Smarte småtasser
Krav til parkeringsbevis for vanlige biler har gjort minibiler ekstremt populære i Japan — ikke minst blant kvinner.
- Riks
Allerede ved første blikk ut i det japanske trafikkmylderet legger du merke til dem. Som veps surrer de rundt i gatebildet.
Uten disse bittesmå bilene, som til alle døgnets tider bærer med seg folk, varer og håndverkere, ville ikke japanske storbyer fungert.
Smale om livet
«Kei car» er et begrep i Japan. Navnet kommer fra kei jidosha (lett automobil). En K-bil-sjåfør finner alltid parkeringsplass, eller i det minste et sted å sette fra seg bilen. Ofte skjer det i gaten. Fordi bilene er så smale (1,485 meter mot 1,75 — 1,85 meter for vanlige biler) er de sjelden til hinder for annen trafikk.
— Fire av ti nye biler som selges i Japan er såkalt K-biler. Og antallet øker, sier designdirektør Ryoichi Kuraoka i Nissan, idet han jumper inn bak rattet på nyheten Days Roox, en 3,40 meter lang mini-flerbruksbil (MPV).
Med den kaster også Nissan seg inn i kampen om minibilkundene.
— Vi har designet denne bilen for unge familier, forklarer Kuraoka.
Historisk sett har fire produsenter til nå vært store på de minste bilene: Daihatsu, Honda, Mitsubishi og Suzuki.
— Brukerne av K-biler ofte er kvinner. For dem er god oversikt viktig. Dessuten må bilen være enkle å kjøre og funksjonelt innredet, sier Kuraoka.
MPV-konseptet
Derfor er så godt som alle modellene bygd som små flerbruksbiler. Baksetet og ryggen på passasjersetet foran kan felles ned for å gi maksimal lasteflate.Baksetene kan lengdereguleres, bakdørene glir på skinner for å gjøre det enklere i komme inn og ut og de fleste har automatgir. Mange har også firehjulsdrift.
Naturligvis hører minst fire kollisjonsputer, klimaanlegg og navigasjon med. Siste nytt er fire kameraer — ett på hver side - slik at føreren kan se bilen i fugleperspektiv. Det gjør parkeringen til en lek. Radarbasert, adaptiv cruisekontroll og automatisk nedbremsing i byfart, om ikke føreren selv er rask nok til å bremse (City Safety), er også i ferd med å bli introdusert på minibilene.
Disse småtassene er i det hele tatt like godt utstyrt som helt vanlige biler.
Sikre nok
Kenji Kotaki i Suzuki avviser at K-bilene er usikre.
— La oss huske at de hører hjemme i bytrafikk med lav fart - ikke ute på motorveiene. Eierne er ikke hyppigere å finne i statistikkene over skadede og drepte enn andre bileiere, sier Kotaki.
Hva er så den egentlige hemmeligheten bak disse småbilenes store suksess i Japan?
Svaret er enkelt: Krav til parkering.
Alle som kjøper bil i Japan må kunne dokumentere at de har et sted å parkere den. K-bilene slapp lenge unna.
— Nå forlanges parkeringsdokumentasjon også for K-biler, men tilpasset japansk gatebredde som de er, kreves enklere dokumentasjon enn for normale biler, forklarer Kotaki.
Ofte parkeres K-biler foran garasjeporten, gjerne med litt av støtfangeren eller det ene hjulet stikkende ut på fortauet.
Viktige
Under Tokyo Motor Show i november utgjorde produksjonsmodeller og konsepter på kommende K-biler en viktig del av utstillingen. Mitsubishi tilbyr nå tre elektriske varianter. Populære og elektriske Mitsubishi i-MiEV har faktisk sin opprinnelse som en K-bil med bensindrevet hekkmotor.
Handicapbruk
Daihatsu - eiet av Toyota og med tilhold i keiserbyen Kyoto - er produsenten som har trukket K-bil konseptet lengst. Ved å fjerne dørstolpen mellom for- og bakdør på passasjersiden, er det enkelt å tilpasse bilen til handicapbruk. Rullestol trekkes inn av en vinsj bakfra, og den handicappedes sete vris og senkes elektrisk ned til gatenivå.
Selv om det tetter seg til i storbyer verden over, er de små K-bilene fortsatt ingen stor eksportvare for japanerne. Enn så lenge holder de minibilene stort sett for seg selv.
Lite salg i Norge
De aller minste bilene selger lite i Norge, og utgjør så langt i år kun 4,4 prosent av samlet personbilsalg.
Med unntak av elektriske Mitsubishi i-MiEV tilfredsstiller ingen minibiler som selges i Norge de japanske kravene til K-bil. De er alle for brede. Morsomme Toyota IQ og Smart ForTwo er begge betydelig kortere enn 3,40 meter, men samtidig bredere enn kravet.
Derfor er Toyota IQ knapt å se i det japanske gatebildet.
Dette er de mest populære småbilene i Norge så langt i år:
1. VW Up: 1341
2. Kia Picanto: 864
3. Mitsubishi Space Star: 808
4. Skoda Citigo: 493
5. Mitsubishi i-MiEV: 341
6. Toyota Aygo: 301
7. Fiat 500: 249
Totalt: 5594
Tall per 25.11. Kilde: OFV