Motor

Slik blir feriebilen trygg

Løse gjenstander kan bli drepende tunge.

Kanskje stapper du bilen helt full, uten tanke for at det kan dukke opp ting underveis som du bare må kjøpe eller ta med.

Da kan det fort gå på sikkerheten løs — for eksempel hvis du sløyfer å bruke bagasjetrekket i stasjonsvognen for å få full takhøyde.

Hvis tunge gjenstander havner høyt - og da snakker vi ikke om puter, dyner og liggeunderlag - kan en ulykke bli fatal.

— Nordmenn er stasjonsvognfolk, men vi ser at de fleste har dårlig sikring mellom bagasjerom og baksete. Bagasjetrekk kan være positivt, hvis lasten befinner seg under. Men veldig mange mangler nett fra baksete til tak, sier distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Selv har han et mer solid metallgitter mellom baksete og bagasjerom i sin egen bil.

Sjekk dekkene også før du drar på bilferie

Bakparten løfter seg
  • Ved en kollisjon vil bakparten på bilen ofte løfte seg, og da kan gjenstandene bakerst komme over bakseteryggen uten sikring, advarer Johansen.

Han minner om at gjenstander også kan trenge seg gjennom bakseteryggen i en sedan ved en kollisjon.

  • Det kan skje hvis tung bagasje ikke er plassert lengst mulig inntil seteryggen, og lavt, sier Johansen.

Regelen gjelder imidlertid uansett bil: Tung last skal plasseres så lavt og så nært seteryggen som mulig.

Tyske bileiere mest fornøyde med svenske

Les dette før pakking
  • Husk at alle løse gjenstander kan være farlige hvis det skjer en brå oppbremsing eller kollisjon. Selv små gjenstander får høy relativ kollisjonsvekt, understreker Johansen.

Han folk flest ikke er klar over kraften selv små gjenstander får ved oppbremsing og kollisjon.

— Nei, jeg tror ikke det. Men den som har kommet først til et ulykkessted, og sett en mobiltelefon stå fast i en knust frontrute, vet det, sier Johansen.

Han peker på at dårlig forankrede, nakkestøttefestede DVD-skjermer for barn eksempelvis også kan være skumle.

Her finner du mer om de fatale effektene lasten kan få

Bilen endrer seg
  • Det som kanskje er verst, ved siden av mangelfull sikring, er at vekten på bilen forandrer seg - og at det blir mye vekt bak. Det er med på å gi bilen annerledes kjøreegenskaper, sier Johansen.

Man legger ikke særlig merke til ferielasten i normal fart på god vei.

- Det er først når man må svinge unna en hindring eller bremse brått at bilen blir mye vanskeligere å håndtere. Hovedårsaken er økt totalvekt og at vektfordeling mellom foran og bak blir annerledes, sier Johansen.

Han har selv tatt med ungene på Statens Vegvesens vektstasjoner.

  • Rett og slett for å vise dem hvor tung bilen blir med all feriebagasjen. Mange ville nok bli overrasket, mener Johansen.

Koreansk utfordrer dundrer inn i familiebilklassen

Livsviktig

NAF har testet farene ved ikke å sikre last i bil. De viser at ved en kollisjon i 50 km/t kommer gjenstander med et trykk opp til 50 ganger gjenstandens vekt. Økes hastigheten øker også trykket fra gjenstander i bilen. En dobling av hastigheten vil øke trykket fra en løs gjenstand fire ganger.

  • Det er rett og slett livsviktig å unngå løse gjenstander i feriebilen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Moderne biler bør ha festepunkter i bagasjerommet - slik at du kan feste bagasjen den med lastestropper - mener NAF

— Våre tester viser at med lasten sikret, kom bilens passasjerer fra kollisjonstesten uten skader. Dette viser at godt sikret last kan bety forskjell på liv og død selv ved lave hastigheter. Dette er viktig å huske på både før korte utflukter og før den lange bilferien, sier Engebretsen.

Kjøring med søvnmangel er som fyllekjøring