Elbilforeningen er bekymret over hybridveksten

Norsk elbilforening frykter at folk vil velge hybridbiler i stedet for elbiler.

MANGE NYHETER: Det er nesten ingen nye elbilmodeller, mens nyhetene kommer på rad og rekke blant hybridene. Her er BMWs siste ladbare hybrid, 225xe. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

– Når de ladbare hybridene blir oppfattet som så attraktive, og salget av elbil går ned, er det et tydelig signal om at elbilfordelene bør bestå i mange år, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

– Særlig så lenge vi ikke vet hvor mye fossilt drivstoff de ladbare hybridene faktisk bruker. Derfor vil vi øke fokuset på konkret forbrukerrådgivning for denne biltypen, sier Bu.

Elbilforeningen er positiv til økningen av plug-in hybrider i det norske markedet, men bare så lenge de erstatter diesel og bensinbiler. De ønsker at hybridbilene spiser av den «riktige» delen av markedet, og altså ikke av elbilmarkedet.

BEKYMRET: Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er redd hybridbilene tar markedsandeler fra elbilene. Foto: Norsk elbilforening

Foreningen påpeker at elbilsalget har gått tilbake i første kvartal 2016 (se tabell lenger ned i saken), mens totalmarkedet har økt med fem prosent, samtidig som det er en

Dette tyder på at mange har valgt en bil med hybrid drivlinje i stedet for en elbil, mener Elbilforeningen.

– Med ladbare hybrider blir det, i motsetning til med elbilen, opp til eierne å sikre at bilene kjøres miljøvennlig. Det betyr at man må lade ofte. Kjøpere må være klar over at det kreves et ganske fast kjøremønster for at en slik bil skal gi besparelser for både lommebok og miljø, sier Bu.

Nyeste generasjon Prius er langt mer komfortabel enn forgjengeren:

Fått med deg denne?

Store fordeler

Blir du elbilist nyter du godt av en rekke fordeler i hvert fall til 2017. NAF er blant de som ønsker å beholde fordelene lenger.

Elbilsubsidiene har kostet staten 2,3 milliarder kroner. Dette er likevel det billigste klimatiltaket Norge gjør innenlands, hevdet Transportøkonomisk institutt i en rapport i slutten av 2014.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa den gang:

— Jeg konstaterer at elbilforeningen mener at alt skal være gratis. Elbilkundene fått enorme fordeler gjennom mange skattefritak. Alle vet at dette ikke kan vare evig. Når endringene kommer er det opp til Stortinget å avgjøre. Det kan også være at penger kan brukes på teknologiutvikling i Norge, fremfor å hjelpe utenlandske bilforhandlere, sa han.

KOMMER NOE: I løpet av året skal det komme noen nye elbiler. Opel Ampera-e kan komme helt mot slutten av året. Foto: Produsenten

Utslippsfritt best

De mener at alt tyder på at de ladbare hybridenes markedsandel vil vokse ytterligere utover året.

– Så lenge forbrukerne er klar over hvordan de skal få mest mulig ut av biltypen, og de ladbare hybridene faktisk fortrenger bensin— og dieselbiler, er det positivt, sier Bu.

Hun mener utslippsfritt alltid vil være best.

– Det skal alltid være det klart beste alternativet å kjøre helt utslippsfritt, mener Bu.

Det norske bilmarkedet er i høy grad nyhetsdrevet, og noe av årsaken til at de senere års elbilvekst har stagnert, er mangelen på nye modeller, mener Bu. I samme periode har det kommet mange nye hybrider fra en rekke forskjellige produsenter. Hybridbilene finnes også i et langt større spekter enn elbilene, slik at det er enklere å finne en bil tilpasset kundenes behov.

Noe helt annet:

– Det er nok noe av årsaken til tilbakegangen vi opplever nå for elbiler, sier Bu.

Hun håper dette kan snu neste år, når elbilmodellene Tesla Model X, Hyundai IONIQ og Opel Ampera-e er kommet på markedet.

Hybridbiler versus elbiler

Salget av biler med alternativ drivlinje i Norge januar til mars 2016, sammenlignet med samme periode i fjor.

 20162015 
Elbil64257202-11%
Hybrid36592727+34%
Plug-in hybrid4501901+395%

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Opptatt av hybrid— og elbil? Sjekk disse: