Motor

Seks av ti nordmenn bruker ikke refleks. Madelen Jørvum (20) kunne unngått påkjørsel.

– Bruker man refleks reduseres faren for å bli påkjørt med 85 prosent.

BRUKER IKKE REFLEKS: Nær seks av ti nordmenn bruker ikke refleks, viser ferske tall fra Trygg trafikks årlige reflekstellinger. Det gjorde heller ikke Madelen Jørvum da hun gikk tur i kveldsmørket. Slik så hun ut et par dager etter ulykken. Foto: Privat / NTB scanpix

  • Ingrid Emilie Thoresen Bakker
    Ingrid Emilie Thoresen Bakker

I november i fjor, ble 20-åringen påkjørt bakfra da hun gikk en kveldstur langs veien.

Refleksen lå hjemme.

Jørvum ble kastet omtrent to meter gjennom luften. Påkjørselen resulterte i en brukket nese, et brudd i hånden og noen sting.

«Jeg skremte mor og far og de andre hjemme»

DELTE SIN HISTORIE: Fra Vestfold Sykehus delte Jørvum dette bildet på Facebook kort tid etter påkjørselen, sammen med en tekst hvor hun oppfordrer andre til å bruke refleks. Innlegget er blitt delt 10.000 ganger og fått nesten 2000 kommentarer. Foto: PRIVAT

Etter å ha blitt undersøkt ved sykehuset i Vestfold, delte hun et innlegg på Facebook. Der oppfordrer hun alle til å bruke refleks:

– Jeg fikk lære på den harde måten at man er idiot uten refleks i mørket. Jeg skremte en mann som nå sitter med vondt i magen, jeg skremte mor og far og de andre hjemme, og jeg skremte meg selv, skriver hun blant annet.

Videre skriver hun at ulykken var en tankevekker på hvor mye noe så lite som en refleks kan ha å si.

– Tenk over det neste gang du skal ut i mørket. Er det verdt å skremme de du har rundt deg ved å bli påkjørt på grunn av noe så dumt som en refleks? Ta det på, ha det i lommen til all tid, og bruk det. Spar deg selv og de rundt deg for smerte, skriver hun avslutningsvis.

Denne saken sto først på trykk i NRK, og saken har siden blitt plukket opp av flere medier.

Jørvum ønsker ikke å kommentere saken ytterligere til oss, men har gitt tillatelse til å bruke både Facebook-post og bilder.

– Ting har vært veldig psykisk tungt etter det som skjedde. Jeg prøver å tenke minst mulig på det, sier hun.

Les også

Dette irriterer nordmenn seg mest over i trafikken, ifølge fersk undersøkelse

– Det er skuffende

Jøvrum er ikke alene om å droppe refleksen i mørket.

Trygg trafikk har gjennomført totalt rundt 25.500 tellinger av refleksbruk i alle norske fylker. Deres ferske tall for året 2018 viser at kun 44 prosent bruker refleks i Norge.

– Det er skuffende å se at så mange dropper refleksen, spesielt når det er så enkelt å bruke og har en så stor effekt, sier Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk.

OPPFORDRER TIL REFLEKSBRUK: Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk mener synlige trafikanter er en forutsetning for trygghet i trafikken. – Vi kan ikke reagere på det vi ikke ser. Vi ønsker at så mange som mulig skal bruke refleks og gjøre seg synlige i mørket, sier hun. Foto: Morten Brakestad

Les også

– Noen forventer at reiseforsikringen dekker alt uansett. Slik er det ikke.

Dette er grunnen til at nordmenn ikke bruker refleks

Den vanligste begrunnelse for å droppe refleks er forglemmelse. Mer enn syv av ti glemmer å ta på refleks når de er ute i mørket.

Det kommer frem i Trygg trafikks refleksundersøkelse for 2018.

Andre grunner som oppgis på manglende bruk av refleks er blant annet:

  • Refleksen sitter på andre klær.
  • Skal kun gå på fortau.
  • Skal kun gå i opplyste gater.

Men det sistnevnte punktet er ingen gyldig grunn til å ikke bruke refleks. Snarere tvert imot, ifølge Nils Sødal i NAF.

– Mange tror at siden de ser bilene godt i opplyste gater, så ser de som kjører bil dem like godt. Sånn er det ikke. Refleks er like viktig i gater med belysning som der det er helt mørkt, sier han og legger til:

– Gatebelysning gir en form for falsk trygghet.

IKKE OVERRASKENDE: I undersøkelsen til Trygg Trafikk svarer 34 prosent at de forventer å bli sett der det er gatebelysning, selv om de ikke bruker refleks. – Dette er ikke overraskende, sier Nils Sødal fra NAF. Foto: NAF

Vanskelig å se fotgjengere uten refleks i mørket

96 prosent oppgir at de syns det er vanskelig å se fotgjengere i mørket når de ikke bruker refleks.

Det er livsviktig å bruke refleks, slår Sødal fast.

– Bruker man refleks reduseres faren for å bli påkjørt med 85 prosent. Det betyr at flere refleksbrukere vil gi færre farlige situasjoner i trafikken når det er mørkt, sier han.

Dette er noe nordmenn er enige i. 88 prosent i undersøkelsen svarer at de tror flere refleksbrukere vil redusere antall farlige situasjoner i trafikken i mørket.

Les også

Det er kun to ganger i livet menn kjører penere i trafikken enn kvinner

Les også

Er du sint eller snill bak rattet? Bilmerket kan avsløre deg, viser fersk statistikk.

Blir oppdaget tidligere

Refleksen skal gjøre deg synlig i mørket, men den har også én annen viktig oppgave.

Den kjøper tid.

– Bilførere trenger tid til å se fotgjengere og til å eventuelt bremse og stoppe. Refleksen kjøper tid og bidrar til viktig synlighet, sier Rita Helen Aarvold ved Statens Vegvesen.

Når en bilist kjører med nærlys i 50-sonen, har sjåføren bare to sekunder på å se deg dersom du ikke bruker refleks. Med refleks har sjåføren ti sekunder, påpeker hun:

– Det kan være forskjellen på liv og død. Uten refleks vil du først bli oppdaget på 25 til 30 meters hold. Med refleks er du synlig på 140 meters avstand, ved bruk av nærlys. Med fjernlys økes synligheten til 400 meter. Med andre ord, refleks er en enkel og billig livredder, sier hun.

Les mer om

  1. Trafikksikkerhet
  2. Ulykker
  3. Trygg Trafikk
  4. Trafikk

Relevante artikler

  1. MOTOR

    Denne lystabben kan koste deg tusenlapper. Men det er ikke det verste.

  2. MOTOR

    Dette irriterer nordmenn seg mest over i trafikken, ifølge fersk undersøkelse

  3. MOTOR

    Snø og glatte veier har ført til 131 dødsulykker de siste ti årene: Disse grepene gjør bilen trygg på vinterføre

  4. DIGITAL

    Utleier av el-sparkesykler har 18-årsgrense. Trygg Trafikk mener det bør være 12-årsgrense på el-sparkesykler.

  5. A-MAGASINET

    «For en fin start på dagen», skrev Karine Wang. Da småbarnsmoren skulle sykle hjem, ble hun påkjørt og drept.

  6. A-MAGASINET

    Oslos ukjente sexfester for kvinner: – Gøy å ha god sex. Dette er en arena for det.