Norge

Knallhard konkurranse om de beste studentene

Bedrifter lokker med helgeturer i til sjøs, speed-date og pengebonuser.

Mathias Kolsaker rekker armen i været for å by på nødvendig turutstyr. Laget hans kjemper om å bli førstemann til topps under Ukas fiktive fjelltur, der de beste studentene blir plukket ut til gruppearbeid med næringsliv og rekrutteringsbransjen.
  • Jeanette Sjøberg

— Vi må bruke mer tid på studentene enn før og være raskere med jobbtilbudene, sier HR-direktør Hanne Cappelen i offshoreselskapet Technip.

Over 90 prosent av sivilingeniør-studentene ved NTNU har jobbtilbud før endt studium, viser undersøkelser fra Teknologiporten.

Flere læresteder, bedrifter og studenter Aftenposten har tatt kontakt med forteller om samme trend: Bedriftene jobber mer målrettet mot de aller beste studentene, med stadig nye virkemidler, og jobbtilbudene kommer tidligere enn før.

Til topps med næringslivet

Rundt et bord på Studentersamfundet i Trondheim sitter Jan Gunnar Storli fra rekrutteringsbyrået Search House, Peter Bakkeid fra Aker Solutions og fem studenter fordypet i case-løsning.

De er på en fiktiv fjelltur i regi av studentfestivalen Uka.

Les også

De utkonkurrerte over 3000 søkere til jobben

På vei mot toppen møter laget på en rekke utfordringer. I fellesskap må de blant annet trene på risikoanalyser og krisehåndtering. Hvor stor er sannsynligheten for å falle i en bresprekk?Hva gjør man om noen får høydesyke underveis?

— Rekruttering er nok ikke hovedmotivasjonen vår for å være her, men det er en god arena for ideer og tankeutveksling, sier Bakkeid fra Aker Solutions.

Industrikonsernet er et av 22 selskaper som er til stede på minglearrangementet Ukelabanken, som arrangeres for første gang og frister studentene med intimkontakt med attraktive bedrifter og store personligheter fra næringslivet.

Bedriftspromotering

45 bedrifter profilerer seg under studentarrangementet Uka i Trondheim (3.-27. oktober) gjennom annonser, plakater, bedriftspresentasjoner og serveringslokaler som blir kjøpt og dekorert etter firmaenes ønske.

Det som er kjent som «Norges største kulturfestival» er nå overskygget av bedriftenes promotering, ifølge en kommentator i studentavisen Under Dusken.

Like fullt er det nystartede Ukelabanken denne torsdagen fulltegnet, med 80 utvalgte studenter i møte med 22 selskaper.

— Det fungerer bra som en form for selvrealisering, jeg er blitt mer bevisst på mine egne evner, men også bredden av potensielle yrkesveier, sier masterstudent i statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Lena Denstad.

Les også

Disse bedriftene scorer høyest hos studentene

— Jeg er her delvis for karrièrens skyld. Jeg får jo et bedre inntrykk av de bedriftene som er representert, sier masterstudent i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU Snorre Borgen.

Toppstudentene mer synlige

Bedriftenes tilstedeværelse under festivalen har økt de siste årene. Det samme kan andre læresteder fortelle om. Det er casekonkurranser, middager, speed-date, foredrag med toppsjefer, kurs og mingletreff for utvalgte.

— Konkurransen om de beste studentene blir stadig større også fordi de er mer synlige enn før. Toppstudentene organiserer seg i nettverk, som for eksempel karrièrenettverket Nova 100, og er flinke til å profilere seg. De bedriftene som henger litt etter i 2012, må gjøre litt ekstra i 2013 for å gjøre seg bemerket, sier Gisle Hellsten ved Karrièresenteret ved Universitetet i Oslo.

Måneder med forarbeid

For å sikre seg de beste studentene i tøff konkurranse, har offshoreselskapet Technip begynt å gjøre research på aktuelle kandidater flere måneder før studentarrangementer som Uka.

De har unge «ambassadører» som målrettet kontakter de rette linjeforeningene og studentene.

Revisjons- og rådgivningsselskapet Deloitte arrangerte seiltur med «Christian Radich» for å kunne hente fremtidige medarbeidere blant studentene som var med.

