Forskere avslørte Volkswagens milliardsvindel
Kan koste VW 25 milliarder dollar.
Sisthelg kom nyheten om at Volkswagen (VW) har drevet med forbruksjuks. Volkswagen skal ha installert en spesiell programvare som oppdager når det gjøres utslippsmålinger, og på den måten har Volkswagen kunnet senke utslippet av NOx med opptil 40 prosent når bilen har vært testet, slik at testerne har blitt ført bak lyset.
Igår varslet AFP at skandalen er betydelig større: Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler.
Utslippsskandalen gjelder biler med produsentens såkalte EA 189 dieselmotor. Bilene skal være solgt over hele verden.
Forskere avslørte jukset
— VW-ingeniørene må ha visst hvilke regler som gjelder, sier Anup Bandivadekar i et intervju med SvD Business.Sammen med tre andre forskere fra miljøorganisasjonen The International Council on Clean Transportation, ICCT, avslørte han VWs utslippsjuks.
Det var i 2013 at gruppen bestemte seg for å teste tilfeldig utvalgte dieselbiler som selges i det amerikanske markedet.
Målet var å undersøke opplysninger om at utslipp fra dieselmotorer i personbiler var generelt høyere i Europa enn i USA på grunn av de de strenge utslippskravene i USA.
Tre biler ble valgt tilfeldig.En BMW X5, en Volkswagen Passat og en Jetta. Resultatene viste at BMW-envirket nøyaktig som forventet.Også bilene fra Volkswagen var godt innenfor kravene da kjøretøyene ble koblet til testriggen i laboratoriet.
Ute på vanlig vei derimot, var utslippet 30-40 ganger for høyt. — Det var noe som ikke stemte.Hvorfor viste Volkswagens biler mye høyere utslipp når de kjørte på vanlig vei, sammenlignet med når de ble koblet til testutstyr i laboratoriet?
På spørsmål fra SvD Business, svarer Bandivadekar at man ikke hadde noen som helst mistanke om juks da man startet prosjektet i 2013, men tvert i mot forventet at bilene som selges i USA ville være renere enn i Europa, grunnet de strengere utslippskravene.
I 2014ble testresultatene offentliggjort og amerikanske myndigheter innledet umiddelbart etterforskning. Bilmerkene var imidlertid anonymiserte. Ifølge Bandivadekar var det først da miljømyndighetene EPA (Environmental Protection Agency) varslet Volkswagen i september i år at det klart for alle at motorene er manipulert.
Fått med deg denne?
Snart er det tomt for EL-skilt
Vil kontakte norske kunder
NTB melder onsdag at Volkswagen Norge ikke vet hvor mange biler som kan være solgt i Norge med programvare som skal skjule utslippsjuks.
— Vi vet ikke hvilke av motorene som har denne programvaren installert. Det er det kun fabrikken som har. Men så snart vi har fått oversikt fra fabrikken i Tyskland, vil vi kontakte våre kunder om veien videre, sier informasjonssjef Anita Svanes for Volkswagen hos den norske importøren Harald A. Møller til NTB.Tirsdag var det full forvirring rundt hvorvidt toppsjefen i Volkswagen, Martin Winterkorn , måtte gå eller ikke. Men DN skriver at hans skjebne kan bli avgjort fredag allerede, da styret skal bestemme seg for om det vil fornye kontrakten hans frem til 2018. Alt om skandalen:
VW: – Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler
Forbruksjuks fra Volkswagen
Mer om Volkswagen: