Ladbar familieracer

Helt stille. Sånn skal det vel ikke være i en Porsche?

Under panseret hviler en V6-motor på 333 hestekrefter. Den er ikke vekket til live ennå. Enn så lenge er det elmotoren på 95 hk som sørger for nesten lydløs fremdrift.

Som ladbar hybridbil er Porsches noenlunde familievennlige Panamera plutselig blitt den reneste miljøfarkosten. Bensinforbruk i den kombinerte EU-syklusen er på 0,31 liter per mil, hvilket gir et CO2-utslipp på beskjedne 71 g/km.

Men det gjelder nok mest i teorien. For denne bilen elsker å bli kjørt. Og da blir ikke V6-motoren liggende i dvalemodus lenge.

Mil etter mil

Porsche har akkurat oppdatert Panamera, som nå er i få i ti ulike varianter.

Hybridversjonen, som vi har kjørt, kan nå lades med stikkontakt, og klarer 3,6 mil på elmotoren alene. Ikke verst sammenlignet med den forrige Panamera hybrid, som du ikke kunne plugge i veggen og som bare klarte to kilometer ren eldrift.

Med stor bakluke og bagasjerom på 335 liter (1153 hvis du legger ned baksetene) kan Panamera passere som familiebil for folk som ikke drasser med seg all verden på tur.

Men det er ikke til å komme fra at det føles pussig å starte en Porsche uten å høre et hundretall hestekrefter våkne til liv. På veien kan du velge mellom fire kjøremodus:

E-power : Ren eldrift

Hybrid: Bilen bruker begge motorene, med fokus på økonomisk drift.

E-charge: Bensinmotoren driver bilen og lader batteriene samtidig.

Sport: Bilen henter ut maksimal kraft fra begge motorene.

Bilen starter alltid i E-power, og kan kjøre i opptil 135 km/t på ren elektrisk kraft.

Sportsbil

Vil du ha Porsche-følelse bak rattet, er det imidlertid bare å justere om til Sport med en gang. Sammen gir bensin— og elmotoren en kraft på 416 hk. Kreftene kommer umiddelbart, og det er forbløffende å kjenne hvordan denne over fem meter lange og to tonn tunge bilen fyker av sted.

Kraftoverføringen skjer via Porsches åttetrinns automatiske PDK-girkasse.

Det er uten tvil i sportsinnstillingen bilen er best. Elmotoren gir krefter selv på lavt turtall, og bensinmotoren sørger for at moroa fortsetter.

Men når det er slutt på strømmen kommer medaljens bakside. Å lade batteriet underveis via E-charge-innstillingen er verken drivstofføkonomisk eller effektivt. Så det beste er å plugge den i et strømuttak så sant det er mulig. Å fullade batteriene tar to og en halv time.

Porsche Panamera S E-hybrid er en sportsbil for hele familien. Muligheten for miljøvennlig ferdsel på småturer gir den det lille ekstra.

Porsche Panamera S E-hybrid

Pris: Fra 1.351.000 kroner

Bensinmotor: 333 hk.

Elmotor: 95 hk.

Maks kombinert effekt: 416 hk.

Egenvekt: 2095 kilo

Kollisjonsputer: 10

Bensinforbruk (blandet): 0,31 l/mil

CO2: 71 g/km

0-100 km/t: 5,5 sek.

Toppfart: 270 km/t