Norge

Telenor fikk to millioner nye kunder og tjente mer

Telenors resultat før skatt ble 7,79 milliarder kroner, en økning fra 5,89 milliarder kroner fra samme periode i fjor. Selskapet fikk to millioner nye kunder.

Telenors konsernsjef Sigve Brekke betrakter Telenors resultat etter første kvartal i år som «solid». Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

  • NTB

Telenors konsernsjef Sigve Brekke presenterer Telenors resultat etter 1. kvartal 2018. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Driftsinntektene etter årets tre første måneder gikk imidlertid ned og endte på 27,1 milliarder kroner, mot 27,6 milliarder kroner etter samme kvartal i fjor. Det er en nedgang på nærmere 2 prosent.

Det justerte driftsresultatet (EBITDA) økte fra 10,5 milliarder kroner i fjor til 11,3 milliarder kroner i 2018. Driftsresultatet (EBIT) var på 5,80 milliarder kroner, mot 5,65 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

På Oslo Børs gikk Telenor-aksjen ned med over 3 prosent. Markedet er skuffet over dårligere driftsresultat og driftsinntekter enn det som var ventet, skriver hegnar.no.

Med et nettoresultat til aksjonærer på nesten 5 milliarder kroner tilsvarer dette 3,35 kroner i utbytte per aksje. Til E24 sier analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities at investorene også er skuffet fordi Telenor ikke betaler ut mer til aksjonærene i form av utbytte eller tilbakekjøp av aksjer.

– Fornøyd med starten

– Jeg er fornøyd med starten på året og hvordan vi fortsetter å vokse og fornye oss. Vi fikk 2 millioner nye kunder i første kvartal, og abonnements- og trafikkinntektene økte med 1 prosent, sier konsernsjef Sigve Brekke i en kommentar til tallene.

Driftskostnadene gikk ned med 0,8 milliarder kroner, noe Brekke konstaterer skyldes Telenors arbeid med effektivitetsforbedringer.

Selv om Brekke er fornøyd med økningen i nye kunder, viser kvartalstallene at økningen i antall mobilabonnenter har gått kraftig ned. Etter første kvartal i 2017 hadde Telenor fått 2,4 millioner nye mobilabonnenter, mens for samme periode i år har antall nye abonnenter sunket til 1,7 millioner.

– Flatet ut

Etter første kvartal i fjor var det totale antall mobilabonnenter 162,3 millioner. Dette økte gradvis gjennom fjoråret, slik at det totale antallet etter årets tre første måneder nå er oppe i 170,1 millioner. Men økningen i antallet har altså flatet ut.

Hovedmengden av nye mobilabonnenter kommer fra Bangladesh og Pakistan, mens Telenor har mistet over 1 million abonnenter i Thailand og Myanmar. Brekke forventer imidlertid en god utvikling også på dette området.

– Videreutvikling

– I løpet av første kvartal tok vi viktige skritt for å videreutvikle Telenor. Vi kunngjorde salget av våre mobilvirksomheter i Sentral- og Øst-Europa, noe som gjør at vi kan fokusere på utvikling av virksomhetene i Skandinavia og Asia. Vi styrket også vår digitale posisjon ved å inngå et strategisk samarbeid for å videreutvikle våre finansielle tjenester i Pakistan, sier Brekke.

Han peker også på at Telenor mandag signerte en ny kontrakt i Thailand.

– Totalt sett var dette enda et solid kvartal, og vi fortsetter den målbevisste utførelsen av strategien vår, sier Sigve Brekke.

Les mer om

  1. Telenor