Norge

Uferdig skip solgt – ni år etter at byggingen startet

Ni år etter at byggingen av det som skulle bli en av verdens mest luksuriøse yachter startet i Kvinesdal, har det endelig lykkes å finne en kjøper til det uferdige skipet.

Det 82 meter lange skroget ble lenge liggende uferdig i Fedafjorden utenfor Kvina verft under Fedafjordbroen. Torbjørn Witzøe

  • Torbjørn Witzøe

KVINESDAL: Firdaposten kunne denne uken melde at skipet som i 2013 ble tauet fra verftet under Fedafjorden i Kvinesdal til Florø, er solgt. Kjøperen skal ifølge nettstedet Sysla være en amerikaner. Kjøpesummen er ikke kjent, skriver Fædrelandsvennen.

Det var etter at Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk høsten 2008 ble slått konkurs etter å ha pådratt seg tap og underskudd på flere hundre millioner kroner, at det britisk-amerikanske PalmerJohnson Boats-konsernet inngikk en langsiktig avtale om å leie verftsområdet på Angholmen i Fedafjorden.

Helikopterdekk og undervannsbåt

Ved verftet i Kvinesdal ønsket selskapet å bygge noen av de største og mest påkostede luksusyachtene som verden noen gang har sett. Uten å ha kjøper på hånden startet byggingen av et 270 fot stort fartøy som skulle få alt fra nedsenkbart helikopterdekk med tilhørende hangar til svømmebasseng, kino, treningsstudio, sykeavdeling og egen undervannsbåt om bord.

Les tidligere saker om skipet:

Illustrasjonen viser slik luksusyachten opprinnelig var tenkt å skulle se ut. Palmer Johnson

Salg ble kansellert

I 2010 kunne administrerende direktør Sigurd Fanuelsen ved Palmer Johnson Norway fortelle til Fædrelandsvennen at verftet i Kvinesdal og den russiske milliardæren, Yuri Bortsov, hadde inngått en intensjonsavtale om kjøp.

Bare den formelle kontraktsinngåelsen gjensto. Men bare seks dager før papirene skulle skrives under, døde russeren, og salget ble kansellert.

I februar 2012 ble Palmer Johnson utestengt fra kontorer og produksjonslokaler på Angholmen, etter at selskapet ikke hadde betalt husleie for verftseiendommen. Senere ble det inngått en avtale om at båten kunne gjøres sjødyktig, for så å bli tauet bort fra verftet.

På det meste arbeidet det 120 mann på båten ved det tidligere verftet i Kvinesdal.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Økonomi
  2. Kvinesdal
  3. Verft
  4. Næringsliv

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Green Yard Group overtar driften ved Kleven Verft

  2. ØKONOMI

    Green Yard overtar Kleven verft

  3. ØKONOMI

    Nytt hurtigruteskip endelig klar for jomfrucruise. Men det blir knapt å se langs norskekysten.

  4. NORGE

    Det nye hurtigruteskipet kommer neste år: – Det blir som et romskip

  5. VERDEN

    Trolig kroken på døra for norskeid verft som bygde Titanic

  6. ØKONOMI

    Hovedtillitsvalgt om Kleven-konkurs: Eierne har lovet mye de ikke har holdt