018, for det blir ikke akkurat noe mindre å velge mellom. Det blir et spennende bilår. Både med tanke på de type biler som kommer, men også fordi det dukker opp helt nye måter å ha bil på, sier Korsvoll.