De viktigste bilnyhetene i 2017
En rekke nye SUV-nyheter vil prege salgsstatistikken.
I 2016 var ganske nĂžyaktig en tredjedel av personbilmarkedet SUV-er, og det segmentet som vokste klart mest. I 2017 kommer det en rekke nyheter som kan bidra til ytterligere vekst.
Her er bilnyhetene vi tror vil appellere til norske bilkjĂžpere. I alfabetisk rekkefĂžlge:
Alfa Romeo
Det italienske bilmerket er i gang med en relansering av merket. Det startet med sedanen Giulia, som kom hÞsten 2016, og fortsetter i 2017 med en SUV basert pÄ samme plattform. Stelvio skal ta opp konkurransen med BMW X3 og Porsche Macan. Dette er med andre ord en mellomstor SUV med sportslige ambisjoner.
Den norske importĂžren sier bilen kommer til i Norge i andre kvartal.
Audi
De kommer med en svĂŠrt viktig modell for merket, en ny Q5. Den lanseres i Norge i disse dager.
â Vi har store ambisjoner for den nye Q5âen, som har fĂ„tt mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. MĂ„let er Ă„ selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sa Harald Edvardsen-Eibak, direktĂžr for Audi i Norge, da de presenterte prisene i det norske markedet.
I fÞrste omgang er kommer Q5 med en diesel pÄ 190 hestekrefter og firehjulstrekk til drÞyt 600.000, og med en bensinmotor med trekk pÄ alle fire som yter 252, med en pris fra 740.000 kroner.
Land Rover
Det britiske bilprodusenten lanserer i lÞpet av vÄren tredje generasjon Discovery. Den deler plattform med Range Rover og Range Rover Sport og vil designmessig ligne pÄ den mindre Discovery Sport.
Den er rett under fem meter lang, og sammenlignet med forrige utgave har den slanket seg nÊr 500 kilo. Motoriseringene blir fra en firesylindret dieselmotor pÄ 180 hestekrefter til en V6-bensin pÄ 340 hestekrefter.
For de spesielt interesserte kan det nevnes at bilen kan har en vadedybde pÄ 90 centimeter.
Mazda
CX-5 har vĂŠrt Mazdas bestselger i det norske og europeiske markedet siden den kom i 2012, til sommeren lanserer de en ny utgave.
Utseendemessig ser den ut til Ä bli rimelig lik utgaven den erstatter, selv om Mazda kaller den en «fullstendig redesignet» versjon. Motoriseringene blir en diesel pÄ 2,2 liter og to bensinmotorer pÄ 2,0 og 2,5 liter.
I Norge har det sÄ langt vÊrt dieselmotoren som har vÊrt mest populÊr i denne modellen.
Mini
En litt mindre SUV er Mini Countryman, som nÄ er klar i sin andre generasjon. Mini sier den er rundt 20 centimeter lengre enn utgÄende versjon. Det vil si at den er i stÞrrelsesorden 4,3 meter lang.
Det skal nevnes at den originale Minien var tre meter lang. Dette vil selvsagt gi den bedre innvendig plass, med fem fullverdige seter.
Bilen vil for fÞrste gang kunne leveres som en ladbar hybrid, og det vil i 2019 ogsÄ komme en helelektrisk versjon. Hybriden skal ha en samlet effekt pÄ 224 hestekrefter, ellers er utvalget to dieselmotorer pÄ 150 og 190 hestekrefter og to bensinmotorer pÄ 136 og 192 hestekrefter.
Opel
Opel har sagt at de skal lansere 29 nye modeller fra 2016 til 2020, og i 2017 betyr dette to nye SUV-er. FĂžrst kommer Crossland X.
â Kundene Ăžnsker seg biler som appellerer til fĂžlelsene, ogsĂ„ i B-segmentet. Livlig og lettkjĂžrt i byen, samtidig som den leverer komfort pĂ„ langkjĂžring, sier markedssjef i Opel Group, Tina MĂŒller, i en pressemelding.
Ut fra beskrivelsen kan det virke som den er noe stĂžrre enn Mokka X, mens den andre lanseringen, Grandland X, legger seg over det igjen. Det skal vĂŠre en SUV i kompaktklassen.
Opel har ikke sluppet noen flere detaljer ennÄ, men det er ventet at de ruller ut bilen i butikkene i andre halvÄr av 2017.
Peugeot
3008 lanseres i Norge i disse dager, og er blitt en utseendemessig mer rendyrket crossover/SUV enn modellen den erstatter. Utvendig og innvendig byr den pÄ originale lÞsninger.
3008 kommer kun med forhjulstrekk, med to bensinmotorer pÄ 130 og 165 hestekrefter og diesel pÄ 120, 150 og 180. Prisen starter pÄ 312.000 kroner.
Senere i Är kommer ogsÄ en ny 5008, som pÄ samme mÄte som lillebror gÄr fra Ä vÊre en flerbruksbil til Ä bli en SUV. Den er blitt lengre, og det er fortsatt plass til syv seter.
Til tross for denne SUV-offensiven er det liten grunn til Ä tro at noen av modellene vil fÄ firehjulstrekk med det fÞrste, ifÞlge den norske importÞren. De vil heller ha kjÞretÞy med lave utslipp.
Renault
Koleos er en relativt stor SUV som har vĂŠrt lansert i andre deler av verden i 2016, mens Europa-utrullingen begynner i 2017.
Roger Andersen, markedssjef hos den norske importÞren, kan bekrefte at den kommer til Norge i lÞpet av Äret, men har forelÞpig ingen informasjon utover det.
Skoda
For fĂžrste gang kommer Skoda med en stĂžrre SUV. Kodiaq er 470 centimeter lang og kommer til Norge i mars.
â Med Kodiaq staker vi ut en ny kurs og Ă„pner nye markeder. Med vĂ„r fĂžrste nye og store SUV gĂ„r vi inn i et nytt segment for merket, og nĂ„r dermed nye kundegrupper, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen, i en pressemelding.
Prisen starter pÄ 327.000 kroner for forhjulstrekk og 125 hestekrefter. Billigste versjon med firehjulstrekk har 150 hestekrefter og koster 443.000.
Mot slutten av Äret kommer det en ny utgave av den kompakte SUV-en Yeti.
Toyota
C-HR er en crossover, eller liten SUV, som lanseres i starten av 2017. Den kommer med to motoriseringer: en 1,2 liters bensinturbo som kan leveres med firehjulstrekk, og en hybrid som ikke har firehjulstrekk.
Billigste utgave, hybriden, starter pÄ 316.000 kroner, firehjulstrekk er tilgjengelig fra 373.000 kroner.
Volkswagen
Mot slutten av Äret kommer det en lengre versjon av Tiguan, som fÄr plass til tre seterader. Den skal hete Tiguan All Space.