Slik unngår du trøbbel i kulda

Har bilen din fått kuldesjokk? Rekordmange sliter med startvansker på grunn av det kalde været.

Tall fra NAF Assistanse viser at de siste ukers rekordkulde har slått ut mange biler. Ved å forberede bilen for vinteren kan mange unngå behovet for assistanse.

– Kulden ser ut til å holde seg fram mot jul, og mange skal reise hjem eller til fjells i julen. Da lønner det seg å sjekke at bilen tåler å stå noen dager i kulda, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Flatt batteri

I perioden fra uke 45 til og med uke 48 har NAF hatt adskillig flere assistanser enn i samme periode i fjor. Årsaken er klar, det er kulda som har skylden. Det er særlig batteri, motorfeil og tenningsfeil som har hatt stor økning.

Skal du ut i minusgrader for å starte en kald bil, kan det være et par ting som er smart å sjekke først.

Låsolje må frem

— Det å få opp lås med fjernkontroll nå er ikke like enkelt for alle. Den går på batteri og lider i kulden. Derfor er det ikke sikkert bilen åpner seg. Så bruker de nøkkelen i nøkkelhullet, men det er gjengrodd av skitt og ingenting skjer, sier Engebretsen.

Les også:Slik gjør du bilen vinterklar

Han anbefaler derfor å oppbevare litt låsolje utenfor bilen.

Smør dørene

Videre er det viktig med litt silikon på dørlistene.

Mange biler har hatt litt fuktighet i seg før det ble sprengkaldt.

Husk at bilen også har silikonlister i motorrom og på bagasjeluken. Dette er også steder det kan være smart å smøre.

Frosset fast
  • Nå opplever de at døren kan være frosset fast. Da er det viktig at folk ikke napper og drar. Da risikerer du at dørhåndtaket ryker eller at listene ødelegges, sier han.
  • Enten får du la bilen stå til det blir varmt til våren, eller så må du bruke varmt vann eller en hårføner og få tint opp døren igjen, sier Engebretsen.

Han advarer mot å bruke varmepistoler da de fort blir alt for varme og kan ødelegge døren.

Når du er innenfor

Har du fått opp bilen er det bare å håpe at det lyser på dashbordet når du vrir på nøkkelen.

Enten så starter den eller så er batteriet dårlig og du står der uten start.

  • Er batteriet på 80 prosent og det er 20 minus ute får du fort selvutlading og flatt batteri. Er du utrygg på batteriet så ta en vedlikeholdslading på batteriet, er kommunikasjonssjefens råd.

Les også:Lyst på en rusten Land Rover?

  • Om du i sommer parkerte bilen med lyset på og ikke ladet det opp ordentlig igjen, så vil du merke det nå, sier Engebretsen.

Ifølge ham kan du ha kjørt Oslo-Trondheim og fortsatt ikke ha mer enn 85 prosent batterikapasitet.

  • Batteriet er jo bilens hjerte. Viktig å ta godt vare på. Akkurat som du vedlikeholder ditt eget hjerte med trening bør du ta vedlikeholdslading på batteriet innimellom.
Vask batteriet

Les også:Veisalt gire dyre skader

Er motorrommet skittent og det er kaldt, så lades batteriet fort ut.

Har du et voltmeter så sett den ene måleren på minuspolen og den andre på plasten på batteriet. Ifølge Engebretsen vil mange se at det er spenning der fra strøm som rømmer.

  • Vi har kjørt i saltsørpe en stund. Saltet går inn i motoren også. Får du salt i denne møkka så leder den strøm. Det lader ut batteriet, sier han.

Han forklarer at folk ikke trenger å vaske hele bilen nå i kulda, men at varmt vann i en bøtte med litt såpe holder for å vaske over batteriet.

  • Det er ingen fare for kortslutning. Bruk rent varmt vann og skyll over. Det er en god investering for vinteren.
Sjekk frostvæske

Viktig at kjølevæsken er flytende ellers koker bilen.

-Da har mange fort kjørt et stykke. Vi opplever ofte at folk sitter ganske tynnkledde i kalde biler langs motorveien. Mange går i garasjen om morgenen og kjører til garasjen på jobb. Men stopper bilen får du ikke varme, uansett, sier han.

-I gamle dager var det populært å ha pledd i bilen. Det burde ligge der fremdeles. Så folk kan ta vare på seg selv. I disse dager er det litt lengre ventetid på servicebil, sier han.

For å sjekke om kjølevæsken tåler nok minusgrader, må du ha spesialverktøy.

Men det er en ganske ukomplisert sak å sjekke.

Noen bensinstasjoner har dette verktøyet og ellers er det både tilgjengelig på NAF-senter og verksteder.

Selve sjekken tar under et minutt.

Sjekk oljen
  • Har du gammel brukt motorolje så er den seig i kulda og mange opplever at den nesten størkner. Hard og stiv olje gir tregere start og mer bruk av strøm og batteri, sier Engebretsen.

Du får dermed to feil samtidig. Du bruker lengre tid på å dra i gang motoren og samtidig tømmer du batteriet.

Engebretsen forklarer at motoren setter pris på tynn helsyntetisk olje i kulda. Og batteriet setter pris på at motoren lever godt, sier han.

Full tank!

Er du mye ut og inn av garasjeanlegg på vinteren er det smart å ha mye drivstoff på tanken.

Engebretsen forklarer at slik kjøring ofte skaper kondens.

Han understreker at det er viktig å ikke bruke kondensfjerner. På nye moderne biler kan det gjøre mye skade.

Har du først fått kondens på tanken må bilen inn på verksted. Kondensen er tyngre enn bensin En del dieselbiler har høytrykkspumper. De tåler ikke vannet i kondens.

Husk å vaske hele bilen

Engebretsen forklarer at mange kvier seg for å vaske bilen. De er redd for å ødelegge ting i kluden.

  • Nå er det ekstremt kaldt, men på vinteren er det viktig at du vasker bilen. Vi ser jo at saltingen blant annet gjør at bremser bak ruster i filler. Så det er viktig med en ordentlig underspyling på vinteren, sier han.

Han forklarer at det saltes mye og at 2-3 år gamle biler bør få ny understellsbehandling for å unngå rust.

  • Det er en grei investering for å ta vare på verdien. Hjelper ikke med 12 års garanti mot gjennomrust når du skal vente på at det ruster igjennom, sier Engebretsen.