Motor

2000 kilometer på 45 liter diesel!

Slik kan du selv spare drivstoff og miljøet.

Hvor langt kommer du på full tank med bilen din? De fleste lukker øynene og prøver å ikke tenke på det.

Men det finnes faktisk en verdensmester i økonomisk kjøring, og østerrikeren Gerhard Plattner kastet seg nylig over en ganske alminnelig Skoda Fabia GreenLine.

Etter at tanken var forseglet av politiet, la han i vei. Og Skodaen stoppet ikke før Plattner hadde tilbakelagt 200,6 mil!

Les også:

Bedre enn fabrikken sier

Skoda Fabia GreenLine har allerede en del funksjoner som senker drivstofforbruket i forhold til standardmodellen. Blant annet stopper motoren i stedet for å gå på tomgang når man står stille.

Men Gerhard Plattner er ikke verdensmester uten grunn. Med svært lett fot på gassen klarte han turen fra Østerrike til Danmark og tilbake med et snittforbruk på 0,2 liter diesel per mil.

Fabrikken oppgir selv at Fabia med sine 75 hestekrefter klarer ned mot 0,3 liter per mil på landeveiskjøring.

Les også:

Mange små detaljer

Det er uvisst hvordan Plattner i detalj har klart å senke drivstofforbruket så dramatisk, annet enn at han er lett på gassen og tenker seg om når han kjører.

— Når jeg klarer å få bilen til å bruke mye mindre enn fabrikken selv oppgir, vil jeg vise at hver bilfører kan bidra til å senke forurensingen med bevisst kjøring. Det starter med små detaljer som riktig dekktrykk, sier Gerhard Plattner.

Han skal ikke ha vært noen sinke i trafikken, og har blant annet holdt god fart på Tysklands lengste motorvei A7. Les også:

Gjør det selv!

Umulig å senke bensinutgiftene og spare miljøet for din egen del? Slett ikke, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil Forbund (NAF).

— Noe av det viktigste er å sjekke lufttrykket i dekkene. Dette er noe mange gjør kanskje bare en gang eller to i åreti forbindelse med hjulskift, men det bør sjekkes en gang i måneden, sier Engebretsen.

Han gir følgende smarte tips:

  • Se i instruksjonsboken hvor høyt trykket skal være. Fyll deretter litt mer luft, et par pund, enn det bilprodusenten anbefaler. Vi har testet dette selv, og verken bremselengde eller sidegrep blir dårligere av bittelitt mer luft. Derimot kan drivstofforbruket gå mye ned med riktig trykk, sier Engebretsen.

Les også:

Vekk med skiboksen

Men det er flere triks for å senke drivstofforbruket slik at det virkelig merkes. Først og fremst må bil og motor være i god teknisk stand, og fått sin jevnlige pleie på verkstedet.

— Så kan man plukke av skiboks og takstativ. Det er helt unødvendig å kjøre rundt med slikt på taket hvis man ikke bruker det, slikt gir bare masse luftmotstand. I tillegg kan det være lurt å rydde bagasjerommet. Vi nordmenn har en tendens til å bruke bilen som oppbevaringsrom, påpeker Jan IvarEngebretsen.

Etter at du har hevet ut rask og rusk og lagt ut på langtur, bør du tenke på egen kjørestil.

  • Hold jevn fart. Se tre-fire biler foran deg. Kanskje kan du klare deg med å slakke litt av på farten i stedet for å bremse opp slik at det blir rykk- og nappkjøring som krever mer drivstoff, sier Engebretsen.

Les også:

Bli kjent med bilen

I tillegg bør du lære bilen din godt å kjenne. Hvis du vet hvor lett du kan være på gassen og vet når bilen trekker, kan du kanskje hoppe fra tredje til femtegir. Ikke sett bilen i fri i nedoverbakker; det sparer ikke mye drivstoff. Det er bedre å la bilen stå i gir og slippe gassen.

— Moderne biler kutter drivstoffet i slike situasjoner, og motoren drives rundt av hjulene som triller, forteller Engebretsen.

- Vil disse triksene virkelig spare noe drivstoff av betydning?

— Prøv å være bevisst i stedet for å kjøre av gammel vane. Du vil få en aha-opplevelse, lover Jan Ivar Engebretsen i NAF.