Norge

Få surfer med mobilen

Folk er usikre på hva tjenestene koster, mener Telenor.

Få surfer på mobilen, selv om "alle" har mobil og omtrent alle telefoner har mulighet for det.

  • Christine Jensen

Les også:

Les også

Telenor innrømmer prisrot

Les også

Skjuler prisene


Det finnes flere mobilabonnement per innbygger i landet og settes stadig nye SMS-rekorder, men mobilt Internett og WAP er det kun et fåtall som bruker.

Bruken av mobilt innhold har vært stabilt lav siden 2005, viser nye tall fra TNS Gallup. Usikkerhet rundt hva tjenestene koster, kan være noe av årsaken, mener Telenor som nå skal lage bedre og mer forutsigbare priser for tjenestene.

Få daglige brukere

Tallene fra TNS Gallup viser at 371.000 eller bare 9,1 prosent av nordmenn over 12 år bruker en mobil innholdsleverandør ukentlig. Kun 152.000 eller 3,9 prosent surfer med mobilen daglig.

For at man skal få en økning, må man overbevise brukerne mer, mener TNS Gallups markedssjef for Media, Dag Andersen.

Trenger bredre tjenester

— Tjenestene må bli bedre, noe vi ser at er i ferd med å skje. Jeg vet at det skjer mye på mobilsiden, forretningsmessig. De store medieaktørene er mer bevisst på mobil nå enn tidligere. NRK har tatt et steg med Harald Eia. Og når man begynner å se på dette som det nye Internett, vil det skje store ting. Det er ingen tvil om at mobilt innhold kommer til å få en oppblomstring, sier Andersen.

Han tror utfordringen blir å overbevise de som ikke bruker innholdstjenestene i dag.

— Jeg tror en del av mobilbrukerne i dag ikke vet hvordan man skal gjøre det. Det må nok modnes litt. Og en del av tjenestene er litt vel dyre også, påpeker Andersen.

Usikkerhet rundt kostnader

Leder for mobile innholdstjenester i Telenor, Anne Lise Katle, tror også prisene har litt å si. Men hun tror heller det er usikkerheten rundt kostnadene som er problemet, og ikke prisene i seg selv.

— Jeg tror det først og fremst er usikkerheten rundt hva det koster. Privatkunder hos Telenor betaler aldri mer enn 50 kroner i døgnet og det koster under en krone å lese forsiden på en stor nettavis. Det er ikke dyrt, sier Katle, som mener undersøkelsen fra TNS Gallup ser verre ut enn virkeligheten.

— Målingene fra Gallup er basert på en spørreundersøkelse, mens våre tall er reelle. For Telenors del, viser tallene en vekst. Det flata litt ut i 2005, før det tok seg opp i 2006. Nå ser vi en økning, hevder Katle.

Telenor oppgir at de nå har 80.000 brukere av mobile innholdstjenester mot 50.000 for et halvt år siden. Måndelig er bruken oppe i 600.000.

- Bedre priser

— Det kryper sakte men sikkert oppvover nå som både utbredelsen og telefonene blir bedre, sier Katle. Hun innrømmer imidlertid at flere ting kan gjøres bedre fra leverandørens side.

— Vi arbeider med å lage bedre priser slik at det blir lettere å kommunisere dem. I tillegg jobber vi med mobilleverandørene om oppsettene på mobiltelefonene. Alle telefonene skal være ferdig oppsatt og klare til å brukes på nett, men det er ikke alltid at det er tilfelle. Dessverre så glipper det noen ganger, sier Katle.

Selv bruker hun mobilen også til helt andre ting enn å ringe og sende meldinger.

— Jeg benytter meg av mobilt innhold hver dag. Jeg går noen ganger inn på Aperitif for å finne ut hva jeg skal jeg lage til middag i dag. Også søker jeg i Sesam og ser innimellom på mobil-TV. For eksempel så jeg sluttspurter i Ski-VM på mobilen. Jeg leser nyheter mens jeg står og venter på toget og i påsken var jeg mange ganger innom bare for å sjekke værmeldingen.

- Lite nye tjenester

Også Netcom har innsett at mer må gjøres for å få flere til å benytte seg av mobilt innhold.

— Utfordringen er å nå ut med nye tjenester samt informasjon til kundene om hvordan de tar i bruk mobilt internett, sier kommersiell sjef for innhold i Netcom, Marius Halle.

Han har også bitt seg merke i den stabilt lave bruken siden 2005.

— Vi opplevde en voldsom vekst i mobil internettbruk frem til 2005. Siden har det vært ganske stabilt som undersøkelsen sier. En årsak er at det har vært lite nye tjenester på markedet. Salget har stort sett vært spill og ringetoner. En årsak kan nettopp være at bransjen ikke har klart å fornye seg når det gjelder nye tjenester. Dette er i ferd med å endre seg nå da ny teknologi som 3G og

Les også

Super-3G til folket

er i ferd med å få fotfeste. Da blir brukeropplevelsen bedre og bruken vil øke, mener Halle.

Hva ønsker vi oss

En undersøkelse nylig gjort for Nokia viser at de fleste ønsker underholdning og målrettede nytteopplysninger, når de bruker mobilen på nett. Undersøkelsen bekrefter også at tilpasset opplæring er spesielt nødvendig for å få de mer tilårskomne til å interessere seg for mobilt innhold.

  1. Les også

    Telenor innrømmer prisrot

  2. Les også

    Skjuler prisene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Slik slipper du å kjøpe DAB-radio

  2. KULTUR

    Med dette trikset får du mobilt bredbånd mye billigere

  3. KULTUR

    Slik slipper du å kjøpe DAB-radio

  4. DIGITAL

    Mediebransjen vil at mobilleverendørene ikke skal kunne forskjellsbehandle strømmetjenester

  5. KULTUR

    Flere hundre tusen nordmenn brøt loven ved å se filmer gjennom Popcorn Time

  6. DEBATT

    Meninger: Verdens beste mobilland – en digital sinke?