Intervjulistene med attraktive studenter er klare i lang tid i forveien, og under selve arrangementet utføres speed-dater, gruppearbeid og sosiale arrangementer med de utvalgte. Målet er å sikre seg 25 nyutdannede i år.— Det er mer krevende å rekruttere nå. Vi merker at studentene får jobbtilbud tidligere, krever mer enn kun en stand, og er mer bevisste sin egen verdi. Derfor må vi begynne forarbeidet tidligere, og vi må være raskere med jobbtilbud i etterkant, sier Technips HR-direktør Hanne Cappelen.

Nytt av året er at de ansatte får en bonus på 10 000 kroner for tips som fører til ansettelse av avgangskandidater direkte fra universitetet. Dette fordi de opplever ekstrem rift om ingeniørstudentene, og anser ansattes nettverk som mer verdt enn annen markedsføring.

Trenger ikke skrive søknad

Konsulentselskapet Accenture tok for første gang i år i bruk «screening-intervjuer» for å sile ut teknologitalenter under sist ukes «Dagen@ifi» – UiOs største møtepunkt mellom næringsliv og informatikkstudenter.

Les også

Det blir ikke ingeniørmangel i fremtiden

— Årsaken er at vi ønsker å tiltrekke oss IT-studenter som i første omgang ikke tenker på konsulentbransjen som arbeidsplass. Vi bruker 20 minutter i samtale med hver, de trenger ikke å skrive søknad på jobb, og blir eventuelt tatt videre til neste steg som er tradisjonell case-løsning hos oss, sier Cathrine Jacobsen, rekrutterer for nyutdannede i Accenture.

Sommerjobb som konsernsjef

Bemanningsselskapet Adecco har flere år på rad fristet studenter med sommerjobb som konsernsjef med 100 000 kroner i månedslønn.

— Målet har vært å synliggjøre Adecco for studentene, og vi har hatt over 1500 søkere hvert år. Det har ført til at vi har klatret merkbart på årlige målinger over attraktive arbeidsgivere blant studenter, og er nå på topp i bransjen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Stine Talseth i Adecco.

Frister de beste med seiltur

Økonomistudenten Ellen Marie Vanberg (24) har fått fast jobb ett år før hun har fullført sin master i finans og regnskap ved Copenhagen Business School. Dette skjedde etter at hun var med på en seiltur for toppstudenter i regi av revisjons- og rådgivningsselskapet Deloitte.

— Er man sammen en hel helg ser man om kjemien stemmer, og det er viktig hvis man tross alt skal tilbringe mye tid sammen på en arbeidsplass, sier Vanberg.

Deloitte rekrutterer rundt 130 studenter hvert år. Å delta på karrièredager og bedriftspresentasjoner anses som verdifullt, men ikke lenger tilstrekkelig.

— Konkurransen om de beste studentene er beinhard, og vi jobber hardt for å skille oss ut. Studentene vi møter er mye mer bevisste enn de var tidligere, vi har sett et skifte de fem siste årene. Det er veldig få som møter opp for opplevelsen sin skyld, sier HR-direktør i Deloitte, Ronny Pettersen.

24 av 100 plukket ut

For toppstudentene blant siviløkonomer/ingeniører og jus har Deloitte for første gang i år arrangert en seiltur med "Christian Radich" over en langhelg, der de kan bli kjent med kandidatene utover det en CV eller tradisjonelt jobbintervju kan gi. Av 100 søkere, ble 24 studenter plukket ut.

Les også

Dette er studiene som gir deg jobb

— Det kan sammenlignes med et veldig langt jobbintervju. Akademiske resultater er én ting, her får vi også sjekket sosial intelligens og hvordan de samhandler med hverandre. Og studentene får vurdert oss, sier Pettersen.

Får studentnettverk

Basert på helhetsinntrykket på båten ble de som utmerket seg kalt inn til et annengangsintervju. Syv av 24 deltagende fikk jobb og tre fikk internship etter årets seiltur.

— Man blir bedre kjent med selskapet og får samtidig vist seg frem. Og ikke minst er nettverket man får med andre deltagende studenter verdifullt, sier Vanberg.