Motor

Julie Luneborg (37) kjørte tur/retur Oslo-Senja på scooter

Sommeren da alt stengte ned, bestemte Julie Luneborg seg for å se mer av Norge. Hun tilbakela over 4500 kilometer på den grønne Vespaen sin.

Julie Luneborg kjørte gjennom store deler av Norge på scooter. Hun teltet der hun kunne. Her er hun i mål på Senja.
  • Camilla Flaatten

Hvordan kommer noen på å kjøre scooter gjennom store deler av Norge? Julie Luneborg er tidligere redaktør av reisemagasinet Vagabond og er en del av vårt reisepanel. Svært bereist, men har sett mer av utlandet enn av Norge. I fjor endret det seg.

Dessuten:

– Jeg har ikke billappen. Men jeg har kjørt scooter i Oslo i mange år. Så da tenkte jeg: Hvorfor ikke? Jeg har to måneder på meg, det burde gå helt fint, forteller Luneborg.

Det var det ikke mange andre som trodde. På Oslo Scooter Central ble hun møtt med vantro. En scooter skal ikke kjøres land og strand. Motoren i en Vespa er laget for bykjøring. Ikke for å kjøre til Nord-Norge. Men etter hvert som Luneborg la frem planen sin, ble de ansatte der også gira. Jo da, klart det kunne gå. De hadde bare aldri hørt om noen andre som hadde gjort det før.

– Jeg brukte veldig mye mer tid på å finne teltplasser enn jeg hadde beregnet. Så det ble en del flere hotellopphold og telting på campingplass enn planlagt, forteller Luneborg.
Det ble mange morsomme opplevelser underveis. Geiter på Vadresflya var én.

Ved å velge småveier hele tiden, ble turen langt mer spennende og interessant. Det tror Morten Johnsen er en god grunn til å velge en liten tohjuling. Han er verksmester ved Oslo Scooter Central.

– Det store her er at hun valgte seg en 50 kubikk. Julie fikk nok en mer spektakulær tur ved at hun måtte ta småveiene. En slik scooter putrer jo vanligvis i bygatene, ikke helt til Nord-Norge og tilbake, sier han.

– Lofoten levde opp til forventningene. Vi teltet på stranden i likhet med mange andre, så dermed betaler en litt for det, og det går til å bevare strendene. Det var helt utrolig. Lofoten er virkelig indrefileten av reisemål i verden. Midnattssolen farget himmelen med vanvittige farger, sier Luneborg.
Med familie på Senja var øya et naturlig mål. Dessuten er det kjempefint å ta seg rundt på scooter der, mener Luneborg.

En god porsjon tålmodighet

Ut av butikken ruller Vesper Charlie Green. Navnet? En blanding av litt James Bond og litt John Stenbeck. Scooteren fikk selvsagt også egen Instagram-konto.

– Jeg merket raskt at jeg måtte være tålmodig, sier Luneborg.

Det går nemlig ikke så fort på to hjul. Maks fart er 47,5 kilometer i timen. I oppoverbakker durte hun i maks 31. Var det heftig stigning, kom farten bare opp i 15.

– Noen steder hoppet jeg av og løp ved siden av, ler hun.

Så turen tok lengre tid enn det vanligvis ville gjort med en raskere tohjuling eller bil. For å kjøre på europaveiene er ikke mulig med scooter. Men på en annen side: Hun opplevde veier og områder bilturisten sjelden gjør. Google Maps sendte henne riktignok litt vel langt allfarvei.

– Jeg ble sendt ut på turstier ved noen anledninger. Og på Tour de Dovre. Det forsto jeg ganske raskt var et sykkelløp over grus og på stier.

Et par steder måtte Luneborg ut på de større veiene. Det var ikke alltid like morsomt med mørke tunneler og dundrende vogntog.
Fordelen med å kjøre på to hjul er at en kommer tettere på naturopplevelsene. Og en må velge småveier fremfor de raskere motorveiene. Her skinner scooteren på Træna. Der fikk den en liten pause mens Luneborg fikk med seg Trænafestivalen.

Imponerte motorsyklistene

Det er mange fordeler med kjøretøyet. Hun kom gjerne først i køen på fergeleiene. Der skilte hun seg ut blant de mange, mer hardbarkede motorsyklistene. De sto gjerne bare en stund og så på den lille sykkelen. Godt pakket med telt, bager og elektronisk utstyr. Nær 25 kilo hadde hun på scooteren.

Så tok en mot til seg og spurte:

– Er det en 125 kubikk eller?

– Nei, den er 50 ...

Svaret ga umiddelbart Julie stor respekt blant motorsyklistene.

– Det ble mange anerkjennende nikk og smil.

Luneborg fikk kontakt med massevis av folk underveis. Gjestfrihet hun ellers bare har møtt på utenlandsreiser, overrasket henne. – Jeg fikk bo hos folk her og der, vasket klær og så videre. Folk var veldig imøtekommende og ville gjerne slå av en prat. Noen scooter-entusiaster delte sine historier også, forteller hun.
Sammen i tykt og tynt. Julie Luneborg innrømmer at hun og Vesper Charlie fikk et helt spesielt forhold på en to måneder lange turen Norge rundt. – Scooteren fikk helt klart sin egen sjel underveis og måtte godsnakkes med, ler hun.

Ble plutselig tur/retur

2801 kilometer senere. Mye telting, litt flere hotellopphold enn planlagt og langt flere omveier enn hun så for seg, var hun fremme på Senja.

– Jeg hadde ikke regnet med så mye regn. Eller at jeg skulle bli så kald. Utover det gikk turen egentlig som planlagt. Jeg angrer ikke et sekund, sier Luneborg.

Hun vurderte å bruke annen transport på hjemetappen. Men på grunn av koronaen ble det vanskelig med Hurtigruten. Tog var heller ikke så fristende. Så dermed fikk Vesper Charlie kjørt seg igjen. Ni dager brukte hun på returen.

Totalt kjørte hun 4553 kilometer på scootersetet.

– Scooteren utviklet en personlighet underveis. Noen morgener var motoren kald, og det gikk trått. Da måtte vi godsnakke litt. Dessuten har vi delt mange hemmeligheter. Vesper Charlie har virkelig spiriten til en reisende sjel, sier hun med glimt i øyet.

– Nesten som en syklist

NAF får ikke mange henvendelser om turer med scooter eller moped. Men de har noen generelle ting en må tenke på hvis en går med en lignende tur i tankene.

– Når man kjører moped, må en være klar over at du nesten er som en syklist når det gjelder fart, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Dermed må ruten planlegges godt. Det er lurt å velge veier der fartsgrensene er lave.

– Motorveier må man holde seg unna fordi der har man ikke lov å kjøre med moped. Det er også viktig å være oppmerksom på om det blir kø etter en, og en må svinge av i busslommer eller lignende for å slippe annen trafikk forbi. Da slipper man farlige forbikjøringer, sier han.

Dessuten påpeker Sødal at det er lurt med mange pauser uansett hva man kjører i eller på.

– Jeg vil tro at det er enda viktigere på en moped over lange strekninger. For øvrig må jeg si det er sporty av Julie å legge ut på en så lang tur med scooter, sier Sødal.

Les mer om

  1. Turtips
  2. Friluftsliv
  3. Vespa
  4. Reisepanelet