Motor

Stadig flere overvåker medtrafikanter med kamera

Men er det helt greit at bilen bak deg filmer hva du gjør i trafikken?

LITE: Bilkameraer, som også kalles dashcams, er laget for montering i frontruten. De små kameraene fanger alt som skjer foran bilen din når du kjører. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

  • Jan Harry Svendsen

MINEFELT: Filming med dashcam er ikke ulovlig i Norge, men dersom du publiserer en film, kan du bryte loven. Foto: Thomas Larsen/NTB Scanpix

INGEN TREND: – Fra tid til annen får vi inn videoer filmet med dashcams, men noen trend er det ikke. Et slikt kamera kan ikke erstatte skademeldingen, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

YouTube flommer over av videoer tatt med bilkameraer, også kalt dashcams. Det lille kameraet dokumenterer ulykker, nestenulykker og hasardiøs kjøring langs veien.

De siste månedene har salget av denne typen kameraer økt kraftig. Likevel er det ikke bare fritt frem.

— Privatpersoners bruk av bilkameraer havner utenfor rammene av personopplysningsloven. Det er derfor ikke noe ulovlig ved å montere et slikt kamera i bilen for å filme. Problemene kommer dersom man bestemmer seg for å publisere videoen på internett eller i sosiale medier, sier Rannveig Bakke Tvedten, juridisk rådgiver i Datatilsynet.

Kan brukes som dokumentasjon

MINEFELT: Filming med dashcam er ikke ulovlig i Norge, men dersom du publiserer en film, kan du bryte loven. Foto: Thomas Larsen/NTB Scanpix

Hun advarer om at man kan havne i en juridisk vanskelig situasjon dersom man publiserer en film som er filmet med dashcam.— Problemet oppstår når man publiserer en film der tredjeperson føler seg uthengt. Kjører man langs en vakker fjord uten trafikk og legger dette ut, er ikke det noe problem. Men om man kjører langs den samme fjorden og det er andre biler med i videoen, kan man bli ansvarliggjort rettslig fordi man eksponerer andre i det offentlige rom. Det gjelder nok særlig dersom de som er med på videoen, føler seg urettmessig uthengt, sier Tvedten.

Derimot kan man bruke filmene ved en ulykke.

— Filmer som brukes som dokumentasjon i forbindelse med ulykker, er som regel lovlige, sier hun.

Mye skjer utenfor linsen

Det er likevel en bruk som ikke er spesielt vanlig her hjemme.

— Vi observerer at vi får inn noen videoer fra tid til annen, men veldig mye er det ikke, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring.

Han sier også at et bilkamera ikke alene er godt nok som et bevis ved en ulykke.

— Det kan gi nyttig informasjon. Vi ser på dette som ett av flere dokumentasjonsverktøy som kan være til hjelp når man skal finne ut hva som skjedde. Ulempen er at kameraet ikke forteller noe om hva som skjer utenfor linsens synsvidde. Her kan det ha skjedd ting som har stor betydning for utfallet av en skadesak, sier han.

Ingen rabatter

INGEN TREND: – Fra tid til annen får vi inn videoer filmet med dashcams, men noen trend er det ikke. Et slikt kamera kan ikke erstatte skademeldingen, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Fortsatt er det skademeldingsskjemaet som er det viktigste dokumentet ved en ulykke. IF anbefaler at man fyller det ut så nøyaktig som mulig.— Selv med dashcam montert er det skademeldingsskjemaet som er det viktige. Vi oppfordrer til heller å bruke tid på å være nøye med å dokumentere hendelsen med bilder og avstandsmål som legges ved skademeldingen. En eventuell video fra et kamera som dette vil kun være et supplement, sier han.

- Vi vil aldri avgjøre en skadesak på bakgrunn av en video fra et dashcam alene, men det kan være nyttig for å gi bedre oversikt.

Noen fordeler for kunder som monterer kamera i bilen sin, vil ikke Clementz love.

— Det er helt frivillig å montere dette. Noen gjør det av nysgjerrighet, andre for å dokumentere hendelser på veien. Vi kommer ikke til å gi rabatter eller gunstigere forsikring til dem som har slikt utstyr i bilen.

Kan brukes som bevis

Hos Utrykningspolitiet ser man ikke på bruken av bilkamera som noe stort problem.

- Dette er fullt lovlig å bruke, men det må ikke være montert slik at det er til hinder for sikten, sier UP-sjef Gunnar Karlsen.

— Vi har et avslappet forhold til denne typen kameraer, men vi ser også at det er sider her som ikke er like bra. Vår bekymring går på at det kan inspirere til farlig adferd dersom noen vil lage en skrytefilm for å legge den ut på nettet. Vi er også oppmerksomme på faren for at enkelte med slikt utstyr vil kjøre rundt og leke politi.

Samtidig ser UP-sjefen at bilkameraer kan sikre viktige bevis.

— I enkelte saker kan opptak fra bilkameraer brukes som bevis. I Norge er det fri bevisførsel, og vi har eksempler på at videoer fra bilkameraer er lagt frem. Derfor kan de ha en viss verdi, men den store trafikksikkerhetsmessige effekten ser vi ikke, sier UP-sjefen.

Problematisk overvåkning

I Norge kan bruken av dashcams til overvåkning være ulovlig.

— Problemet oppstår om man filmer regelmessig når man står parkert. Gjør man det, kan man bryte loven om kameraovervåking. Det er likevel viktig å være klar over at det finnes gråsoner her, sier Rannveig Bakke Tvedten i Datatilsynet.

I Danmark, Nederland, Italia, England, Spania og i Frankrike er bruken av dashcams uproblematisk, ifølge den tyske bilorganisasjonen ADAC.

Men det er ikke alle land som er like begeistret for bruken av denne typen kameraer. I Østerrike er de forbudt ved lov, og høye bøter venter dersom du blir stoppet.

Også i Sveits frarådes bruk av kameraene. Her mener lovgiverne at filmingen bryter med regelverket rundt datasikkerhet og privatlivets fred. Heller ikke i Tyskland er bruken av bilkameraer, på grunn av personvernbestemmelser, uproblematisk.

I Sverige ble en ny lov innført sommeren 2013 som regulerer kameraovervåking. Bruk av dashcams vil i flere tilfeller være et brudd på denne loven.

Les også:

  1. Les også

    - Elbilen er en sovepute for politikerne

  2. Les også

    Førerkort til 18-årsdagen?

  3. Les også

    Nå kommer laserlysene

Les mer om

  1. Youtube
  2. Forbrukerrettigheter
  3. Foto
  4. Teknologi

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Dette er de norske nettovergriperne

  2. MOTOR

    Ny teknologi vil forandre hvordan vi eier, kjører og kjøper bil

  3. MOTOR

    Prøvekjøring Skoda Karoq: Leverer akkurat det som står på pakken

  4. MOTOR

    Snart vil bilene gjøre den kjedeligste delen av kjøring for oss

  5. MOTOR

    Teslas kjempefabrikk i gang

  6. MOTOR

    Bilen drar mer drivstoff enn du tror – og produsentene hevder