Slik unngår du vannplaning
Mange bilister frykter vannplaning. Her er noen råd som hjelper deg å beholde veigrepet på våte høstveier.
Følelsen av vannplaning er ekkel. Plutselig blir styringenlett og grepet borte.
På våte høstveier, med mye regn, er faren for vannplaning stor.
Dramatisk
Når en bil kjører på en vei med mye vann, oppstår det enslags mur av vann foran dekket.
-Når dekkene ikke lenger klarer å skyvevannetvekk, vil bilen begynne å surfe på vannflaten, sier administrerende
direktørTorkel Hallander i Byttdekk.
Når bilen vannplaner, blir den umulig å styre, ogkonsekvensene kan være alvorlige.
-Å miste kontrollen over bilen i høy hastighet erdramatisk, og det er viktig å vite hvordan man unngår å komme i dennesituasjonen, sier han.
Stor, aktuell test:
Dette er de beste vinterdekkene
Ned med farten
Flere dekkeksperter advarer mot å kjøre med dårlige dekk.Mønsterdybden i dekkene er avgjørende for hvor godt dekkene klarer ådrenerebort vann, men også hastigheten har mye å si for hvor stor faren forvannplaning er.
I høy hastighet må dekket drenere mer vann enn ved lav fart.Dermed øker også faren for vannplaning.
Erdet vått på veien, gjelder det med andre ord å senke farten, samtidig somman
bør unngå å kjøre i hjulspor med vann og gjennom dype vannpytter.
Dårligere grep med vinterdekk
Tro heller ikke at vinterdekk er en forsikring motvannplaning: Vinterdekk er laget for kuldegrader og har med singummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjonmedvarmegrader, advarer Jan Ivar Engebretsen i NAF.
NAF anbefaler at man bytter ut vinterdekkene nårmønsterdybden er fire millimeter. Lovkravet er tre millimeter.
Opptatt av sikkerhet? Sjekk ut disse sakene: