Bil til under 30.000 kroner?

Tåler du en bil med noen rustflekker og riper i lakken, er det en smal sak å finne en grei bil.

Det har aldri tidligere vært så mye brukte biler på markedet som akkurat nå.

Bare på nettstedet finn.no var det i forrige uke nærmere 65.000 brukte biler til salgs. Det er mer enn 10.000 flere enn på samme tid i fjor og et tydelig signal om at mulighetene er gode for et godt kjøp.

Det er imidlertid ikke bare enkelt å kjøpe en brukt bil. Hva skal man se etter og hva er viktig å finne ut om bilen, før man punger ut?

Undertegnede er ikke i tvil om hva som er det viktigste. Det er at bilen er fri for heftelser, noe man sjekker ved Brønnøysund-registeret. Og om årsavgiften er betalt.

Det andre jeg vil sjekke er bilens registerreim – en tannet reim som forbinder veivakselen med kamakselen, og som er helt avgjørende for om motoren virker.

Om jeg skulle kjøpe en bil til 30.000 kroner, ville jeg bruke mye tid på å finne ut når man sist byttet registerreim på bilen og hva den vil koste å skifte, om den ryker. Normalt skal den skiftes hver 80.000 kilometer.

I mange tilfeller koster det flesk å bytte registerreim. For flere modeller snakker vi fort om 20.000–25.000 kroner.

Med et bytte av registerreim på toppen, blir plutselig en bruktbil til 30.000 kroner ganske dyr.

Dersom jeg er interessert i en spesiell bil ville jeg ringe et bilverksted for å høre om hva det koster å bytte reimen, som i mange biler også driver vannpumpen, oljepumpen og eventuelt fordeleren.

Mange bruker EU-kontroll som et tungt salgstriks når man skal selge bruktbil. Men en EU-godkjennelse er ikke garanti for noe som helst. Grovt sett var det bare styringen og bremsesystemet som ble sjekket da bilen var inne til kontroll.

Rust er utvilsomt bilens største fiende, og i mange tilfeller forteller rustskadene mye om det generelle vedlikeholdet av bilen. Hvor nøye har man vært bilen innvendig og den tekniske tilstanden, når man ikke engang har giddet å holde den ved like utvendig? Rust har nemlig mye med vedlikehold å gjøre.

Listen vi har utarbeidet etter en gjennomgang på nettstedet finn.no viser med all tydelighet hvilket biler som er mest populære og som holder seg best i pris.

For drøye 30.000 kroner får man for eksempel en Fiat Bravo 99-modell som har gått 150.000 kilometer. En «tilsvarende» Toyota – en Corolla – koster omtrent det samme, men da snakker vi om en 17 år gammel bil som har gått 250000 kilometer. Toyota er generelt de dyreste bilene på bruktmarkedet. Eller for å si det på en annen måte – Toyota holder seg best i pris.

Før i tiden var det prisforskjell på brukte biler, avhengig av hvor i landet den ble lagt ut for salg. Nå er prisene i utgangspunktet de samme, uansett hvor i landet vi snakker om. Årsaken til dette er finn.no spesielt og internett generelt, som gjør det enkelt å få en samlet oversikt.

Det fleste biler i denne prisklassen blir solgt privat, og det betyr sjelden at det er noe garanti i bildet.

Kjøper man fra en forretning, er det vanlige garantiordninger som gjelder. Prisforskjellen mellom en bil som selges privat og fra bilforretning, er gjerne fem prosent. Det er altså billigere å kjøpe privat, men man går glipp av garantien.

En ting man skal huske når man er på leting etter en bruktbil, er omregistreringsavgiften, altså pengene Staten forlanger for å skrive ut nytt vognkort. Det er viktig å få vite om avgiften er med i salgssummen eller ikke. Hvor mye det dreier seg om kan man for eksempel finne ut ved å sende bilnummeret som SMS til 2282.

MediaNorge-avisene og finn.no er i samme Schibsted-konsern.