Motor

Nå er prisene på Nissans første el-SUV klare

Nissan beskriver designet på Ariya som «tidløs japansk minimalisme». Ariya er første bil ut på elbilplattformen CMF-EV, som også skal brukes av Renault og Mitsubishi.

Nissan Ariya levers i fire utstyrsversjoner med to ulike batteripakker og med trekk på to eller fire hjul.

  • Geir Amundsen
    Journalist

Ti år etter at Nissan Leaf ble introdusert på det norske markedet, er Nissan klare med sin andre elbil, SUV-en Ariya.

Det vil si, kundeklar blir den tidligst først til sommeren. Nå er i det minste prisene klare, og Nissan har åpnet for forhåndsbestillinger i Norge, som første land utenfor Japan.

Den rimeligste av de fire utstyrsversjonene, som har tohjulstrekk og minste batteripakke, starter på 409.000 kroner inklusive frakt- og leveringskostnader. Da får du en rekkevidde på 360 kilometer.

Toppmodellen med firehjulstrekk og 394 hestekrefter har en startpris 575.900 kroner. Rekkevidde 400 kilometer.

Lengst rekkevidde får du med Evolve-versjonen med tohjulstrekk, og den store batteripakken på 87 kilowattimer (kWt). Nærmere bestemt opp til 500 kilometer.

Med en pris på 499.900 kroner blir den trolig en favoritt hos mange. Det gjør nok også Evolve-varianten med firehjulstrekk til 529.000 kroner.

Nissan Norge har som mål å selge 7000 eksemplarer av Ariya i 2022. I tøff konkurranse med konkurrenter som Tesla Model Y, Volkswagens ID. 4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Se priser og spesifikasjoner på de fire modellversjonene av Ariya lenger nede i saken.

Nissan gjør et poeng ut av at alle utstyrsversjonene er godt utstyrt. Slik også mange av konkurrentene gjør.

Fra og med rimeligste utstyrsversjon har Nissan funnet plass til blant annet:

  • Førerassistanse-system med filholderassistent og cruise control
  • Elektrisk justerbare forseter.
  • Elektrisk bakluke.
  • To 12,3-tommer infoskjermer.
  • 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning.
  • Oppvarmet frontrute.

På utstyrsnivået «Evolve» får du i tillegg:

  • Panorama-soltak.
  • Adaptivt intelligent fjernlys.
  • Elektrisk justerbart ratt.
  • Ventilerte seter med varme og kjøling.
  • Headup-display.
  • 22 kW ombordlader.

Hurtiglading og forbruk

Nissan har enn så lenge ikke sagt noe om forbruket, men hastigheten på hurtiglading er bekreftet til maksimalt 130 kW.

Det er kneppet raskere enn konkurrenter som Skoda Enyaq og Volkswagen I.D 4 med sine 125 kW. Men et godt stykke unna Hyundai Ioniq og Tesla Model Y som skal klare hurtiglading med hastigheter på henholdsvis opp til 220 kW og 250 kW.

En ting er oppgitte makshastigheter. En annen er opplevde ladehastigheter. Ifølge Nissan har man jobbet hardt for å kunne holde ladehastigheten høy gjennom hele ladeøkten. Det gjenstår å teste.

For ladeordens skyld: Ariya kommer med CCS-ladekontakt, og ikke CHAdeMO som Nissan Leaf har tviholdt på.

Mindre enn Leaf

Firehjulsdrift er populært i vinterlandet Norge. Det gjør noe med bagasjeromsplassen. For Ariyas del betyr det overraskende nok at bagasjerommet i versjonene med firehjulstrekk er mindre enn i en Leaf. Nærmere bestemt 415 liter mot Leaf-ens 420 liter.

Klarer du deg uten trekk på alle fire hjul, har Nissans ingeniører fått plass til 468 liter med bagasjerom. Under panseret er det ikke noe bagasjerom, slik mange av konkurrentene har. Men Ariya fikser taklast på opp til 75 kg og kan trekke henger på 750 eller 1500 kg.

Tar vi en titt på konkurrentene har de fleste bagasjerom fra rundt 500 liter og oppover til Skoda Enyaqs 565 liter.

Ariya har ingen plass til ladekabler eller bagasje under panseret.
Bagasjerommet er lett å komme til.
Bagasjerommet på tohjulstrekkeren måler 468 liter. Baksetet er 60/40-nedfellbart uten skiluke.

Interiøret er rett så stramt og minimalistisk, og gir et positivt førsteinntrykk i det heller dårlig belyste lokalet hvor Nissan har valgt å vise frem Ariya for pressen.

En detalj verdt å merke seg er betjeningsknappene som først kommer til syne når bilen startes. En annen er midtkonsollen som kan justeres elektrisk i lengderetning.

Førsteinntrykket av plassen i baksete er grei, men jeg noterer meg at jeg med mine 190 centimeter på strømpelesten når i taket.

Midtkonsollen er elektrisk justerbar i lengderetning.
Interiøret i Ariya føles både stramt og ryddig. Begge skjermene er på 12,3 tommer.

Nissan kommer sent til el-SUV-festen, og konkurransen har aldri vært tøffere. Det siste er godt nytt for elbilkundene. Hvor bra Nissan Ariya biter fra seg mot konkurrentene, vil først en test avsløre. Vi har satt oss på lånelisten.

Les også

  1. Prøvekjørt: Er Tesla Model Y den perfekte «Norges-bilen»?

Les mer om

  1. Elbil
  2. Nissan Leaf
  3. Batterier